شناسهٔ خبر: 67735746 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایانی تلخ بدون ایمن‌سازی؛

تراژدی پلاسکو در انتظار ۷۱ ساختمان ناایمن پایتخت

تهران بزرگ- ایرنا- تصور اینکه روزی حادثه بزرگی همچون فرو ریختن ساختمان پلاسکو و جان باختن ۱۶ آتش‌نشان و چهار نفر از شهروندان دوباره تکرار شود برای هیچکدام از ما قابل پذیرش نیست زیرا پلاسکو درسی به همه داد که ایمن‌سازی مهمترین ملاک برای هر ساختمانی است، تکرار این تراژدی قلب‌ها را رنجور و چه زندگی‌هایی که نابود خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساختمان‌های ناایمن پایتخت در گذشته ۱۲۹ ساختمان بود که پس از پیگیری‌های متعدد زمینه ایمن‌سازی بسیاری از آنها فراهم شد و اکنون ۷۱ ساختمان دیگر شرایط ناایمنی دارند که باید مسیرهای ایمنی و استانداردسازی آنها نیز فراهم شود تا حوادث تلخ گذشته تکرار نشود.

شاید اگر ایمنی اینگونه ساختمان‌ها به حد استاندارد و مطلوبی برسد حوادث ناگوار در ساختمان‌هایی همچون پلاسکو تا سال‌های سال در ذهن مردم باقی نماند و جلوی بسیاری از اینگونه موارد گرفته شود، ایمن کردن و استانداردسازی باید ملاک فعالیت مالکان پاساژها، بیمارستان‌ها و ساختمانی تجاری در پایتخت باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز به تازگی، درباره ساختمان‌های ناایمن پایتخت، گفت: اکنون تعداد این ساختمان‌ها از ۱۲۹ به ۷۱ ساختمان ناایمن رسیده‌ است که این ساختمان‌های بسیار پرخطر و مهم از جمله بیمارستان، اماکن تجاری، ساختمان دولتی، کارخانه‌ها و انبارها است که با وجود پیگیری‌های متعدد اما تاکنون توجهی به ایمن‌سازی آنها نشده است.

قدرت‌الله محمدی افزود:‌ امیدواریم با شیب سرعت بالایی که در پیگیری‌ها در حال وقوع است بتوان تا شهریور ماه و یا در پایان سال، ساختمان‌های ناایمن پایتخت تعیین تکلیف شوند البته برای ساختمان‌های ناایمن پرونده قضایی باز شده و اسامی این ساختمان‌ها نیز رسانه‌ای شده است.

تراژدی پلاسکو برای ۷۱ ساختمان ناایمن پایتخت

۷۱ ساختمان ناایمن در تهران

۷۱ ساختمان مانند پاساژ ناهید، پاساژ فجر، شرکت ژال در خیابان شریعتی، ساختمان هرمزان در سعادت آباد، مجتمع تجاری بوستان در پونک و برخی پاساژهای بازار بزرگ تهران و برخی اماکن دیگر از جمله گرند هتل به عنوان ساختمان‌های ناایمن و ایمن‌سازی نشده، شناخته می‌شوند. ایمنی ملاک اصلی ساختمان‌سازی است اما زمانی که بسیاری از ساختمان‌های پایتخت به وضعیتی رسیده که نیاز به ایمن‌سازی دارد باید اقداماتی برای آنها انجام شود زیرا همانند پلاسکو با تعداد افراد گرفتار و شهید شده و بیمارستان گاندی با بیمارانی که اسیر دود و آتش‌سوزی شدند، این قضیه تکرار می‌شود.

اکنون ۷۱ ساختمان مانند پاساژ ناهید، پاساژ فجر، شرکت ژال در خیابان شریعتی، ساختمان هرمزان در سعادت آباد، مجتمع تجاری بوستان در پونک و برخی پاساژهای بازار بزرگ تهران و برخی اماکن از جمله گرند هتل به عنوان ساختمان‌های ناایمن و ایمن‌سازی نشده در تهران به شمار می‌روند.

با وجود اینکه دادستانی تهران پس از هماهنگی سازمان آتش‌نشانی تهران و با همکاری دستگاه قضایی، به همه مالکان این ساختمان‌های ناایمن تذکرات و اخطارهایی داده خروجی این موضوع منجر به کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن شده که امید است دیگر ساختمان‌ها نیز در راستای جلوگیری از حوادث ناگواری همچون جان‌ باختن شهروندان و تخریب این ساختمان‌ها مسیر ایمن‌سازی آنها را فراهم کنند.

