شناسهٔ خبر: 67732029 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

شروط بشار اسد برای دیدار با اردوغان

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اعلام کرد که از سرگیری دوباره روابط کشورش با ترکیه مشروط بر تحقق خواست‌هایی خواهد بود. او در این زمینه پایان حمایت آنکارا از شورشیان در سوریه را الزامی می‌داند.
روابط دیپلماتیک بین دمشق و آنکارا از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی آغاز جنگ داخلی در سوریه متوقف شده است. از آن زمان تاکنون نزدیک به ۳ میلیون پناهجوی سوری به ترکیه گریخته و در این کشور به سر می‌برند.بنا بر گزارش‌ها، حال این دو کشور همسایه در حال بررسی از سرگیری دوباره روابط دیپلماتیک هستند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در طول روزهای اخیر تمایل کشورش را در این زمینه ابراز کرده است. او  در این مورد از پایان عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه شبه‌نظامیان در عراق و نیز شمال سوریه کرد، خبر داد.
اردوغان در این مورد گفت که آنکارا "در آستانه دستیابی به اهداف مربوط به این عملیات است و نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در عراق و سوریه کاملاً محاصره شده‌اند".
حال بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مورد دیدار احتمالی با اردوغان و برقراری مجدد روابط بین دمشق و آنکارا را مستلزم بر تحقق خواست‌هایی ویژه دانسته است.
او در یک کلیپ ویدئویی که توسط دفتر ریاست جمهوری سوریه منتشر شد به خبرنگاران در دمشق گفت: «من فقط در صورتی با اردوغان دیدار خواهم کرد که محور اصلی مذاکرات بر موضوعات مربوط به حمایت آنکارا از "تروریسم" و خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه متمرکز باشد.»ظاهرا منظور بشار اسد در استفاده از واژه "تروریسم"در این مورد، شورشیان در سوریه است که به دنبال فروپاشی حکومت او هستند.
او همچنین افزود: «مشکل برگزاری دیدار نیست، بلکه محتوای آن است. من از هر اقدامی برای بهبود روابط دوجانبه پشتیبانی می‌کنم، اما نخست باید زمینه چنین گفت‌‌وگوهایی فراهم شود.»
ترکیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون نیروهای ارتش خود را در شمال سوریه برای جلوگیری از حضور شبه‌نظامیان کرد در مرز کشور، مستقر کرده است.
ترکیه همچنین مناطقی را در این قسمت از خاک سوریه تحت کنترل خود دارد.اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا حزب کارگران کردستان "پ‌ک‌ک" را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما