شناسهٔ خبر: 67752028 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی استان البرز در نشست خبری مطرح کرد؛

دولت سیزدهم برای بهزیستی سنگ تمام گذاشت

"وجیهه محمدی فلاح" مدیرکل بهزیستی استان البرز روز شنبه ۳۰ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز که به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی برگزار شده بود ،با همراهی پرویز یزدانی معاون پشتیبانی، عبدالله فلاح نژاد معاون توانبخشی، معصومه توکلی ثانی معاون پیشگیری و اجتماعی، احمد محمدزاده معاون مشارکتهای مردمی، حسین امیری مسئول روابط عمومی،ضمن ارائه گزارش عملکردی مبسوط، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛ "وجیهه محمدی فلاح" مدیرکل بهزیستی استان البرز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شده بود، گفت:کار خود را با شعار «نهضت حسینی،خدمت مردمی» آغاز کرده‌ایم.

*دولت سیزدهم برای بهزیستی سنگ تمام گذاشت / رشد بیش از ۵۰ درصدی اعتبارات در استان البرز

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اقدامات ارزنده دولت سیزدهم و سنگ‌ تمام این‌ دولت برای جامعه هدف بهزیستی گفت:پیش ازاین سازمان بهزیستی ازبرخی ناترازی ها رنج می برد که بخش عمده ای ازآن رفع شد و شاهد رشد بیش از پنجاه درصدی اعتبار در این استان هستیم.

وی با اشاره به ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و تسلیت ایام‌ مذکور گفت:به دلیل تقارن ۲۵ تیرماه که هر ساله به عنوان روز بهزیستی مطرح می شود، امروز را بعنوان آغاز این هفته اعلام‌ کردیم.

محمدی فلاح در ادامه شعار امسال هفته بهزیستی را «نهضت حسینی،خدمت مردمی» عنوان و بیان کرد: این سازمان بعنوان یکی از مجموعه های خدمت رسان به جامعه هدف خود،متولّی سلامت اجتماعی در جامعه است و وظیفه خدمات رسانی به جامعه هدف خود از تولد تا سالمندی آنها را بر عهده دارد و با توجه به گستره خدمات متنوع،با بیش از ۱۶۰ نوع ریز فعالیت انجام وظیفه می کند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اقدامات ارزنده دولت سیزدهم و سنگ‌تمام این‌دولت برای جامعه هدف بهزیستی و توجه ویژه به این مهم ادامه داد:پیش از این، سازمان بهزیستی از برخی ناترازی ها رنج می برد و گستره خدمات و تنوع خدمات‌محوله با منابع در اختیار، هم تراز نبودندکه البته برخی از آنها هنوز هم ‌مشاهده می شود اما بخش عمده ای ازاین ناترازی ها رفع شد و شاهد رشدبیش از پنجاه  درصدی اعتباری در این استان هستیم.

*رشد ۲۵۲ درصدی در حوزه تهیه پروتز و ارتز در البرز/ خرید ویلچرهای فوق سبک کربنی برای معلولان البرزی

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه افراد دارای معلولیت،بانوان سرپرست خانوار،خانواده‌های دارای چند قلو و نیز افراد دارای ضایعه نخاعی جهت دریافت خدمات پرستاری مقوله ای به نام پشت نوبت نداریم،گفت:هر فرد واجد شرایطی که مراجعه کننده این سازمان باشد،خدمات لازم را دریافت می کند.

رشد صد درصدی در تأمین تجهیزات توانبخشی و نیز رشد ۲۵۲ درصدی در حوزه تهیه پروتز و ارتز نیز یکی دیگر از اقدامات قابل دفاع سازمان بهزیستی استان البرز است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به صرف ده میلیارد تومان بودجه جهت خرید تجهیزات توانبخشی در البرز اظهار کرد:سال گذشته همچنین یک هزار و ۳۰۰ دستگاه ویلچر و حدود ۶۰۰ دستگاه سمعک نیز از ردیف های دولتی خریداری و به مددجویان تحویل شد.

در واقع البرز نخستین استانی بود که برای تأمین و خرید ویلچرهای شخصی سازی شده فوق سبک کربنی تولید شرکت های دانش بنیان داخلی اقدام کرد.

*۴۰هزار معلول از خدمات بهزیستی بهره مندند/پشت نوبت مستمری نداریم 


محمدی فلاح اذعان کرد:با توجه به رشد ۲۲۰ درصدی منابع کلی در سازمان بهزیستی،در حوزه توانبخشی یکی از خدمات اصلی و اختصاصی این‌مجموعه، ارائه خدمت به جامعه افراد دارای معلولیت است که در البرز حدود ۴۰ هزار نفر از این خدمات بهره مند می شوند.

وی گفت: در دولت سیزدهم،حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در نوبت دریافت خدمت رسانی از این‌ مجموعه بودند که در دولت های گذشته تأمین‌ منابع صورت نگرفته بود اما در حال حاضر ۲۵ هزار و ۲۱۵ نفر افراد دارای معلولیت در البرز خدمات مستمر ماهیانه را دریافت می‌کنند.

 ️رشد ۳۲۰درصدی پرداخت حق پرستاری/رشد ۱۰۰درصدی تأمین تجهیزات توانبخشی

وی اظهار داشت: در گذشته ۶۰۰ نفر از بهزیستی البرز حق پرستاری خانواده محور دریافت می‌کردند اما امروز این آمار به یک هزار و ۹۵۲ نفر رسیده است که رشد ۳۲۰ درصدی را به همراه دارد.

محمدی فلاح با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی تأمین تجهیزات توانبخشی،تصریح کرد: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات توانبخشی و ۱۰۰ قلم سمعک برای جامعه هدف خریداری شده است.

وی به فعالیت ۶۹ مرکز توانبخشی در البرز اشاره کرد و افزود: با افزایش ۵۰ درصدی یارانه، ماهانه ۱۶ میلیارد تومان مستمری به حساب مددجویان بهزیستی استان پرداخت می‌شود.

*اختصاص ۵۷۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی به مددجویان/ کمک به تأمین مسکن ۹۴۳ خانوار البرزی

وی با اشاره به معرفی سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه برتر در حوزه ایجاد اشتغال در سراسر کشور مطرح کرد:طی چند سال اخیر اداره کل بهزیستی استان البرز در جشنواره شهید رجایی جزو برگزیدگان بوده است.

وی با اشاره به اشتغال ۸ هزار و ۸۰۳ نفر توسط بهزیستی البرز در ۳ سال گذشته، اظهار داشت:طی این مدت ۵۷۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به جامعه هدف پرداخت شد.

وی از تسهیلگری خرید و احداث و ودیعه مسکن برای ۹۴۳ نفر خبر داد و تصریح کرد: ۴۵ میلیارد تومان در این زمینه به مددجویان کمک هزینه داده شد.

وی افزود: همچنین در دولت سیزدهم در البرز ۳۱۸ نفر کمک هزینه تأمین جهیزیه دریافت کردند. ️ 

*از ١٢٠ کمپ ترک اعتیاد ۵١ مورد با استانداردهای لازم فعال است

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به نظارت کمپ‌های ترک اعتیاد گفت: با توجه به رشد قارچ گونه کمپ های ترک اعتیاد طرحی توسط بهزیستی تعیین و بازدید ها و نظارت هایی بر روی این مراکز انجام شد و از ١٢٠ کمپ فعال در استان البرز با همکاری سیستم قضایی بخش قابل توجهی از این مراکز تعطیل شد و در حال حاضر ۵۱ کمپ ترک اعتیاد که استاندارد ها در آنها رعایت شده است فعال هستند.

محمدی فلاح در ادامه گفت: ما تلاش های بسیاری در حوزه معتادان متجاهر انجام داده‌ایم که دستگاه های قانون گذار برای آنها قانون وضع کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز افزود: پنج مرکز نگهداری در استان البرز برای نگهداری این افراد وجود دارد که ۴ مرکز مخصوص آقایان و یک مرکز ویژه بانوان خدمت رسانی می کنند.

محمدی فلاح گفت: از سال گذشته کمیسیون ماده ۲۶  که از لحاظ قانونی مربوط به صدور مجوزها است و در فضای نظارتی تعریف می‌شود هر دو هفته یکبار این کمیسیون برگزار شد تا از کم کاری ها جلوگیری شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: کمپ های ترک اعتیاد بر اساس شاخص های تعیین شده به سه سطح تقسیم شدند، سطح سه که با دستور دستگاه قضایی تعطیل شد و در سطح دوم نیز فرصت دو ماهه داده شد که شاخص ها را رعایت کنند و به سطح یک برسند.

*هیچ کودک کار و خیابان ایرانی در مراکز بهزیستی نداریم

وی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی دو مرکز جدید نگهداری کودکان کار و خیابان در البرز از دیگر اقدامات این مجموعه در دولت سیزدهم بود که لازم است اعلام کنیم سال گذشته حتی یک کودک کار و خیابان ایرانی در این مراکز نداشتیم و همه آنها از فرزندان اتباع بودند که طرد شدن این خانواده ها از استان در این زمینه بسیار کمک کننده بود.

محمدی فلاح در ارتباط با حمایت از کودکان کار گفت:برای اولین بار یک کار پژوهشی در رابطه با کودکان کار خیابان توسط بهزیستی در استان البرز انجام شد. قرارگاه اجتماعی فرصتی فراهم کرد که در حوزه کودکان کار فعالیت های بسیار مثبتی صورت بگیرد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز اظهار کرد: تعداد کودکان کار و خیابان در سال گذشته ۶۰۱ نفر بود که روند کاهشی دارد.

اما تأکید می‌شود حتی یک نفر از آنها هم ایرانی نبودند. دو مرکز در حوزه کودکان کار تأسیس شد که وظیفه غربال و شناسایی این کودکان را بر عهده داشت، با همکاری ویژه ایی که در بهزیستی صورت گرفته اگر خانواده ایرانی برای نیاز کودک خود را برای کار می‌فرستاد با این حمایت ها بخشی از نیازش برطرف می‌شد.

*رشد ۶۰۰درصدی کمک هزینه ترخیص فرزندان/رایگان شدن آب،برق و گاز برای۱۷هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی

وی گفت:در راستای وظیفه اجتماعی،خدمت‌رسانی به افراد آسیب دیده،افراد در معرض آسیب،افراد دارای معلولیت،بانوان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست جزو وظایف بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی البرز افزود:در دولت گذشته کمک هزینه ترخیص برای فرزندان ۳۰ میلیون تومان بوده که در دولت سیزدهم این مبلغ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حوزه کودکان بی‌سرپرست در استان البرز ۲۰ مرکز مشغول به فعالیت هستند و ۳۸۰ فرزند را زیرپوشش دارند،بیان کرد: ۵۸۰ کودک بی سرپرست به صورت امدادبگیر در خانواده‌های جایگزین خدمات دریافت می‌کنند.

محمدی فلاح اضافه کرد:برای کمک به رفع مشکلات مالی خانواده‌های تحت پوشش حدود ۱۷ هزار نفر از خدمات رایگان قبوض آب و برق و گاز در استان بهره‌مند شده اند.

*بهره مندی دانشجویان و دانش آموزان تحت پوشش از هزینه های تحصیلی / طرح مانا در مدارس البرز اجرا شد

مدیرکل بهزیستی البرز بیان کرد: در حال حاضر ۱۵۸ دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف از جمله دکترا هزینه های تحصیلی آنان به صورت کامل با توجه به دهک خانواده پرداخت می شود.

وی افزود:همچنین یک هزار و ۲۴۴ دانش آموز دارای معلولیت در استان البرز از خدمات بهزیستی استفاده می کنند وی اضافه کرد: متاسفانه در حوزه آسیب های اجتماعی استان البرز طی سنوات گذشته از رتبه داران بوده است برای مثال در حوزه خودکشی آمار بالایی برای این استان وجود داشت که همکاران ما با اجرای طرح پیشگیری از خودکشی در ۳۳ مدرسه و حدود ۳هزار نفر دانش آموز با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش استان تحت آموزش در این حوزه قرار گرفتند.

محمدی فلاح با عنوان اینکه حدود ۶۰ هزار نفر در فضاهای مجازی و تولید محتوا در بستر این محیط تحت این آموزش قرار گرفتند، اظهار کرد: اجرای طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان طرح مانا نام داشت که رویکرد آن آموزش مطالبه گری درست و شناسایی مسئله توسط خود نوجوانان بود و این یکی از طرح های موفق انجام شده بود.

۱۲۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی معلولین شرکت کردند/ هزینه مناسب سازی مسکن و خودرو به معلولان پرداخت شد

محمدی فلاح به موضوع استخدام معلولین پرداخت و گفت:قانون استخدامی سه درصدی متاسفانه به دلایل مختلف انجام نمی شد؛ که در حضور رئیس جمهور شهید مطرح شد و ایشان دستور دادند و با پیگیری جناب آقای مخبر معاون محترم رئیس جمهور نشستی از سوی بهزیستی با حضور مسئولین سازمان اداری و استخدامی کشور انجام گرفت و این مشکلات احصاء شد و برای نخستین بار آزمون استخدامی ویژه معلولین برگزار شد که در کل کشور حدود ۱۲ هزار نفر شرکت کردند و قرار هست ۴هزار و۳۶۶ نفر از این عزیزان در نهادهای دولتی با عناوین شخصی مختلف استخدام شوند.

این مقام مسئول با اشاره به رشد ۴۵۰ درصدی اعتبارات مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت استان طی فعالیت دولت سیزدهم گفت: برای تعداد ۱۹۳ نفر هزینه مناسب سازی مسکن و خودرو معلولین پرداخت کردیم و به دنبال آن هستیم با کمک شهروندان معابر شهری و روستایی را برای تردد افراد دارای معلولیت مناسب سازی کنیم.

نظر شما