شناسهٔ خبر: 67733512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

حمله بی‌سابقه انصارالله یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی

شلیک به قلب تل آویو

صاحب‌خبر -

[عبدالباسط انصاری-فرشته کیانی] ارتش یمن تل‌آویو را مورد هدف قرار داد. خبری شوکه‌کننده و حیرت انگیز که از صبح جمعه به تیتر بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد. مطابق اعلام اولیه رسانه‌های اسرائیلی در حمله پهپادی به تل‌آویو، ساختمانی در خیابان «بن یهودا» مورد اصابت قرار گرفت و پیش از این حمله هیچ آژیر خطری به صدا در نیامده بود. این مسئله سبب شد که گمانه رادارگریز بودن پهپاد مهاجم تقویت شود. بر همین اساس برخی منابع اسرائیلی در ساعات اولیه، بر سر نحوه ورود این پهپاد به عمق سرزمین‌های اشغالی دچار اختلاف شوند. ساعاتی بعد ارتش یمن به‌صورت رسمی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. حمله‌ای که بنا بر برخی اخبار دست‌کم یک کشته و چندین مجروح در پی داشته است. فارغ از میزان تلفات، نفس حمله ارتش یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی با عبور از سامانه‌های پدافندی و ناتوانی صهیونیست‌ها در دفع و حتی تشخیص این حمله، سبب تحیر کارشناسان نظامی جهان شده است. نگاهی به بازتاب‌ها، ابعاد و واکنش‌ها به حمله بی‌سابقه ارتش یمن به تل‌آویو خواهیم داشت:

بیانیه مقتدرانه ارتش یمن درباره حمله به تل آویو
پس از انتشار گسترده خبر حمله به تل آویو، ارتش یمن در بیانیه ای که یحی سریع سخنگوی ارتش آن را قرائت کرد سمئولیت حمله را برعهده گرفت. در این بیانیه آمده است: «تل‌آویو را با پهپاد جدید «یافا» هدف قرار دادیم... این حمله با پهپاد جدید به نام «یافا» انجام گرفت که قابلیت عبور از سامانه‌های رهگیر را دارد و رادارها نمی‌توانند آن را شناسایی کنند. منطقه تل‌آویو در تیررس تسلیحات ما است و هدف اصلی ما خواهد بود. ما بر هدف قرار دادن جبهه داخلی دشمن صهیونیستی و رسیدن به عمق تمرکز خواهیم کرد. تایید می‌کنیم که یک بانک دارای اهدافی در فلسطین اشغالی از جمله اهداف حساس نظامی و امنیتی در اختیار داریم. عملیات نیروهای مسلح یمن برای حمایت از مجاهدان قهرمان غزه که از ملت عربی و اسلامی با همه مردم و دولت‌هایشان دفاع می‌کنند ادامه دارد و عملیات ارتش متوقف نخواهد شد مگر زمانی که تجاوز متوقف شده و محاصره مردم فلسطین در نوار غزه لغو شود.»

بازتاب گسترده حمله به تل آویو در رسانه های جهان
روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی با عنوان «حوثی‌های یمن مسئولیت حمله مرگبار پهپادی به تل‌آویو را بر عهده گرفتند»، نوشت: «حوثی‌های یمن مسئولیت انفجار پهپاد بر فراز مرکز تل‌آویو در ساعات اولیه روز جمعه را بر عهده گرفتند که به ساختمان‌ها اصابت کرد و یک کشته و 10 زخمی بر جا گذاشت. ارتش اسرائیل گفت معتقد است این پهپاد ساخت ایران بوده و از یمن پرتاب شده است. انفجار تل‌آویو در حالی صورت گرفت که هیچ آژیر خطری فعال نشد. ارتش اسرائیل اعلام کرد گشت‌های هوایی برای حفاظت از حریم هوایی اسرائیل افزایش یافته است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هم قول داد در پاسخ به این حمله «تسویه حساب» کند. حوثی‌ها گفتند که نیروی پهپادی آنها یکی از اهداف مهم در منطقه اشغالی یافا، که اکنون تل‌آویو نامیده می‌شود، را هدف قرار داده است».

