شناسهٔ خبر: 67740772 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تخریب محوطه باستانی قلعه‌نو اراک توسط افراد سودجو

اراک - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: محوطه باستانی قلعه‌نو در اراک با آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی، توسط افراد سودجو با بولدوزر، خاکبرداری و تخریب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، «محمود مرادی‌نراقی» افزود: پرونده و گزارشات مربوط به تعرض به این تپه تاریخی تهیه و برای برخورد با متعرضین به این اثر، به دستگاه‌ قضایی اعلام شد.

وی با بیان اینکه، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نگران تخریب شدن این محوطه چند هزار ساله باستانی است، ادامه داد: این تپه و داده‌های آن در استان مرکزی بسیار خاص و پُراهمیت از نظر پیشینه تاریخی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: داده‌های این تپه متعلق به فرهنگ و تمدنی حدود ۲ هزار تا چهار سال پیش از میلاد برآورد شده اما در برخی مناطق احتمال دارد که در اوایل سال ۲۶۰۰ یا ۲۷۰۰، این تمدن ناپدید شده باشد، ولی یافته‌ها نشان می‌دهد این تمدن برای یک دوره زمانی بلند مدت در ایران سکونت داشته‌ است.

نراقی افزود: این تپه تاریخی مورد تعرض واقع شده و اقدامات قانونی در چارچوب تعقیب متخلفان در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه با هر تعرض سهوی یا عمدی به آثار تاریخی در استان، برخورد قانونی و قاطع می‌شود، گفت: در صورت تخلف و آسیب رساندن به تپه‌های تاریخی برخورد قانونی با متخلفان صورت می‌گیرد.

تپه قلعه‌نو مربوط به هزاره یک و یا ۲ قبل از میلاد است و در شهرستان اراک، بخش مرکزی، دهستان معصومیه روستای قلعه نو واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۶۱۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما