شناسهٔ خبر: 67750210 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بازگشت تمساح‌های منقرض‌شده!/ عکس

کامبوج رکورد تولد تمساح‌های سیامی را به ثبت رساند. حافظان محیط‌زیست می‌گویند کامبوج از ۶۰ بچه تمساح سیامی را درحالی‌که با خطر انقراض روبه رو بودند؛ به زندگی برگرداند؛ این اتفاق نشانه واقعی از امید برای این‌گونه خاص تلقی می‌شود.

صاحب‌خبر -

تینا مزدکی: پس از بیست سال تلاش پیاپی، نسل تمساح سیامی (Siamese crocodile) احیا شد و حافظان محیط‌زیست، این اتفاق را نشانه واقعی از امید می‌دانند. این خزنده آب شیرین که به رنگ زیتون است، تاجی استخوانی پشت سرخود دارد و طبق برخی تخمین‌ها، می‌تواند تا ۳ متر یا نزدیک به ۱۰ فوت رشد کند. با توجه به گفته حافظان محیط‌زیست، محلی‌ها پنج لانه کشف کردند که مدتی بعد نیز بچه تمساح‌ها متولد شدند.

تمساح‌های سیامی زمانی در بسیاری از مناطق جنوب شرقی آسیا پراکنده بودند. اما دهه‌ها شکار و از دست دادن زیستگاه، آن‌ها را به‌گونه‌ای تبدیل کرد که در مناطق حفاظت‌شده به‌عنوان گونه‌های به‌شدت در معرض انقراض طبقه‌بندی شدند. اکنون تنها ۴۰۰ مورد از آن‌ها در جهان حضور دارند و بیشتر آن‌ها در کامبوج زندگی می‌کنند.

رهبر گروه حفاظت از جانوران و گیاهان کامبوج، گفت:« با توجه به کاهش جمعیت آن‌ها در طبیعت، تولد ۶۰ تمساح امید بقای فوق‌العاده‌ای است و این اتفاق برای تلاش‌های مشترک حفاظتی بسیار دلگرم‌کننده بود.»

تا زمانی که تمساح‌ها در سال ۲۰۰۰ دوباره در کامبوج کشف شدند، ترس از انقراض آن‌ها وجود داشت. از آن زمان با مقامات محلی همکاری‌هایی صورت گرفت تا برنامه‌ای برای پرورش سیامی‌ها در اسارت، قبل از رهاسازی آن‌ها در زیستگاه‌های مناسب در سراسر کوه‌های هل ایجاد شود.

نگهبانان محلی در گشت زنی‌های منظم این مناطق را گشت‌زنی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که تمساح‌ها پس از رها شدن، در امان هستند. از سال ۲۰۱۲، این برنامه باعث شد که ۱۹۶ تمساح سیامی با موفقیت به طبیعت بازگردند.

بازگشت تمساح‌های منقرض‌شده!/ عکس

اخیراً مردم محلی لانه‌هایی را در منطقه‌ای کشف کردند که قبلاً تمساحی در آن رها نشده بود و این نشان می‌دهد که این‌گونه در زیستگاه طبیعی خود تولیدمثل کرده است. بنابراین، تیم حفاظتی اعزام شد که مطمئن شوند، لانه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی محافظت می‌شود. تا زمانی که همه تمساح‌ها از تخم بیرون بیایند و ۶۰ بچه تمساح سیامی گونه خود را از انقراض نجات دهند، این حفاظت ادامه خواهد داشت.

منبع: bbc

۲۲۷۳۲۳

نظر شما