شناسهٔ خبر: 67732293 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اگر مداح تقوا نداشته باشد،مردم به او بدبین می‌شوند

احمد چینی گفت: مداحان جوان باید حتما در محضر یک عالم ربانی و استاد اخلاق قرار گیرند تا درس اخلاق و تقوا را از ایشان بیاموزند؛ چراکه اگر مداحان جامعه تقوا نداشته باشند، مردم به ایشان بدبین خواهند شد.

صاحب‌خبر -

بارزترین شاخصه شعر شیعی، پرداختن به مسئله امامت اهل بیت(ع) و هدایتگری خاندان عصمت و احیای یاد و نام و فضایل آنان و بازگویی مظلومیت‌های خاندان رسالت و افشای جنایات ظالمان نسبت به دودمان پاک حضرت رسول(ص) است. از این رو در آئینه شعر شیعی و در رواق ادبیات ولایی و آئینی، تصویری از پاکی‌ها و فضیلت‌ها و مبارزات حق‌طلبانه و مظلومیت عترت و جلوه‌های حماسه عاشورا و فرهنگ غدیر دیده می‌شود.

عزاداری و مجالس تعزیه، یکی از عناصر و عوامل برجسته‌‏ای است تا آموزه‏‌های نظری و عملی امامان راستین، به نسل‏‌های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل‏ بیت(ع) است. به همین دلیل یکی از مهمترن ارکان تأثیرگذار در این زمینه ذاکران اهل بیت(ع) هستند و انتخاب سبک‌های ماندگار و تأثیرگذار و نیز تأسی به اخلاق و منش جوان‌پسند از سوی ایشان باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان بیشتری جذب مجالس حسینی شوند. 

احمد چینی، پیرغلام و مداح اهل بیت(ع)  ضمن توصیه به ذاکران اهل بیت(ع) در اجرای برنامه‌های ویژه ماه محرم، اظهار کرد: ذاکران اهل بیت(ع) اغلب همگی به این موضوع واقف و آگاه هستند که برای مجالس خود باید از اشعار خوب و مقاتل صحیح و معتبر استفاده کنند. 

وی افزود: مداحان اهل بیت(ع) در ایام عزاداری‌های ماه محرم توجه داشته باشند که حتماً برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) و نیز مسلمانان مظلوم فلسطین به ویژه مردم غزه دعا کنند؛ چراکه همه مداحان و ذاکران وظیفه دارند بنا به روایت «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست»، ضمن یادآوری رنج‌ها و مصیبت‌های مردم مظلوم فلسطین، آحاد مردم را نسبت به جنایات رژیم منحوس صهیونیستی آگاه کنند.   

این پیرغلام اهل بیت(ع) ادامه داد: لذا تمامی مداحان اهل بیت(ع) باید برای مردم مظلوم غزه و یادآوری آلام ایشان به مردم ذکر گفته و دعا کنند و سرآمد تمامی دعاهای ایشان نیز در ایام ماه محرم دعا برای فرج امام زمان(عج) باشد.

چینی در رابطه با ضرورت بازگشت به روضه‌های قدیمی و سبک‌های اصیل تأثیرگذار در حوزه مداحی نیز تصریح کرد: روضه‌های قدیمی و اشعار و سبک‌های قدیمی در تاریخ مداحی کشور ماندگار شده است و تمامی مداحان امروز، چه پیرغلامان و چه مداحان جوان کشور پس از اجرای برنامه‌های خود در سبک‌های مختلف، در نهایت به سبک‌های قدیمی مداحی بازگشته و فریاد «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» سر می‌دهند.

وی با بیان اینکه حفظ اصالت سبک‌ها و نوحه‌های قدیمی وظیفه مهم مداحان و ذاکران اهل بیت(ع‌) است، گفت: البته نوآوری و تازگی در سبک‌های مداحی اشکالی ندارد، منتهی نباید از سبک‌های اصیل و تأثیرگذار قدیم در مداحی خارج شویم و در این زمینه باید به فرموده امام خمینی(ره) که «روضه‌ها باید همان روضه‌های سنتی و قدیمی باشد» تأسی کنیم. 

این پیرغلام اهل بیت(ع) اظهار کرد: توصیه بنده به مداحان و ذاکران جوان که ارادت فراوانی به ایشان دارم، این است که حتماً استاد مداحی داشته باشند و به شنیده‌های خود در این زمینه اکتفا نکنند. ذاکران جوان همچنین، باید از محضر یک استاد اخلاق و عالم ربانی نیز بهره ببرند تا از لحاظ اخلاقیات تزکیه شده و زمانی که قصد خواندن دارند، بیانات ایشان اثرگذار باشد.  

وی بیان کرد: اگر مداحان جوان جامعه استاد اخلاق نداشته باشند، حتی اگر در مداحی به تبحر و توانایی فراوان رسیده باشند نیز مداحی ایشان چندان اثرگذار نیست. لذا مداحان جوان باید حتما در محضر یک عالم ربانی و استاد اخلاق قرار گیرند تا درس اخلاق و تقوا را از ایشان بیاموزند؛ چراکه اگر مداحان جامعه تقوا نداشته باشند، مردم به ایشان بدبین خواهند شد. 

چینی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر خدایی ناکرده مداحی، دروغ گفته و یا غیبت کسی را کند، مردم حتما نسبت به او بدبین خواهند شد. باید کاری کنیم که مردم به وسیله ما به امام حسین(ع) نزدیک شوند و نباید عمل ما باعث دوری مردم از دستگاه امام حسین(ع) شود.

نظر شما