شناسهٔ خبر: 67739730 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

انتقاد از معیارهای دوگانه ژاپن به دلیل دعوت رژیم صهیونیستی به سالگرد بمباران اتمی هیروشیما

هیروشیما، یکی از شهرهای ژاپن که خود قربانی حمله هسته‌ای آمریکا در سال ۱۹۴۵ بوده، پس از آنکه مقامات محلی‌اش درخواست‌ها برای عدم حضور رژیم صهیونیستی در مراسمی برای صلح را رد کردند، در معرض جنجال‌ها و انتقادات فراوانی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، هر سال در تاریخ ۶ اوت هیروشیما مقامات خارجی را همراه با مقامات محلی در ساعت ۰۸:۱۵ صبح گرد هم جمع می‌کند تا علاوه بر یک دقیقه سکوت، لحظه دقیق بمباران را که موجب کشته شدن ده‌ها هزار نفر شد، زنده نگه‌دارد.

تلویزیون سی‌ان‌ان به نقل از برخی فعالان و بازمانده‌های این حمله هسته‌ای گزارش کرد: «جای اسرائیل در این مراسم نیست زیرا اسرائیل حملاتی را به غزه انجام می‌دهد.»

آنها تاکید می‌کنند که مقامات محلی باید رژیم صهیونیستی را به این مراسم دعوت نکند اما این مقامات می‌گویند هیچ قصدی برای این کار ندارند.

یکی از مقامات محلی شهر هیروشیما به سی‌ان‌ان گفت: «این استاندارد دوگانه نیست. سیاست ما دعوت همه طرف‌ها است اما روسیه و بلاروس به دلیل حمله به اوکراین، استثنا هستند. روسیه و بلاروس دعوت نمی‌شوند تا اطمینان حاصل شود که این مراسم بدون مشکل پیش خواهد رفت.»

این ادعای مقام محلی هیروشیما در حالی عنوان می‌شود که رژیم اشغالگر پس از ۲۸۸ روز جنایات جنگی در نوار غزه، همچنان به حملات بی‌امان خود در این باریکه ادامه می‌دهد.

مقامات ناگازاکی، شهر دیگر ژاپن که قربانی حمله هسته‌ای درست چند روز پس از هیروشیما بود، به سی‌ان‌ان گفت که هنوز تصمیم نگرفته آیا رژیم صهیونیستی را به مراسم صلح در تاریخ ۹ اوت دعوت خواهد کرد یا خیر.

«تتسوجی کومادا» مدیر اجرایی کنفدراسیون سازمان‌های ژاپن برای آسیب‌دیده‌های بمب‌های اتمی و هیدروژنی از جمله گروه‌هایی که با حضور رژیم صهیونیستی در این مراسم مخالف است، گفت: «چرا اسرائیل باید دعوت شود وقتی که در حال ارتکاب جنایاتی مثل نسل‌کشی است؟ این خیلی نگران‌کننده است که درخواست ما نادیده گرفته شده است. سازمان ما در ماه ژوئن از مقامات هیروشیما خواسته بود که اسرائیل را دعوت نکند.»

گروه دیگری تحت عنوان «جامعه بیدار هیروشیما-فلسطین» که درخواست آنلاینی را در ماه مه ارسال کرد و خواستار عدم حضور نمایندگان صهیونیستی در مراسم مذکور شد، گفت: «اعتراضات کنونی علیه اسرائیل بسیار بیشتر از اعتراضات علیه روسیه است.»

سی‌ان‌ان می‌گوید این درخواست آنلاین از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰ هزار امضا جمع‌آوری کرده است.

ژاپن موضع سختی را در قبال جنگ اوکراین اتخاذ کرده و مخالفت خود را با عملیات روسیه در اوکراین ابراز کرده است. این کشور هم‌چنین پیشنهاد میلیاردها دلار کمک بشردوستانه، خودروهای نظامی و تجهیزاتی برای عملیات مین‌زدایی را به کی‌یف داده و در عین حال تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است. ژاپن هم‌چنین کمک‌های بشردوستانه به غزه ارسال کرده و «نگرانی عمیق» خود را برای وضعیت بحرانی و حیاتی این باریکه ابراز کرده و از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کرده است.

«یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در توکیو با اشاره به رسمیت شناختن کشور فلسطین گفت:«ما این مسئله را به صورت جامع بررسی خواهیم کرد و پیشبرد روند صلح در خاورمیانه را در نظر می‌گیریم. ما هم‌چنین از راه‌حل تشکیل ۲ دولت در خاورمیانه حمایت می‌کنیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما