شناسهٔ خبر: 67735802 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شیوع دیابت نوع یک در کودکان زیر ۱۰ سال

دیابت نوع یک در کودکان زیر ۱۰ سال شایع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، فوق تخصص غدد کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیابت در اثر افزایش قند خون رخ می‌دهد و دیابت نوع یک در کودکان زیر ۱۰ سال بیشتر مشاهده می‌شود. 

دکتر سپیده باقری، با اشاره به اینکه بیماری دیابت مختص بزرگسالان نیست بلکه ممکن است در کودکان رخ دهدافزود: مادران باید با علائم بیماری دیابت آشنا شوند تا اقدامات به موقع درمانی برای سلامت کودک انجام شود.

 وی با اشاره به اینکه علائم دیابت در کودکان شامل پر نوشی و پر ادراری است، گفت: اگر کودکی قبل از این احساس عطش زیادی نداشته و یا دفعات ادرار ان افزایش یافته است یکی از نشانه‌های ابتلا به دیابت را دارد. 

دکتر باقری گفت: احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در کودکان سنین بالای ۱۰ سال که چاق هستند و در افراد خانواده فرد دیابتی دارند بیش از سایرین است. 

او افزود: در دیابت نوع دوم در نوجوانانی که بالای ۱۰ سال و چاق هستند و سابقه خانوادگی دارند احتمال بررسی ابتلا به این بیماری وجود دارد. 

وی با بیان اینکه در طی دهه‌های اخیر شاهد افزایش شیوع دیابت نوع یک و نوع دو هستیم که علت شیوع آن بخصوص در دیابت نوع دوم مصرف فست فود، کمبود تحرک و تغذیه ناسالم است، گفت: در دیابت نوع یک سلول‌های انسولین طی یک فرایند خود ایمنی از بین می‌روند و در دیابت نوع دوم انسولین تزریق می‌شود، اما سلول‌های بدن مقاومت به انسولین پیدا کرده اند.

دکتر باقری با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک روش پیشگیرانه در حال حاضر نداریم، اما مصرف ویتامین دی و تغذیه با شیر مادر یکی از عللی است که می‌تواند سد دفاعی بدن را برای مبتلا نشدن به دیابت نوع دوم تامین کند، افزود: در دیابت نوع دوم انجام فعالیت‌های ورزشی، تغذیه سالم، پرهیز از مصرف فست فود، مصرف لبنیات کم چرب و سبریجات در مبتلا نشدن به آن موثر است. 

وی با اشاره به اینکه تغذیه سالم اثر پیشگیری کننده بر ابتلا به دیابت نوع دوم دارد بنابراین بوفه مدارس نیز باید تغذیه سالم را در اختیار دانش آموزان قرار دهد، گفت: کم کاری تیروئید ممکن است همچون دیابت که بیماری خود ایمنی است پس از دیابت بروز کند.

 فوق تخصص غدد کودکان با اشاره به اینکه انجام فعالیت‌های ورزشی، استفاده از میوه و سبزیجات، تغذیه صحیح در سلامت کودکان نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند، گفت: قند خون ناشتا ۱۲۶ گرم در دسی لیتر و میانگین قند خون سه ماه بزرگتر یا مساوی ۶ ونیم نشانه ابتلا به دیابت است. 

 

 

 

نظر شما