شناسهٔ خبر: 67752361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس

صفری: FATF مانع کار ما نیست

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، FATF مانع کار اقتصادی کشور نیست. 
به گزارش مهر، ابراهیم رضایی در توضیح جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مشهد مقدس، گفت: کمیسیون امنیت ملی میزبان مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بود که به ارائه گزارشی از حوزه کاری و مأموریتی خود و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه پرداخت. 
وی بیان کرد: هدف کلی ترسیمی از اقدامات این معاونت در رسیدن به استقلال اقتصادی کشور، رفع نیاز‌های اقتصادی، ارزآوری و تحقق اقتصاد مقاومتی بود. وی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های ترانزیت و حمل‌ونقل، صدور خدمات فنی و مهندسی، انتقال تکنولوژی، سوآپ گاز و برق، واردات و صادرات محصولات دانش‌بنیان و کریدور‌ها و همچنین تسهیل مبادلات مالی و ارزی و توسعه زیرساخت‌ها برای حمل‌ونقل و تجارت ارائه کرد. رضایی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل، محور‌های کریدور شمال - جنوب از طریق سرخس و اینچه‌برون اعم از ریلی و جاده‌ای فعال شده که حجم ترانزیت آن در سال ۱۴۰۱ به ۲/۹ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۵/۱۷ میلیون تن رسیده است. وی افزود: پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شده است و پیش از آن محدودیت عبور ۲۰۰ دستگاه کامیون وجود داشت که اکنون به ظرفیت عبور هزار دستگاه کامیون رسیده است. همچنین قرارداد خط آهن آستارا - رشت با روس‌ها با وام ۶/۱ میلیارد یورویی منعقد شده که از تیر ماه امسال اجرایی شده است. 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گزارش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، گفت: طبق این گزارش در حال حاضر خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های عراق، ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، ونزوئلا و برخی کشور‌های آفریقایی صادر می‌کنیم که درآمد حاصل از صدور این خدمات در بخش انرژی، جاده و ساختمان مجموعاً به ۱۲ میلیارد دلار می‌ر‌سد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به گزارش مربوط به سوآپ گاز و برق گفت: برای اولین بار سوآپ گاز ترکمنستان، آذربایجان و عراق عملیاتی شده و شرایط انعقاد قرارداد سوآپ گاز با روسیه فراهم شده است تا ایران تبدیل به هاب گازی منطقه شود. رضایی گفت: شاهد درآمدزایی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰۰ میلیون یورو بودیم که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۶۵۰ میلیون یورو و در سال ۱۴۰۲ به ۵/۲ نیم میلیارد یورو رسیده است. 
رضایی ادامه داد: در بحث واردات نیز تلاش شده نیاز‌های داخلی ما به واردات کالا‌های اساسی از طریق کشور‌های همسایه و با اولویت همسایگان صورت گیرد که باعث صرفه‌جویی ارزی شده که نمونه آن صرفه‌جویی ارزی ۹۰۰ میلیون دلاری درباره غلات است. همچنین همکاری و روابط تجاری ما با کشور‌های همسایه و مشترک‌المنافع در دولت شهید رئیسی بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: صفری در این جلسه تأکید کرد که FATF مانع کار ما و کار اقتصادی کشور نیست. همچنین برجام اگر فعال شود، قیمت نفت پایین می‌آید.

برچسب‌ها:

نظر شما