امنیت شکننده مدعی در برابر حملات
گاردین ادامه داد: «این حمله پهپادی، ساکنان تل‌آویو را شوکه و احساس امنیت شکننده را تضعیف کرد. اسرائیلی‌هایی که در نزدیکی مرز با لبنان زندگی می‌کنند به طور روزافزونی از یورش پهپادها یا موشک‌های حزب‌الله می‌ترسند و این در حالی است که مناطق نزدیک به مرز غزه از ترس موشک‌های متناوب در حالت آماده‌باش هستند.»

ناامیدی اهالی تل‌آویو از ارتش
«تایمز اسرائیل» در واکنش به این حمله نوشت: «ارتش اسرائیل می‌گوید پهپاد شناسایی شد، اما پدافند هوایی نتوانست آن را سرنگون کند و آژیرهای خطر به دلیل خطای انسانی فعال نشدند. حوثی‌ها که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند، قول دادند به هدف قرار دادن تل‌آویو ادامه دهند. حمله‌ به تل‌آویو ضربه‌ای به اعتماد شهرک نشینان به ارتش بود. حمله یک پهپاد مملو از مواد منفجره، امنیت ساکنان تل‌آویو را زیر سوال برد. این حادثه بسیاری از اهالی را ناامید کرد که حتی پس از 9 ماه جنگ و آماده‌باش کامل ارتش، یک پهپاد بدون به صدا درآمدن هیچ آژیر خطری توانست به سیستم دفاعی کشور نفوذ کند. بسیاری از حدود 60 هزار اسرائیلی که به دلیل حملات روزانه حزب‌الله آواره شده‌اند، در هتل‌های این منطقه اسکان داده شده‌اند. آنها، دوباره از نحوه مدیریت ارتش در جنگ 9 ماه گذشته احساس سرخوردگی کردند.» روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» هم در مطلبی با بیان اینکه ارتش اسرائیل مدعی است پهپادی که بر فراز تل‌آویو منفجر شد، یک پهپاد ارتقا یافته ایرانی بود، نوشت: «حزام الاسد، فرمانده ارشد حوثی به شبکه قطری العربی گفت که پهپادی که به تل‌آویو حمله کرد، ساخت یمن بود».

اتهام زنی تکراری به ایران
«سی‌ان‌ان» در واکنش به هدف قرار گرفتن تل‌آویو از سوی ارتش یمن نوشت: «انفجار در منطقه مرکزی تل‌آویو، محل استقرار تعدادی از نمایندگی‌های دیپلماتیک از جمله یک شعبه سفارت آمریکا، رخ داد.» «سی‌ان‌ان» ادامه داد: «دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت ارتش مظنون است که این پهپاد یک مدل صماد-3 ساخت ایران بوده که برای افزایش برد خود ارتقا یافته و از یمن پرتاب شده است. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل و یائیر لاپید، رهبر مخالفان، از دولت اسرائیل به دلیل ناتوانی در حفظ امنیت انتقاد کردند. لاپید گفت که این حمله نشان داد دولت نمی‌تواند امنیت شهروندان اسرائیل را تامین کند. هیچ سیاست و برنامه‌ای وجود ندارد. بن گویر هم گفت که از خط قرمزها در شمال عبور شد، زمانی که در کریات شمونه و سدیروت حمله صورت می‌گیرد در تل‌آویو نیز حمله صورت خواهد گرفت».

آسوشیتدپرس: حمله به بزرگ‌ترین شهر اسرائیل حیرت‌انگیز بود
«آسوشیتدپرس» درباره شکستن حریم تل‌آویو با پهپاد یمنی نوشت: «حمله به بزرگ‌ترین شهر اسرائیل حیرت‌انگیز و تکان‌دهنده بود، چرا که به نظر می‌رسد این پهپاد از بخش زیادی از کشور و از میان پدافند هوایی چند لایه‌ای عبور کرده که پیش‌تر، پهپادها و موشک‌هایی را که حوثی‌های یمن از زمان آغاز جنگ غزه به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند، رهگیری می‌کرده است. مقامات هشدار می‌دهند که سامانه دفاع هوایی اسرائیل 100 درصد موثر نیست و به نظر می‌رسد که سیستم‌ دفاعی در برابر پهپادهای تهاجمی کوچک و غیرقابل شناسایی با مشکل مواجه است.»

