شناسهٔ خبر: 67787586 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اسپری‌ های بینی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ ها را کاهش می‌ دهند؟

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که اسپری‌های بینی بدون نسخه (OTC) ممکن است به کاهش مصرف بیش‌ازحد آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، این بررسی که یافته‌های آن در ژورنال Lancet Respiratory Medicine منتشر شده است، داده‌های نزدیک به ۱۴۰۰۰ بزرگ‌سال را تجزیه‌وتحلیل کرده است. یافته‌ها نشان داد که اسپری‌های بینی معمول بدون نسخه، مانند اسپری نمکی یا سالین و اسپری مبتنی بر ژل، شمار روزهای بیماری را تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهند – و از هشت روز به شش روز و نیم می‌رسانند. در نتیجه، بیماران کمتر درخواست آنتی‌بیوتیک داشتند.

پژوهشگران برای این بررسی شرکت‌کنندگان در معرض خطر عفونت‌های تنفسی را به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه از اسپری بینی مبتنی بر ژل حاوی منتول استفاده کردند که ویروس‌ها را در بینی به دام می‌اندازد و خنثی می‌کند. گروه دوم از اسپری بینی نمکی استفاده کردند که برای کمک به کاهش میزان ویروس‌ها در پشت بینی طراحی شده بود. به گروه سوم یک منبع آموزشی آنلاین داده شد که فعالیت بدنی را تشویق می‌کرد و کنترل استرس را ترویج می‌کرد.

یافته‌ها نشان‌دهنده کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک بین ۲۶ تا ۳۵ درصد در هر سه گروه بود، اما بیمارانی که از اسپری‌های بینی استفاده کرده بودند، زودتر از گروه کنترل استرس بهبود یافتند. پژوهشگران همچنین دریافتند که در افراد در گروه‌های دریافت‌کننده اسپری کاهش ۲۰ درصدی در روزهای کاری ازدست‌رفته به دلیل بیماری رخ داده است، در حالیکه در گروه مهار استرس این رقم حدود یک درصد بود.

آنتی‌بیوتیک در اغلب موارد لازم نیست

این بررسی بر روی افرادی متمرکز شده بود که احتمال بیشتری برای تجربه عوارض ناشی از عفونت را داشتند.

پژوهشگران انگلیسی که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند افراد مشابه به افراد مورد بررسی آنها به دلیل سابقه پزشکی آنها «معمولاً هنوز هم برای اکثر عفونت‌های تنفسی بدون عارضه آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند».

این پژوهشگران می‌گویند فرض ما این است که اگر مردم وسیله‌ای در اختیار داشته باشند که علائم بیماری‌شان را مهار کند، کمتر احتمال دارد آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

کارشناسان می‌گویند جایگزین‌های آنتی‌بیوتیک‌ها مانند این اسپری‌های بینی می‌توانند به بهبود علائم افراد کمک کند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شوند و درعین‌حال خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی و سایر مشکلات بهداشتی را که می‌توانند در اثر مصرف بیش‌ازحد آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد شوند، کاهش دهند.

بیشتر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی ماهیت ویروسی دارند و برای درمان آنها نیازی به آنتی‌بیوتیک وجود ندارد.

در حال حاضر راهنمای رسمی برای استفاده از اسپری‌های بینی برای تسریع بهبودی از عفونت تنفسی فوقانی وجود ندارد.

اما مصرف این اسپری‌های بینی ضرری هم ندارد. بنابراین هنگامی عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی شروع استفاده از یک اسپری نمکی ایده خوبی به نظر می‌رسد. چون آنها هم ارزان‌تر هستند و عوارض جانبی بالقوه‌ای ندارند.

البته کارشناسان می‌گویند از یافته‌های این بررسی خیلی تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند، چرا شمار روزهای بیماری از هشت روز به شش روز و نیم کاهش یافته بود و علائم بیماری از قبل خفیف بوده‌اند.

کارشناسان می‌گویند بررسی‌های بیشتری در این باره لازم است تا میزان کاهش خطر با مصرف مداوم اسپری‌ها روشن شود، چرا که در این بررسی ذکر شده بود که اغلب افراد اسپری‌ بینی را مطابق درخواست شش بار در روز مصرف نکرده بودند.

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم عفونت دستگاه تنفس فوقانی بهبود پیدا نکنند و شما تب مداوم داشته باشید یا به عوارض زمینه‌ای مانند آسم یا اختلال دستگاه ایمنی دچار باشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شود.

گرچه حد معینی را نمی‌توان بیان کرد که پس از آن نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک وجود داشته باشد، اما توصیه کلی این است که اگر علائم در حال بدتر شدن باشند یا ۱۰ روز یا بیشتر به طول انجامیده باشند، به پزشک مراجعه می‌کنید.

منبع: VeryWell Health

نظر شما