شناسهٔ خبر: 68301395 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کرد:

قدمت ۳۰ ساله تدریس هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر/ طراحی اولین برنامه آموزشی

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تدریس و تحقیق در زمینه هوش مصنوعی در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۳۰ سال سابقه دارد. این دانشکده اولین دانشکده در میان دانشکده‌های کامپیوتر کشور در ارائه دوره کارشناسی ارشد هوش مصنوعی بوده است و اولین برنامه آموزشی هوش مصنوعی کشور در این دانشگاه طراحی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرضا رهایی در مراسم روز درهای باز دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای داوطلبان کنکور با حضور دانش آموزان و خانواده هایشان، به رتبه بندی های دانشگاه در نظام های رتبه بندی بین المللی اشاره و تصریح کرد: این دانشگاه در رتبه بندی سال ۲۰۲۴ تایمز جایگاه ۳۵۱ تا ۴۰۰ دانشگاه های دنیا و دوم دانشگاه های فنی مهندسی کشور، در رتبه بندی سال ۲۰۲۴ کیو اس نیز رتبه ۳۷۵ دنیا و دوم دانشگاه های فنی مهندسی کشور، در رتبه بندی لایدن سال ۲۰۲۳ جایگاه ۳۴۴ دنیا و اول دانشگاه های فنی مهندسی کشور و در نهایت رتبه بندی شانگهای سال ۲۰۲۳ نیز ۶۰۱ تا ۷۰۰ دنیا و جایگاه اول دانشگاه های فنی مهندسی کشور را به دست آورده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: یکی از ویژگی های اصلی این دانشگاه تاسیس رشته های خاص که نیاز اثبات شده در کشور دارد مانند مهندسی پلیمر، پتروشیمی، دریا، نساجی، فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی، مهندسی نفت، مهندسی انرژی، مهندسی هوافضا، تحصیل در این رشته ها با اشتغال گسترده دانش آموختگان همراه است.


به گفته وی، رشته هایی نظیر مهندسی برق، عمران، معدن، کامپیوتر، شیمی، صنایع و سیستم، علوم و کامپیوتر، ریاضی و علوم کامپیوتر، مکانیک و فیزیک از رشته های کلاسیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر به شمار می رود. ضمن اینکه دانشگاه در زمینه های مختلف و در نتیجه واگذاری طرح های کلان و بزرگ کشور به این دانشگاه به قطب علمی کشور تبدیل شده است.


رهایی با اشاره به حضور بیش از ۵۰۰ نیروی آموزشی تمام وقت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: نزدیک به ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و همچنین فرا دکترا در این دانشگاه تحصیل می کنند. همچنین بیش از ۴۰ هزار نفر دانش آموخته در مقاطع مختلف رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه نقش سازنده‌ای را در جهت شکوفایی صنعت، اقتصاد و پایه‌های مدیریتی کشور ایفا کرده‌اند.

این استاد دانشگاه صعنتی امیرکبیر ادامه داد: به طور کلی ۱۸ دانشکده، ۶ هزار دانشجوی کارشناسی، ۱۴ پژوهشکده، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، ۵ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی، ۶۴۷ هیات علمی، ۷۰ استاد پژوهشگر همکار مشغول فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است و ۳۵۱ آزمایشگاه تخصصی و ۳۱ کارگاه، چهار پردیس خارج از مرکز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر وجود دارد که واحد آموزشی بندر ماهشهر، واحد آموزشی دریاساحلی (بندرعباس)، واحد دانشگاهی گرمسار، پردیس بین الملل و پردیس بین الملل کیش وابسته به دانشگاه وجود دارد.

قدمت ۳۰ ساله تدریس هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر/ طراحی اولین برنامه آموزشی

طرح‌های کلان دانشگاه امیرکبیر
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مهم ترین عناوین طرح های کلان این دانشگاه اشاره کرد و افزود: طراحی و ساخت سیکلو ترون کوچک، توسعه دانش فنی فرآیند تبدیل هیدروژنی نفت خام و باقیمانده های سنگین، مدیریت یکپارچه تولید از میدان گازی پارس جنوبی با تکیه بر انتقال و توسعه فناوری در حوزه های صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی، توسعه فناوری و ساخت توربین های مگاواتی ملی توربین بادی(ساخت نمونه ۲ مگاواتی)، بومی سازی و توسعه دانش فنی طراحی و ساخت توربین گاز ۲۵ مگاوات با قابلیت افزایش تا ۳۰ مگاوات و کسب نشان ایرانی، شبکه هوشمند برق ایران و پیاده سازی طرح نمونه، طراحی و ساخت توربین گازی ۲۰۰ کیلوواتی با سیستم تولید همزمان برق و حرارت برای تولید پراکنده و ذخیره سازی انرژی آن، ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راکتورهای هسته ای ملی با قدرت کم و طرح ذخیره سازی زیر زمینی نفت و گاز از جمله این طرح هاست.

بنابر تاکید رهایی، کسب دانش فنی بومی‌سازی و تولید صنعتی خانواده باطری‌های لیتیومی، پیاده‌سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت، مطالعات، بررسی و تدوین معیارهای برنامه ریزی و طراحی شهری اسلامی‌ایرانی، مطالعه و طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون‌شهری و برون‌شهری و بومی سازی و توسعه فناوری های حوزه زیرسطحی از دیگر طرح های کلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به شمار می‌آید.


وی در خصوص جایگاه دانشگاه در حوزه هوافضا اظهار کرد: توجه به سند چشم انداز بیست ساله اعم از دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، توجه به فصل سوم سند نقشه جامع علمی کشور (اولویت های علم و فناوری) شامل در فناوری، اولین مورد از اولویت های الف، به فناوری هوافضا اشاره شده است و توجه به سند جامع توسعه هوافضای کشور بیانگر این جایگاه است.

قدمت ۳۰ ساله تدریس هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر/ طراحی اولین برنامه آموزشی


رهایی در خصوص دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفت: به عنوان اولین دانشکده مستقل و نیز قطب مهندسی پزشکی ایران در سال ۱۳۷۲ با سه گرایش بیوالکتریک، بیومکانیک و بیومتریال تاسیس و شروع به کار کرد. همکاری اساتید دانشکده مهندسی پزشکی با بنیاد علم ایران در تدوین و اجرای استراتژی های پژوهشی و فنآوری و نیز تدوین و بازنگری برنامه های مختلف درسی در حوزه مهندسی پزشکی از مهم ترین اقدامات این دانشکده است. همچنین بیش از ۱۵ آزمایشگاه آموزشی و ۲۵ آزمایشگاه تحقیقاتی و یک مرکز نوآوری سلامت با مساحت حدود ۵۰۰ مترمربع در این بخش فعال است.

هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه هوش مصنوعی افزود: هوش مصنوعی در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای قدمت ۳۰ ساله است. این دانشکده اولین دانشکده در میان دانشکده های کامپیوتر کشور در ارائه دوره کارشناسی ارشد هوش مصنوعی بوده است. از افتخارات دیگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی اولین برنامه آموزشی هوش مصنوعی کشور است.

به گفته وی، پذیرش اولین دانشجویان دکترای هوش مصنوعی و فارغ تحصیلی اولین دانشجوی دکترای هوش مصنوعی کشور از دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اولین استاد تمام کشور در حوزه هوش مصنوعی، بیش از ۵۰۰ دانش آموخته کارشناسی ارشد هوش مصنوعی، بیش از ۴۵ دانش آموخته دکترای هوش مصنوعی و توجه به هوش مصنوعی در دوره کارشناسی و ارائه بسته تخصصی هوش مصنوعی در برنامه دوره کارشناسی این دانشکده از دیگر دستاوردهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوش مصنوعی است.


رهایی در پایان خاطر نشان کرد: پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابررایانه ای سیمرغ، پژوهش، طراحی و ساخت خودروی بدون سرنشین هوشمند، طراحی مفهومی و امکان سنجی سامانه ماهواره ای سنجشی دقت بالا (رسام) و ارائه مدل آزمایشگاهی بخشی از فناوری های گلوگاهی، طراحی، پژوهش و ارائه سامانه پرتابل شمس، قرارداد شناسایی فرصت های هوشمند سازی زنجیره ارزش فولاد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و در نهایت انتقال دانش فنی پرنده های بدون سرنشین هدایت پذیر از راه دور به همراه تجهیزات ساخت پرنده های کلاس سنگین از فعالیت هایی است که در حوزه هوش مصنوعی انجام گرفته است.

نظر شما