تراژدی پلاسکو برای ۷۱ ساختمان ناایمن پایتخت

بیشترین ساختمان‌های ناایمن تهران کجاست

بازار بزرگ تهران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق پایتخت محسوب می‌شود که به دلیل قدمت بالا اکنون بسیاری از ساختمان‌های ناایمن در این محدوده قرار دارد و شاید ایمن‌سازی آن بتواند بخش عمده‌ای از مشکلات این کلانشهر درباره اینگونه ساختمان‌ها را برطرف سازد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز موقعیت مکانی بیشترین ساختمان‌های ناایمن در پایتخت را محدوده منطقه مرکزی و بازار اعلام کرد و گفت: به لحاظ تعداد ساختمان‌های ناایمن در تهران با انجام اقدامات جدی، شاهد روند کاهشی هستیم اما همچنان ساختمان‌هایی از این دست وجود دارد که اکثر آنها در محدوده بازار قرار دارد که برای تهران یک خطر بزرگ هستند.

محمدی افزود: در کنار توسعه ایستگاه‌های آتش نشانی و تجهیزات ایمنی قطعا باید در بخش جنوبی بازار اقدامات جدی در زمینه ایمن‌سازی ساختمان‌ها انجام شود که قرار است رفع مشکلات در بخش جنوبی بازار اجرایی و عملیاتی شود.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران نیز به شناسایی ساختمان‌های بحرانی در مناطق ۲۲ گانه اشاره کرد گفت: در جلسه اضطراری با شهرداران مناطق؛ لیست ساختمان‌های بحرانی به شورا ارایه شد و شهرداران برنامه‌ها و زمان‌بندی خود را برای ایمن‌سازی این مکان‌ها اعلام کردند که امیدواریم این مهم تا پایان امسال محقق شود.

مهدی بابابی افزود: اکنون با تدابیر ایمنی اتخاذ شده، تعداد ساختمان‌های بحرانی پایتخت از ۱۲۹ ساختمان به ۷۱ مورد کاهش پیدا کرده هر چند که هنوز از برنامه چهار ساله چهارم توسعه شهر تهران عقب هستیم.

به گفته وی، طبق تصمیمات گرفته شده در گذشته، قرار بود موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌های بحرانی پایتخت از سوی شهرداران مناطق تا پایان سال ۱۴۰۲ تعیین تکلیف شود که اکنون در حال انجام است.

بابایی ادامه‌ داد: علاوه براین قرار بود تا تکلیف سالانه یک هزار ساختمان پرخطر در تهران مشخص شود که از سال گذشته این مهم محقق شده و شهرداران مناطق توانسته‌اند برای این تعداد ساختمان ناایمن تاییدیه ایمنی بگیرند.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران از حذف یک هزار و ۲۰۰ ساختمان حیاتی از لیست ناایمن در پایتخت خبر داد و گفت: روند ایمن سازی این ساختمان‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین قرار است تا پایان سال جاری ۱۴۰۳ همه ساختمان حیاتی ناایمن از پایتخت حذف شوند.

تراژدی پلاسکو برای ۷۱ ساختمان ناایمن پایتخت

بیمارستان‌های ناایمن پایتخت هم ایمن می‌شود

یکی دیگر از مکان‌هایی که در لیست ساختمان‌های ناایمن در پایتخت قرار دارد وجود بیمارستان‌های ناایمن در این شهر است همانند بیمارستان گاندی و بیمارستان شریعتی که دچار حادثه شدند و اکنون وضعیت ایمنی آنها در دست بررسی است.

در همین راستا شورای شهر تهران براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مسیر ایمن‌سازی این مراکز درمانی و بیمارستانی را فراهم کرده تا از خطرات احتمالی آنها جلوگیری شود.

اکنون مدیریت شهری بر ایمنی ساختمان‌های حیاتی تهران از جمله بیمارستان‌ها تاکید جدی دارد تا علاوه بر ایمنی موضوع سازه‌ای آنها نیز مورد نظر و تاکید باشد از این طریق می‌توان مسیر ایمن‌سازی این مراکز درمانی و بیمارستانی در تهران را نیز فراهم کرد.

براساس اقدامات انجام شده اکنون ایمن‌سازی تعدادی از بیمارستان‌های ناایمن تهران در مناطقی از شهر در حال پیگیری است حتی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده یکی از بیمارستان‌های قدیمی و ناایمن نیز قرار است برای بازسازی تخلیه شود و تاکنون به دلیل قدیمی و فرسوده بودن تذکرات و اخطارهایی به مسوولان آن داده شده است.

شاید سخن گفتن از ۷۱ ساختمان ناایمن در کلانشهری همچون تهران ساده باشد اما زمانی که به خطرات و بحران‌های پس از وقوع حادثه احتمالی در این ساختمان‌ها نگاه کنیم آنگاه لزوم ایمن‌سازی آنها دوچندان می‌شود که از جان باختن افراد گرفتار در این ساختمان‌ها گرفته تا تخریب آنها جلوگیری خواهد شد و خسارت هنگفتی نیز به بار نخواهد آورد.

نظر شما