شناسهٔ خبر: 67731389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

شایسته سالاری مهمترین مولفه برای چینش کابینه

بعد از پایان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، جامعه ایران منتظر است تا براساس سازوکاری که رئیس جمهور برای چیدن کابینه در نظر گرفته، فهرست نامزد‌ها برای تصدی منصب وزارت مشخص شود.

صاحب‌خبر -

 در شرایط کنونی با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی و تحولات منطقه به نظر می‌رسد ایران به دولتی نیاز دارد که بیش از هر مولفه دیگری، موضوع شایسته سالاری را مورد توجه قرار دهد. 

طبعا شایستگی مختص یک گروه، دسته، حزب و یا سازمان سیاسی نیست و در کل کشور در میان گروه‌های های مختلف افراد شایسته با تخصص‌های مرتبط با وزارتخانه‌های یک کابینه وجود دارند و اگر رئیس جمهور منتخب نگاه وسیعی به گزینش و چینش کابینه خود داشته باشند و از افرادی که از شاخصه‌های مهم برای تصدی وزارتخانه بهره‌مند باشند می‌توانند یک کابینه معقول و در حد تراز جمهوری اسلامی را تشکیل بدهند؛ بنابراین همانطور که آقای پزشکیان در ایام انتخابات بر این نکته تاکید داشت که وابستگی به گروه و جناح ندارد انتظار این است که در عرصه عمل هم این حرف را عملیاتی کنند.

نکته دیگر همراهی و مشورت با مجلس شورای اسلامی برای انتخاب کابینه‌ای شایسته است. طبعا این نمایندگان هستند که باید در خصوص تصدی هر کدام از نامزد‌های وزارت تصمیم نهایی را بگیرند. 

در حال حاضر، مجلس برای انتخاب وزیران در سه مرحله می‌تواند ورود کند. مرحله اول مربوط به مقطع قبل از معرفی نامزد‌های تصدی وزرات و مرحله دوم هم مربوط به زمانی است که افراد از سوی رئیس جمهور به خانه ملت پیشنهاد می‌شوند و مرحله سوم هم به تصمیم مجلس برای رای دادن به هر کدام از نامزد‌های پیشنهادی است.
هر چقدر در مرحله اول و دوم همکاری و تعامل میان رئیس جمهور و مجلس بیشتر باشد به نظر می‌رسد در زمان رای گیری نمایندگان به کابینه پیشنهادی امکان انتخاب تعداد بیشتری از وزیران وجود دارد و در نقطه مقابل اگر تعامل و همکاری در آن دو مرحله شکل نگیرد احتمال دارد که افراد معرفی شده از سوی رئیس جمهور از اقبال کمتری برای گرفتن رای اعتماد از سوی نمایندگان برخوردار باشند. 

این نکته را هم باید در نظر داشت که ما در شرایط کنونی در برهه حساسی به لحاظ وضعیت منطقه‌ای قرار داریم و شاهد رویداد‌های پر فراز و نشینی در بین همسایگان و کشور‌های همجوار هستیم و از سوی دیگر جمهوری اسلامی با بسیاری از کشور‌های جهان بواسطه عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای مثل شانگهای و بریکس تعامل دارد. 
با توجه به اینکه ایران یکی از عضو‌های تعیین کننده در این پیمان‌های منطقه‌ای است امیدوار هستیم که فرایندی ایجاد شود و کابینه‌ای در خور و شایسته بر سر کار بیاید تا بتوانیم اهداف خود را در عرصه جهانی پیش ببریم و بتوانیم رفاه، امنیت و سعادت را برای مردم کشورمان به ارمغان بیاوریم.

نظر شما