شناسهٔ خبر: 67743726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح «خانواده میزبان» در گیلان اجرایی شد

رشت - ایرنا - مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه شیوه‌نامه طرح کشوری خانواده میزبان از سال گذشته ابلاغ و از امسال اجرایی شد گفت: خانواده‌های متقاضی در گیلان می‌توانند در این طرح نامنویسی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آریا طوفانی روز شنبه به مناسبت هفته بهزیستی در نشست خبری اظهار کرد: طرح «خانواده میزبان» ویژه مراقبت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در خانواده است؛ این طرح فرآیند فرزندخواندگی را ندارد و خانواده‌های متقاضی نقش میزبان را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح «خانواده میزبان» کودکان و نوجوانان از گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال نزد خانواده‌های متقاضی نگهداری می‌شوند افزود: متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه فرزندخواندگی به آدرس http://adoption.behzisti.net خانواده میزبان مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان در ادامه بیان کرد: سازمان بهزیستی یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و مولود انقلاب است و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حمایت و پی‌گیری شهیدان بهشتی و فیاض بخش ( نخستین رئیس سازمان بهزیستی ایران) تاسیس شده‌است.

وی با بیان اینکه تلاش بهزیستی برگرداندن مددجویان به جامعه است اظهار کرد: توانمندسازی مددجویان از وظایف بهزیستی است و برای رسیدن به اهداف و انجام وظایف به کمک‌های مردمی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد توجه می‌شود.

وی با تشریح خدمات بهزیستی گیلان به زنان سرپرست خانوار و فرزندان تحت تکفل آنان در حوزه اجتماعی اظهار کرد: علاوه بر خدمات به این زنان ۲۳ گروه همیار زنان در گیلان (هر گروه بین هفت تا ۱۰ نفر عضو) فعال هستند که در راستای توانمندسازی آنان کمک‌های بلاعوض ارائه می‌شود.

طوفانی با اشاره به طرح گروه خودیار ویژه زنان مناطق روستایی و با بیان اینکه ۴۵۰ گروه خودیار در استان تشکیل شده‌است ادامه داد: در راستای ارائه خدمات بهزیستی سال گذشته هشت هزار و ۸۳۴ نفر از خدمات خط تلفن ۱۲۳ و فعالیت خودروهای اورژانس اجتماعی و ۳۰ هزار و ۸۳ نفر از خدمات مشاوره روانشناسی، خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی بهزیستی بهره‌مند شدند.

وی در ادامه سخناش به شناسایی ۱۲۰ کودک کار در گیلان اشاره کرد و افزود: سال گذشته اقدامات لازم برای خانواده‌های دارای قابلیت بازتوانی ۳۰ نفر از این کودکان، اقدامات لازم انجام شده‌است.

مدیرکل بهزیستی گیلان بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی سال جاری ۵۰ نفر از کودکان کار که خانواده‌های آنان قابلیت بازتوانی دارند از چرخه کودک کار خارج می‌شوند ضمن اینکه گیلان کودک خیابانی ( به این معنی که شبانه روز در خیابان بوده و مکانی نداشته باشند) ندارد و کودکان موجود در خیابان‌ها کودک کار هستند.

وی با تشریح خدمات بهزیستی در حوزه توانبخشی اعم از معرفی و ارجاع کودکان دارای مشکلات شنوایی برای کاشت حلزون و ارائه وسایل کمک توانبخشی ادامه داد: ۴۸ هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی واجد شرایط دریافت خدمات مستمری هستند که دهک‌های پایین و معلولان را شامل می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور به خدمات دولت سیزدهم در این مجموعه اشاره کرد و افزود: در دولت سیزدهم در ارائه درمان و وسایل توانبخشی به جامعه هدف حرکت انقلابی صورت گرفت.

وی ارائه حق پرستاری به معلولان دارای معلولیت شدید، پرداخت ودیعه و تسهیلات مسکن، ارائه خدمات به گروه سنی نوجوانان تا بزرگسالان در مراکز مشاوره و ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج را از جمله دیگر خدمات بهزیستی نام برد.

۷۵ هزار نفر از خدمات بهزیستی گیلان بهره می‌برند؛ هفته بهزیستی از امروز با شعار «نهضت مردمی، خدمت حسینی» آغاز شده‌است.

نظر شما