شناسهٔ خبر: 67742444 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تخریب تپه تاریخی قلعه‌نو توسط افراد سودجو

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: محوطه باستانی قلعه نو دارای آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی است که توسط افراد سودجو با بولدوزر خاکبرداری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل روابط عمومی از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمود مرادی نراقی در بازدید از تپه تاریخی قلعه‌نو اظهار کرد: پرونده و گزارش‌های مربوط به تعرض به این تپه تاریخی تهیه و برای برخورد با افراد خاطی به این اثر تاریخی به دستگاه‌های قضائی اعلام شد.

وی افزود: نگران تخریب شدن این محوطه چند هزار ساله باستانی هستیم، این تپه و داده‌های آن در استان مرکزی بسیار خاص است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تصریح کرد: محوطه باستانی قلعه نو دارای آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی است که توسط افراد سودجو با بولدوزر خاکبرداری شده است.

مرادی‌نراقی اضافه کرد: داده‌های این تپه متعلق به فرهنگ و تمدنی از حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد تا حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد وجود داشته است، اما در بعضی مناطق احتمال دارد که اوایل سال ۲۶۰۰ یا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد ناپدید شده باشد و این تمدن برای زمان قابل توجهی در ایران سکونت داشته است.

وی با اشاره به اینکه این تپه تاریخی مورد تعرض واقع شده است، تاکید کرد: در حال رسیدگی و اقدامات قانونی در چارچوب تعقیب متخلفان هستیم و با هر تعرض سهوی یا عمدی به آثار تاریخی برخورد قانونی و قاطع می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: در صورت تخلف و آسیب رساندن به تپه‌های تاریخی برخورد قانونی با آن‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، تپه قلعه نو مربوط به هزاره یک و دو قبل از میلاد است و در شهرستان اراک، بخش مرکزی، دهستان معصومیه روستا قلعه نو واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما