شناسهٔ خبر: 68273179 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نویسنده فلسطینی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

نتانیاهو در خانه‌ی خودش هم در امان نیست/ «عماد ۴» اسرائیل را بُهت‌زده کرد/ حزب‌الله چند پایگاه‌ نظامی دارد؟

نویسنده فلسطینی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛ اصلی‌ترین مزیت حزب الله لبنان بر رژیم صهیونیستی این است که این جنبش توانسته قابلیت‌هایی را مخصوصِ جنگ با رژیم اسرائیل توسعه بخشد. موضوعی که صهیونیست‌ها قویا از آن هراس دارند. در حقیقت، حزب الله به خوبی توانسته نقطه ضعف‌های صهیونیست‌ها را به واسطه اشراف اطلاعاتی خود در رابطه با این رژیم شناسایی کند و متناسب با آن‌ها به جنگ با دشمن اسرائیلی بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حزب الله لبنان به تازگی در اقدامی معنادار و قابل توجه، تصاویری از یکی از پایگاه‌های موشکی زیر زمینی خود موسوم به عماد ۴ را منتشر کرده است. پایگاهی که در آن امکان پرتاب همزمان شمار قابل توجهی موشک وجود دارد و البته که امکان تردد خودروهای سنگین و زندگی تا یک سال در آن برای رزمندگان مقاومت وجود دارد. البته که حزب الله لبنان اعلام کرده که پایگاه‌های شبیه به عماد ۴ فراوان هستند و این جنبش فقط از یکی از پایگاه‌های خود رونمایی کرده است. اقدام حزب الله لبنان در این رابطه، بازتاب‌های گسترده‌ای پیدا کرده و تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت اهداف و پیام‌های این اقدامِ این جنبش مطرح شده و می‌شوند.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «محمد جمیل» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی مسائل خاورمیانه، به واکاوی چند سوال مهم با محوریت اقدام اخیر جنبش حزب الله پرداخته است.

مشروح گفتگو با محمد جمیل را در ادامه می‌خوانید.

به تازگی حزب الله لبنان در قالب ویدئویی از تاسیسات موشکی زیرزمینی خود موسوم به عماد ۴ رونمایی کرده است. تاسیساتی که از امکان پرتاب همزمان چندین موشک به عمق اراضی اشغالی برخوردار است و البته که حزب الله اعلام کرده که این تاسیسات تنها یکی از امکانات متنوع نظامی آن است. به نظر شما این اقدام حزب الله لبنان حامل چه پیام‌هایی است؟

حزب الله لبنان در بیش از ۹ ماه اخیر که از آغاز جنگ غزه و البته تقابلات این جنبش با اسرائیل می‌گذرد، جدای از درگیری‌های میدانی، در حوزه جنگ روانی نیز تقابلات جدی را با رژیم صهیونیستی در دستورکار داشته است. در این راستا، دولت نتانیاهو که عاجز از متوقف کردن حملات حزب الله لبنان به شمال اراضی اشغالی و ایجاد امنیت در این مناطق بوده، ترور رهبران و فرماندهان مقاومت اسلامی لبنان را در دستورکار قرار داده و از این رهگذر سعی داشته تا برای خود در رابطه با حزب الله ایجاد دستاورد کند.

از این رو، صهیونیست‌ها سعی داشته و دارند تا حزب الله لبنان را مقهور قدرتِ اسرائیل تصویرسازی کنند. این در حالی است که انجام اقداماتی نظیر آنچه اخیرا حزب الله در قالب رونمایی از پایگاه موشکی عماد ۴ خود انجام داد، یک پیام صریح و روشن را به همراه دارد و آن این است که صهیونیست‌ها در مورد حزب بالله صرفا متوسل به دروغ می‌شوند و قادر به مقابله موثر با این جنبش و یا تضعیف آن نیستند.

انعکاس این پیام در اراضی اشغالی برای اسرائیل حقیقتا هزینه‌زا است. در کنار این مساله باید توجه داشته باشیم که این قبیل قدرت‌نمایی‌های حزب الله لبنان تا حد زیادی هزینه‌های هرگونه جنگ افروزی و یا ماجراجویی جدید از سوی اسرائیل عیه لبنان را نیز به نحو قابل توجهی افزایش می‌دهد. در حقیقت، افکار عمومی ساکن در فلسطین اشغالی، به شدت احساس تشویش می‌کنند و دولت نتانیاهو را برای وارد نشدن در یک درگیری نظامی با لبنان و حزب الله تحت فشار قرار می‌دهند.

بگذریم که حزب الله با رونمایی از پایگاه موشکی عماد ۴ خود تا حد زیادی اسرائیل را در یک ابهام راهبردی نیز قرار داده و اکنون صهیونیست‌ها نمی‌دانند با چند مورد دیگر از این قبیل پایگاه‌ها مواجه هستند. پایگاه‌هایی که نه می‌توانند آن‌ها را منهدم کنند و نه می‌توانند از اراضی اشغالی در برابر آن‌ها محافظت کنند.

به نظر شما برتری و مزیت حزب الله لبنان در نبرد علیه اسرائیل چیست؟

اصلی‌ترین مزیت حزب الله لبنان بر رژیم صهیونیستی این است که این جنبش توانسته قابلیت‌هایی را مخصوصِ جنگ با رژیم اسرائیل توسعه بخشد. موضوعی که صهیونیست‌ها قویا از آن هراس دارند. در حقیقت، حزب الله به خوبی توانسته نقطه ضعف‌های صهیونیست‌ها را به واسطه اشراف اطلاعاتی خود در رابطه با این رژیم شناسایی کند و متناسب با آن‌ها به جنگ با دشمن اسرائیلی بپردازد.

در کنار همه این‌ها باید توجه داشته باشیم که حزب الله در جنگ با اسرائیل از یک برنامه و راهبرد مشخص نیز سود می‌برد. این همان چیزی است که به اذعان بسیاری از صاحب نظران، اسرائیل از آن بی‌بهره است. اساسا همین رویکرد حزب الله لبنان بوده که سبب شده تا این جنبش، رژیم اشغالگر قدس را در مسیر یک فرسایش و فرسودگی جدی قرار دهد و چالش‌های آن را در ابعاد مختلف چندبرابر کند.

به نظر می‌رسد که حزب الله اشراف اطلاعاتی قابل توجهی را بر صهیونیست‌ها دارد. کما اینکه به تازگی اخباری دال بر نفوذ یک پهپاد این جنبش به عمق اراضی اشغالی و تصویربرداری از خانه شخصی نتانیاهو در شهر قیساریه مطرح شده است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

مدتی قبل بود که حزب الله لبنان تصاویری باکیفیت را از پرواز پهپاد شناسایی خود بر فراز بندر راهبردی حیفا در اراضی اشغالی منتشر کرد. این پهپاد از تاسیسات مهمی اقدام به ضبط فیلم و عکس کرده بود و البته که خودِ صهیونیست‌ها نیز تایید کردند که این یک موفقیت برای حزب الله لبنان بوده است. جالب اینکه پهپادهای شناسایی حزب الله لبنان سیل قابل توجهی از سامانه‌های پدافندی را با موفقیت دور می‌زنند و بدون اینکه صهیونیست‌ها بفهمند به عمق اراضی اشغالی نفوذ می‌کنند.

در مورد حضور یک پهپاد شناسایی حزب الله لبنان در نزدیکی خانه نتانیاهو در قیساریه که محلی میان تل آویو و حیفا است نیز شاهد معادله و وضعیتی مشابه هستیم. این پهپاد شناسایی نیز بدون اینکه هدف قرار گیرد محل مورد نظر را ترک کرده است و حتی جنگنده‌های اسرائیلی نیز نتوانسته‌اند ردی از آن پیدا کنند. این موضوع زنگ هشدارهای جدی را در اراضی اشغالی به صدا درآورده است و حاکی از این مساله است که حزب الله لبنان به خوبی دشمن اسرائیلی را می‌شناسد و اطلاعات دقیق و جدیدی را از آن دارد. موضوعی که در میدان جنگ و نبرد، مزیت‌های جدی را برای حزب الله لبنان ایجا می‌کند و برای صهیونیست‌ها کاملا چالش‌زا است.

راهبرد حزب الله لبنان در نبرد با رژیم اشغالگر قدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، حزب الله لبنان به نحوی هدفمند و البته در یک فرآیند مشخص، اسرائیل را فرسوده و خسته می‌کند. اکنون بخش قابل توجهی از سایت‌های نظامی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها در مناطق شمالی فلسطین اشغالی هدف قرار گرفته و متحمل خسارات سنگینی شده است. حزب الله لبنان عملا اسرائیل را با بحران‌های جدی امنیتی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و حتی بین المللی رو به رو کرده است.

در حقیقت، حزب الله با تحرکات هدفمند و معنادار خود، در چندین جبهه به اسرائیل ضربه می‌زند و صهیونیست‌ها نیز تاکنون نتوانسته‌اند به نحوی موثر به این اقدامات حزب الله پاسخ دهند. این رویکرد حزب الله لبنان به قدری موثر بوده که جدای از اعتراف مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی به شکست رژیم‌شان در برابر این جنبش، به طور خاص این نکته را نیز برجسته‌سازی می‌کند که حزب الله توانسته معادلات بازدارندگی تازه‌ای را که مطلوب خودش هستند به طرفِ اسرائیلی تحمیل کند.

از این رو، اسرائیل اکنون با جنبش حزب الله لبنانی طرف است که می‌تواند آن را شوکه کند. جنبشی که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، طرح و برنامه‌های مشخص و روشنی را در نبرد با دشمن اسرائیلی دارد. این در حالی است که صهیونیست‌ها صرفا با انجام اقدامات موقت و گذرا، به دنبال آن هستند تا سقوط رژیم خود را به تاخیر اندازند. رویکردی که روز به روز آن‌ها را ضعیف و ضعیف‌تر کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما