شناسهٔ خبر: 67748542 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ممنوعیت حجاب در المپیک؛ نقض قوانین بین‌المللی از سوی فرانسه

تصمیم فرانسه درباره ممنوعیت حجاب در بازی‌های المپیک اقدامی تبعیض‎آمیز و دذر تناقض با ادعاهای این کشور به شمار می‌رود و ضعف کمیته بین‌المللی المپیک را آشکار می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - عفو ​​بین‌الملل در آستانه بازی‌های المپیک پاریس اعلام کرد که ممنوعیت حضور زنان ورزشکار فرانسوی که در بازی‌های المپیک روسری به سر می‌کنند، قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده و ریاکاری تبعیض‌آمیز مقام‌های فرانسوی و ضعف شدید کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) را آشکار می‌کند.
 

گزارش عفو بین‌الملل با عنوان «دیگر نمی‌توانیم نفس بکشیم؛ حتی ورزش هم نمی‌توانیم انجام دهیم» نقض حقوق بشر زنان و دختران مسلمان از طریق ممنوعیت حجاب در ورزش فرانسه را با جزئیات بررسی کرده و تأثیر مخربی را که ممنوعیت حجاب بر زنان و دختران مسلمان در تمام سطوح ورزش این کشور می‌گذارد، به تصویر می‌کشد.
 

آنا بلوز، پژوهشگر حقوق زنان عفو بین‌الملل، گفت: ممنوعیت ورزشکاران فرانسوی از حضور با حجاب در رقبایت‌های بازی‌های المپیک و پارالمپیک، این ادعا را به سخره می‌گیرد که پاریس ۲۰۲۴، اولین المپیک برابر جنسیتی است و تبعیض جنسیتی نژادپرستانه در ورزش فرانسه را، آشکار می‌کند. قوانین تبعیض‌آمیز برای پوشش زنان، نقض حقوق بشر زنان و دختران مسلمان است و تأثیر مخربی بر مشارکت آن‌ها در ورزش دارد و مانع از تلاش‌ها برای فراگیرتر کردن و در دسترس‌تر کردن ورزش می‌شود.
 

براساس این گزارش، ممنوعیت حجاب در ورزش‌های متعدد در فرانسه، وضعیت غیرقابل دفاعی را ایجاد کرده است که به موجب آن، کشور میزبان بازی‌های المپیک، تعهدات متعددش را براساس معاهدات بین‌المللی حقوق بشر که عضو آن است و همچنین تعهدات و ارزش‌های مندرج در حقوق بشر کمیته بین‌المللی المپیک را نقض می‌کند. علیرغم درخواست‌های مکرر، کمیته بین‌المللی المپیک تاکنون از درخواست مقام‌های ورزشی فرانسه برای لغو ممنوعیت حضور ورزشکاران محجبه در المپیک خودداری کرده و در پاسخ به نامه‌ای شماری از سازمان‌های بین‌المللی برای اقدام در این زمینه، مدعی شده که ممنوعیت حجاب ورزشی در فرانسه خارج از صلاحیت جنبش المپیک است.
 

ممنوعیت استفاده حجاب در فرانسه با قوانین ارگان‌های ورزشی بین‌المللی مانند فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، فدراسیون بین‌المللی بسکتبال ​​ (فیبا) و فدراسیون بین‌المللی والیبال (فیوا) در تضاد است.  عفو بین‌الملل قوانین ۳۸ کشور اروپایی را بررسی کرده و دریافت که فرانسه تنها کشوری است که پوشش سر را در سطح قوانین ملی یا مقررات ورزشی فردی ممنوع کرده است.


منع زنان مسلمان از پوشیدن هر نوع پوشش مذهبی در فرانسه، فراتر از بازی‌های المپیک و پارالمپیک است. ممنوعیت حجاب در چندین رشته ورزشی از جمله فوتبال، بسکتبال و والیبال در سطوح حرفه‌ای و آماتور وجود دارد. این ممنوعیت‌ها که از سوی فدراسیون‌های ورزشی اعمال می‌شود، بدین معناست که بسیاری از زنان مسلمان نه‌تنها از شرکت در ورزش محروم می‌شوند، بلکه هرگز فرصت‌های آموزشی و رقابتی لازم را برای رسیدن به سطح المپیک به دست نمی‌آورند.  
 

به گفته این سمن بین‌المللی، چنین ممنوعیتی در فرانسه باعث تحقیر، ضربه روحی و ترس در بسیاری از زنان و دختران شده و موجب می‌شود آن‌ها ورزش‌های مورد علاقه خود را رها کنند. ممانعت از حضور کامل و آزادانه زنان و دختران مسلمان در ورزش، چه برای اوقات فراغت و تفریح و ​​یا به عنوان شغل، می‌تواند تأثیرات مخربی بر تمام جنبه‌های زندگی آنها، از جمله بر سلامت روحی و جسمی ایشان، بگذارد.
 

براساس قوانین بین‌المللی، بی‌طرفی دولت یا سکولاریسم (laїcité)، دلیل مشروعی برای اعمال محدودیت بر آزادی بیان و یا آزادی مذهب نیست. با این حال، چندین سال است که مقام‌های فرانسوی از این مفاهیم برای توجیه وضع قوانین و سیاست‌هایی استفاده می‌کنند که به‌طور نامتناسبی بر زنان و دختران مسلمان تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/

نظر شما