نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشف تصادفی کریستال‌های گوگردی توسط مریخ‌نورد «کنجکاوی»+ فیلم

تهران- ایرنا- مریخ‌نورد «کنجکاوی» سازمان متعلق به اداره کل ملی هوانوردی و فضا «ناسا» پس از برخورد تصادفی چرخ‌ها با یک سنگ، منابعی از کریستال‌های کمیاب گوگردی را در سیاره مریخ کشف کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی «لایو ساینس»، این کریستال‌های زردرنگ گوگردی تا پیش از این در سیاره سرخ دیده نشده بودند. مریخ‌نورد ناسا در حال جست‌وجو و کاوش در منطقه‌ای از مریخ موسوم به «گدیر والیز» بود که بطور اتفاقی از روی یک سنگ کوچک رد شد و آن را خرد کرد. زمانی که دوربین‌های مریخ‌نورد بر روی این سنگ تمرکز کردند، دانشمندان در درون این سنگ متوجه کریستال‌های زردرنگ خاص و عجیبی شدند.

این کریستال‌های عیان شده درون این سنگ کوچک‌تر و ظریف‌تر از آن بودند که مریخ‌نورد بتواند به‌درستی آنها را بلند کند اما زمانی که مریخ‌ نورد درون یک سنگ دیگر در آن نزدیکی را شکافت و مورد بررسی قرار داد مشخص شد این کریستال‌ها از گوگرد خالص ساخته شده اند.

کشف تصادفی کریستال‌های گوگردی مریخ‌نورد «کنجکاوی»+ فیلم

گوگرد پیش از این نیز در مریخ دیده شده است اما تنها به شکل ترکیب با سایر عناصر در ترکیبات موسوم به سولفات. تا پیش از این ، گوگرد خالص که با نام گوگرد عنصری نیز شناخته میشود هیچگاه در سیاره مریخ کشف نشده بود. دانشمندان ظن آن را داشتند که گوگرد در جایی در مریخ وجود داشته باشد اما با یافتن آن در داخل سنگهای سطح مریخ شگفت‌زده شدند.

آشوین واساوادا از دانشمندان پروژه مریخ‌نورد کنجکاوی در سازمان ناسا در این خصوص گفت: انتظار نمی‌رفت گوگرد در این مکان در مریخ یافت شود و از این رو باید توضیحی برای آن پیدا کنیم. یافتن چیزهای عجیب و نامنتظره موجب می شود کاوش در سیارات اینقدر هیجان‌انگیز باشد.

مریخ‌نورد ناسا وجود کریستال‌های زرد را در هیچ سنگ دیگری تایید نکرد. اما دانشمندان اطمینان دارند سنگ‌های آن نزدیکی نیز حاوی گوگرد هستند که موجب میشود این منطقه از مریخ برای مطالعات بعدی بسیار جالب باشد.

واساوادا گفت: یافتن یک میدان از سنگ‌های گوگرد خالص همانند یافتن واحه‌ای در بیابان است.

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) که در سال ۲۰۱۲ در این منطقه از مریخ فرود آمد، همچنین چند سنگ جالب دیگر در این منطقه و اطراف آن پیدا کرده است. این ربات پرسه زننده در مریخ در ماه مه (اردیبهشت) امسال سنگ‌هایی حاوی اکسید منگنز پیدا کرد که بهترین مدرک یافته شده تا الان است که نشان می‌دهد سیاره سرخ در زمانی یک اتمسفر غنی از اکسیژن همانند اتمسفر زمین داشته است.