شناسهٔ خبر: 67724919 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی ایلام:

۲۰ هزار هکتار از بلوط‌های ایلام تخریب شد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام گفت: طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده از پروژه پایش زوال درختان بلوط نزدیک به ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط ایلام طی ۱۷ سال گذشته خشکیده و تخریب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،علی نجفی‌فر رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام در جمع اصحاب رسانه ایلام با اشاره به تسریع در روند زوال تدریجی درختان بلوط در استان ایلام، اظهار کرد: طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده از پروژه پایش زوال درختان بلوط در سال ۱۳۸۳ تا پارسال، ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط ایلام طی ۱۷ سال گذشته خشکیده و تخریب شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام، افزود: اولین نشانه‌های خشکیدگی و زوال در درختان بلوط ایلام بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ خود را نشان داد و این روند از آن سال‌ها تاکنون به‌تدریج افزایش یافت و مواردی چون تغییرات اقلیمی، فشار و فعالیت عامل انسانی بر طبیعت، کمبود رطوبت خاک در ماه‌های گرم سال و بافت خاک از جمله عوامل دخیل در تشدید زوال درختان بلوط ایلام بوده است.

 به گفته رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام، برابر تعداد درختان خشکیده کامل و نیز شاخه‌های خشکیده سایر درختان هدررفت کربن اتفاق می‌افتد و عملکرد اکوسیستم‌های جنگلی زاگرس در ترسیب کربن کاهش می‌یابد.

 وی بیان کرد: در فاز اول مطالعات خشکیدگی درختان بلوط در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ وسعت جنگل‌های ایلام از ۵۴۲ هزار و ۲۵۲ هکتار به ۵۱۶ هزار و ۱۷۹ هکتار کاهش یافت و ۲۶ هزار و ۷۳ هکتار از جنگل‌های ایلام تخریب یا خشک شده بود.

 نجفی‌فر ادامه داد: در این مطالعات ۱۳ هزار و ۲۲۶ هکتار از اراضی جنگلی به علت فعالیت‌های انسانی و ۱۲ هزار و ۸۴۷ هکتار به‌خاطر تغییرات اقلیمی تخریب یا خشکیده شده بود.

 وی یادآور شد: هرچند در زمان شدت خشکیدگی درختان بلوط در سال‌های بین ۱۳۸۳ تا اوایل دهه ۹۰ میانگین خشکیدگی‌ها در سال بیش از یک هزار و ۳۰۰ هکتار بود؛ اما در سال‌های اخیر با اقدامات مقابله‌ای و حفاظتی نظیر احیای جنگل‌ها، حذف درختان خشکیده، احیای درختان آسیب‌دیده، مبارزه با آفات، نهال‌کاری و موارد دیگر میزان خشکیدگی درختان ایلام نسبت به گذشته کاهش‌یافته است.

نظر شما