شناسهٔ خبر: 67736181 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هدف نوحه‌خوانی افزایش معرفت و درک جایگاه اهل‌ بیت (ع) است / اهمیت تببین واقعه کربلا

استاد حوزه و دانشگاه و شاعر اهل بیت(ع) با بیان اینکه سرودن شعر نیازمند نیت الهی، افزایش مطالعه و معرفت شاعر است، گفت: شاعران باید مطالعه کافی داشته باشند تا بتوانند جنبه حماسی و عاطفی واقعه کربلا را تبیین کنند، همچنین هدف نوحه‌خوانی افزایش معرفت مخاطبان و درک جایگاه اهل بیت (ع) است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام علی صغیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اشعاری که در مدح اهل بیت (ع) سروده می‌شود، باید از سه جنبه مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: افزایش علم و معرفت مخاطبان، همراه بودن با عاطفه و هیجان و تبیین جنبه حماسی واقعه کربلا سه جنبه مهمی است که باید مورد توجه شاعران و مداحان باشد، زیرا قیام امام حسین (ع) بر ضد طاغوت زمان و ایستادگی در برابر ظلم بوده و این امر موجب ماندگاری واقعه عاشورا در طول تاریخ شده است.

وی افزود: در واقع سرودن شعر، هنری در بیان است که سخن را به صورت هنرمندانه بر عمق جان مخاطب و شنونده می‌نشاند، بنابراین توجه به ابعاد مختلف آنکه شامل معرفت، عاطفه و حماسه است، باید مورد توجه قرار گیرد؛ باید بتوانیم اهداف امام حسین (ع) که احیای دین حضرت رسول (ص) و مبارزه با فساد و ظلم بوده است را با استفاده از زبان شعر تبیین کنیم و به مخاطب ارائه دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعضی از اشعار مورد استفاده در مجالس تنها بر مواردی نه‌چندان باارزش تمرکز دارد و ویژگی‌های واقعه عاشورا و شهدای کربلا را آن‌طور که باید بیان نمی‌کند، به همین دلیل جنبه معرفتی به نسبت ضعیفی دارد، بنابراین نباید از اشعاری که عمق ندارد و پرداخت ضعیفی داشته است، استفاده کرد.

حجت‌الاسلام صغیرا عنوان کرد: اشعاری که درباره اهل بیت (ع) سروده می‌شود، باید در ابتدا مدح آن‌ها باشد، سپس ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی بیان شود، اما در حال حاضر بعضی از اشعار تنها بر افزایش شور و هیجان کوتاه‌مدت مخاطب تمرکز دارد که نتیجه آن غفلت از جنبه حماسی، تربیتی و معرفتی در اشعار است.

وی اضافه کرد: حفظ حرمت و شأن مؤمن ارزشمند است و در خوانش بعضی از اشعار و مدح‌ها نباید این حرمت شکسته شود یا جایگاه و شأن انسان پایین آورده شود، بلکه باید جنبه تربیتی و حفظ حریم و شأن اهل بیت (ع) مورد توجه قرار گیرد، همچنین حفظ حرمت و شأن افراد بسیار مهم است و نباید زیر پا گذاشته شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: شاعران دوران قدیم همچون مرحوم محتشم و مرحوم صغیر اصفهانی و شعرای آئینی جوان امروزی از شاعران خوبی هستند و با تمرکز بر محتوا و پرداختن به مباحث اعتقادی نوحه می‌سرودند و این امر تأثیر مثبت خود را بر مخاطب می‌گذاشت و مصداق شعر «سخن کز دل برآید / لاجرم بر دل نشیند» است، اما تعدادی از شاعران در جامعه کنونی تنها با نظم دادن به اشعار سعی بر سرودن نوحه دارند و بر ریتم و ضرب‌آهنگ آن بیشتر از محتوا تمرکز و توجه دارند.

حجت‌الاسلام صغیرا افزود: صغیر اصفهانی قصیده‌ای با عنوان «تا خداوندی خدا برجاست / بیرق شاه کربلا برپاست» دارد که این شعر سال‌ها بر زبان مردم جاری بوده است و بر پرچم‌های عزاداری چاپ می‌شد که حاکی از پاکی و صفای وجودی شاعر بوده که موجب این ماندگاری و تأثیرگذاری شده است.

وی با بیان اینکه سرودن نوحه نیازمند افزایش اخلاص، مطالعه و معرفت شاعر است، تاکید کرد: شاعران باید مطالعه کافی داشته باشند تا اشعار آن‌ها دور از واقعیت نباشد و بتوانند جنبه حماسی و عاطفی واقعه کربلا را تبیین کنند، همچنین هدف از سرودن و خوانش اشعار علاوه‌بر برانگیختن احساسات مخاطب باید زمینه‌ساز افزایش معرفت آن‌ها شود و مهم است که عظمت و جایگاه اهل بیت (ع) توسط مخاطبان درک شود.

نظر شما