حمله‌ای نادر که سیستم‌های دفاعی اسرائیل را دور زد
پایگاه روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم در گزارش خود از حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو، آن را نادر توصیف کرد و نوشت: «حمله پهپادی حوثی‌ها سیستم‌های دفاعی اسرائیل را دور زد. ارتش اسرائیل در حال بررسی این موضوع است که چرا نتوانست هواپیمای بدون سرنشینی را که در تل‌آویو فرود آمد، مهار کند.»

غافلگیری اسرائیلی‌ها
شبکه خبری «ان.پی.آر» آمریکا نیز با بیان اینکه اولین‌بار است که حوثی‌ها به یک شهر بزرگ اسرائیل نفوذ می‌کنند، نوشت: «این حمله ظاهراً نیروهای اسرائیلی را غافلگیر کرد. یک مقام نظامی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که به دلیل فعال نبودن سیستم شناسایی، هشداری داده نشده است! این مقام مسئول این پهپاد را بزرگ و قادر به پرواز در مسافت‌های طولانی توصیف کرد. حوثی‌ها، قدرتمندترین گروه در یمن، گفتند که این یک نوع جدید از پهپاد است که قابلیت دور زدن سیستم‌های رهگیری دشمن را دارد و برای رادارها غیرقابل شناسایی است.»

اعتراف ذلیلانه و رجزخوانی پوچ سخنگوی ارتش اسرائیل
براساس گزارش ایسنا از قول شبکه «المسیره»، «دنیل هاگاری»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی درباره حمله به تل‌آویو گفت: «سیستم حفاظتی صددرصد امنیت اسرائیل را تضمین نمی‌کند. برای ارتقای قابلیت‌های شناسایی و هشدار، توان دفاعی خود را در مرکز و آسمان اسرائیل تقویت کرده‌ایم. در روزهای آینده وضعیت را برای درک واکنش‌های مطلوب در هر حمله علیه کسانی که امنیت ما را تهدید می‌کنند، ارزیابی خواهیم کرد.» دنیل هاگاری تاکید کرد: «احتمال حمله «اسرائیل» به یمن را رد نمی‌کنم»

حمایت گروه های فلسطینی و آمادگی انصارالله برای تلافی جویی اسرائیل
ایرنا درباره واکنش حماس به حمله علیه تل آویو به نقل از بیانیه این جنبش آورده است: «عملیات بی‌نظیر پهپادی نیروهای مسلح یمن که شهر تل‌آویو را به عنوان نماد اقتدار و هیبت صهیونیست‌ها هدف قرار داد و آن را ناامن کرد، قدر می‌دانیم. اقدامات برادران ما در جنبش انصارالله و همه جبهه‌های مقاومت در حمله به منافع و عمق رژیم صهیونیستی، حق طبیعی امت و ملت‌های اسلامی در مقابله با دشمن و تاکیدی بر وحدت و سرنوشت مشترک امت اسلامی است.». افزون بر آن سران سیاسی یمن از اعلام امادگی برای مقابله با تلافی جویی احتمالی اسرائیل سخن گفته اند. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، در واکنش به عملیات پهپادی ارتش یمن علیه تل‌آویو گفته است: «هدف از عملیات نظامی ما علیه «اسرائیل» توقف نسل‌کشی در غزه است و ما برای همه سناریوها آماده هستیم.» همچنین تسنیم از قول حزام الاسد عضو دفتر سیاسی انصارالله در این باره آورده است: «ما وارد مرحله استراتژیک جدیدی در عملیات علیه دشمن شده‌ایم و دشمن اسرائیلی باید در همه شهرها (مناطقی که تحت اشغال دارد) احساس ناامنی کند. تا زمانی که تجاوز علیه غزه ادامه دارد، غافلگیری‌های بزرگتری برای دشمن در راه خواهد بود.»

جلسه فوری کابینه جلادها برای بررسی حمله به تل آویو
همچنین مشرق نیوز به نقل از منابع عبری گزارش داده است: «پس از حمله پهپادی یمن به سرزمین های اشغالی، نتانیاهو نشست امنیتی خود را برگزار کرد. منابع صهیونیستی اعلام کردند نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جلسه کارشناسی به منظور بررسی و ارزیابی دلایل حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو برگزار کرد.»

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با شهروند تأکید کرد
با نمایش قدرت محور مقاومت، جنگ غزه وارد مرحله جدیدی شده است
حسن هانی زاده: در فضای بی‌تفاوتی جهان نسبت به نسل‌کشی در غزه، تنها راه بازدارنده اسرائیل، ورود سنگین محور مقاومت به قلب اراضی اشغالی است

[راضیه زرگری] دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با شهروند درباره حمله انصارالله یمن به تل‌آویو و تأثیری که می‌تواند در مقطع کنونی بر معادلات جنگ در منطقه داشته باشد، گفت: «بعد از گذشت 9ماه از عملیات طوفان‌الاقصی و شروع جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که به شهادت نزدیک به 39هزار نفر فلسطینی به‌ویژه زنان و کودکان بی‌گناه انجامید، به‌نظر می‌رسد جامعه جهانی در فضای بی‌تفاوتی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به سر می‌برد و هیچ اقدام جدی و عملی نه از سوی آمریکا و نه کشورهای اروپایی و سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بشردوستانه برای پایان دادن به نسل‌کشی در غزه وجود ندارد. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد شرایط در غزه پیچیده‌تر شده است. تاکنون 12 دور مذاکرات نفس‌گیر میان بازیگران بحران در غزه صورت گرفته است. چه در پاریس چه در دوحه قطر و چه در قاهره؛ در هر 12 دور قبلی، مذاکرات با کارشکنی طرف اسرائیلی مواجه شده و در نهایت به بن‌بست رسیده است.»

جنگ غزه وارد مرحله جدیدی شده است؛ قدرت نمایی محور مقاومت
این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه «انصارالله یمن به عنوان عضو مهمی از محور مقاومت در طول 9ماه گذشته تلاش کرد تا از طریق ورود به بحران غزه حملات ارتش رژیم صهیونیستی را علیه مردم رفح و غزه کاهش دهد»، تأکید کرد: «اقدامات انصارالله در چهارچوب دفاع مشروع از ملت فلسطین صورت گرفت؛ اقداماتی از جمله جلوگیری از عبور کشتی‌های حامل سلاح‌های آمریکایی و اروپای به خاک سرزمین‌های اشغالی و حمله به اراضی اشغالی مخصوصا بندر ایلات تا حمله اخیر به تل آویو.» هانی‌زاده ادامه داد: «انصارالله با استفاده از آخرین فناوری تولید پهپادهای رادارگریز، تل‌آویو و بنادر مهم اراضی اشغالی را هدف قرار داده است و این نشان می‌دهد که جنگ غزه وارد مرحله جدیدی شده است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده اتفاقاتی در سطح منطقه رخ می‌دهد و انصارالله، حزب‌الله و الحشد شعبی عراق ورود پیدا می‌کنند تا از ادامه کشتار مردم غزه توسط اسرائیل ممانعت کنند.»

پیام حمله انصارالله به جامعه جهانی چیست ؟
به‌گفته این کارشناس مسائل منطقه فضای جامعه جهانی فضای بی‌تفاوتی نسبت به کشتار مردم غزه است و طرح‌های صلحی هم که ارائه شده است، متأسفانه به‌دلیل زیاده خواهی طرف اسرائیلی با شکست مواجه شده است و تنها راه‌حل، ورود سنگین محور مقاومت و استفاده از جنگ الکترونیکی و پهپادهای رادار گریز است که هم‌اکنون شاهدش هستیم. هانی‌زاده معتقد است: «جنگ الکترونیک می‌تواند مانع اسرائیل در ادامه کشتار مردم غزه باشد. حمله انصارالله به تل آویو و حمله حزب‌الله به شمال اراضی اشغالی همه در چهارچوب حق مشروع محور مقاومت برای کمک به مردم غزه است. بنابراین این اقدام نوعی پیام به جامعه جهانی است که اگر اسائیل به کشتار بی‌رحمانه در غزه ادامه دهد، انصارالله و حزب‌الله با استفاده از آخرین امکانات نظامی خودشان رژیم اسرائیل را تحت فشار جدی قرار خواهد داد.»

