شناسهٔ خبر: 67735064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مختصات کابینه در تراز

درشرایط کنونی باتوجه به جایگاه جمهوری اسلامی وتحولات منطقه به نظرمی‌رسد ایران به دولتی نیازدارد که بیش ازهرمولفه دیگری،موضوع شایسته‌سالاری راموردتوجه قراردهد.

صاحب‌خبر -
طبعا شایستگی مختص یک گروه،دسته، حزب یاسازمان سیاسی نیست ودرکل کشوردرمیان گروه‌های‌ مختلف افرادشایسته با تخصص‌های مرتبط با وزارتخانه‌های یک کابینه وجود دارند و اگر رئیس‌جمهور منتخب نگاه وسیعی به گزینش و چینش کابینه خود داشته باشند و از افرادی بهره بگیرند که از شاخصه‌های مهم برای تصدی وزارتخانه برخوردارند، می‌توانند یک کابینه معقول و در حد تراز جمهوری اسلامی تشکیل دهند؛ بنابراین همان‌طور که آقای پزشکیان در ایام انتخابات بر این نکته تاکید داشتند که وابستگی به گروه و جناح ندارند انتظار این است که درعرصه عمل هم این حرف را عملیاتی کنند. 
نکته دیگرهمراهی و مشورت با مجلس شورای اسلامی برای انتخاب کابینه‌ای شایسته است. طبعا این نمایندگان هستند که باید درخصوص تصدی هرکدام از نامزدهای وزارت تصمیم نهایی را بگیرند. در حال حاضر، مجلس برای انتخاب وزیران در سه مرحله می‌تواند ورود کند.مرحله اول مقطع قبل ازمعرفی نامزدهای تصدی وزارت است. مرحله دوم مربوط به زمانی است که افراد از سوی رئیس‌جمهور به خانه ملت پیشنهاد می‌شوند و مرحله سوم هم تصمیم مجلس برای رأی دادن به هر کدام از نامزدهای پیشنهادی است. 
هرچقدر در مرحله اول ودوم همکاری و تعامل میان رئیس‌جمهور و مجلس بیشتر باشد به نظر می‌رسد در زمان رأی‌گیری امکان انتخاب تعداد بیشتری از وزیران وجود دارد و درنقطه مقابل اگر تعامل و همکاری در آن دو مرحله شکل نگیرد، احتمال دارد که افراد معرفی‌شده از سوی رئیس‌جمهور از اقبال کمتری برای گرفتن رأی اعتماد از سوی نمایندگان برخوردار باشند. 
این نکته را هم باید در نظر داشت که ما در شرایط کنونی در برهه حساسی به لحاظ وضعیت منطقه‌ای قرار داریم و شاهد رویدادهای پرفراز و نشیبی در بین همسایگان و کشورهای همجوار هستیم و از سوی دیگر جمهوری اسلامی با بسیاری از کشورهای جهان به‌واسطه عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای مثل شانگهای و بریکس تعامل دارد. با توجه به این‌که ایران یکی از اعضای تعیین‌کننده در این پیمان‌های منطقه‌ای است، امیدوار هستیم که فرآیندی ایجاد شود و کابینه‌ای درخور و شایسته بر سر کار بیاید تا بتوانیم اهداف خود را در عرصه جهانی پیش ببریم و رفاه، امنیت و سعادت را برای مردم کشورمان به ارمغان بیاوریم.

الهام امین‌زاده / استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران

نظر شما