وقتی تل‌آویو ناامن شود، نتانیاهو چاره‌ای جز دست کشیدن از لجاجت ندارد
هانی‌زاده درباره هدف قرار گرفتن تل آویو به عنوان مرکز تصمیم‌گیری‌های نظامی سیاسی رژیم اسرائیل در حمله انصارالله یمن گفت: «ناامن شدن این شهر می‌تواند به تغییر و بازنگری‌ نتانیاهو در سیاست‌های افراطی‌اش بینجامد. چراکه از این به بعد حملات محور مقاومت با شدت بیشتری صورت می‌گیرد تا نشان دهد همه اراضی اشغالی برای صهیونسیت‌ها ناامن خواهد شد و شرایطی فراهم می‌شود تا نتانیاهو دست از لجاجت بردارد و طرح‌های صلح را بپذیرد که در واقع چاره‌ای غیر از این هم ندارد. در حمله پهپادی اخیر، انصارلله به‌طور مشخص وظیفه انسانی و اسلامی خود در قبال مردم غزه را انجام داد و بدون شک این حمله و دیگر حملات محور مقاومت می‌تواند عنصر بازدارنده‌ای برای جلوگیری از ادامه کشتار مردم غزه باشد.»

«صماد3» یا «یافا»؛ یک وزنه جدید در معادلات نظامی منطقه

[شهروند]برای دهه‌ها کشورهای منطقه وابسته به تسلیحات آمریکا و اروپایی برای تقویت توان دفاعی و تهاجمی خود و برقراری موازنه با رقبا و دشمنان بودند. در دو دهه اخیر بازدارندگی متکی بر توان هسته‌ای، موشکی و پهپادی بومی جمهوری‌اسلامی معادلات منطقه‌ای را بر هم زد. اکنون به‌نظر می‌رسد موشک‌ها و پهپادهای یمنی نیز، در کنار موشک‌های نیم‌تنی «برکان» حزب‌الله لبنان و پهپادهای مقاومت عراق، چنین جایگاهی در معادلات منطقه‌ای پیدا کرده‌اند. پایگاه «تحولات جهان اسلام» ویژگی‌های پهپاد یمنی «صماد3» را از این قرار اعلام کرده است: طول 3متر، ارتفاع 1.5متر، طول بال‌ها 5متر، سقف پروازی 8هزار متر، حداکثر برد پروازی 1600کیلومتر با 5ساعت مداومت پروازی و توان حمل تسلیحات تا 40کیلوگرم. نام این پهپاد از نام شهید «صالح‌الصماد» رئیس سابق شورای سیاسی یمن برگرفته شد و تاکنون قریب 20عملیات عمدتا موفق، توسط این پهپاد صورت گرفته که ازجمله مشهورترین آنان می‌توان به حمله علیه تاسیسات آرامکو و فرودگاه‌های دبی و ابوظبی اشاره کرد. اکنون و مطابق گفته یک منبع نظامی یمنی در گفت‌وگو با المیادین، نسخه جدیدتر «صماد3» با نام «یافا» در حمله به تل‌آویو مورد استفاده قرار گرفته که برد آن بیش از 2هزار کیلومتر است.پایگاه شبکه العالم نیز درباره مشخصات پهپاد یافا نوشته است: «براساس گزارش اسپوتنیک، پهپاد جدید و تهاجمی «یافا» ساخت یمن است. یافا رادار گریز و قادر است از سامانه‌های رهگیری پیشرفته عبور کند. همچنین توانسته است حدود 2000 کیلومتر پرواز کند. براساس گزارش منابع سعودی، ارتش رژیم اسرائیل تحقیقاتی در مورد اینکه چگونه پهپاد یافا توانسته این مسافت را در عرض 10 ساعت طی کند، آغاز کرده است. رسانه‌های صهیونیستی ابعاد این پهپاد را بزرگ توصیف کردند و اعلام کردند که از سمت دریا در ارتفاع پایین به تل‌آویو نزدیک شد و توانسته از همه لایه‌های سیستم‌های دفاعی عبور و به ساختمانی در تل‌آویو برخورد کند. گفتنی است، یافا نام عربی و اصلی تل‌آویو پیش از اشغال است.»به این ترتیب، این پهپاد تبدیل به یک وزنه جدی در معادلات منطقه شده است. پهپادی که با عبور از سامانه‌های گران‌قیمت و پیشرفته صهیونیست‌ها تا قلب تل‌آویو رسیده و با موفقیت عملیات خود را در چند متری محل سفارت آمریکا به پایان رسانده است تا پیامی هشدارآمیز به اسرائیل و آمریکا صادر کند. ارتش یمن این پیام را صادر کرد که در هر شرایطی کنار مقاومت فلسطین می‌ایستد و گزینه‌های اعلام نشده متعددی برای مقابله با صهیونیست‌ها و متحدانشان دارد.

نظر شما