شناسهٔ خبر: 67724863 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگو با رئیس سازمان تیم‌های ملی بدنسازی؛

از محدود کردن نفرات تیم ملی بدنسازی تا نگرانی بابت استقبال از رقابت‌های جهانی در ایران

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تیم‌های ملی بدنسازی در خصوص محدود کردن نفرات اعزامی به مسابقات آسیایی و جهانی توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

رضا سلطان‌نژاد روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا، درخصوص سطح رقابت‌های بدنسازی قهرمانی آسیا اظهار داشت: سطح مسابقات خیلی بالا بود زیرا کشورهای شرق آسیا با تیم‌های کامل و ورزشکاران مسابقات جهانی آمده بودند. کشورهای خاورمیانه کم‌تر شرکت کردند ولی رقبای اصلی ایران در مسابقات جهانی هم کشورهایی مثل کره جنوبی هستند که در جایگاه دوم جهان نیز ایستاده‌اند. در بعضی بخش‌های مسابقه مثل دسته مثبت ۱۰۰ کیلوگرم بادی‌بیلدینگ فقط ورزشکاران ایرانی حضور داشتند که دلایل مختلفی دارد.

وی ادامه داد: دلیل اول کم فروغ بودن برخی دسته‌ها مثل سنگین وزن‌ها، به خاطر گسترش رشته‌های مختلف و کم‌رنگ شدن بادی‌بیلدینگ در بین آن‌هاست. مسئله بعدی طول عمر تمرینات برای حضور در بخش سنگین وزن است؛ یک ورزشکار ۱۰۰+ باید ۱۰ سال تمرین حرفه‌ای داشته باشد که بتواند رقابت خوبی را نیز تجربه کند ولی همه ورزشکاران حاضر به گذراندن چنین زمانی طولانی نیستند و سعی می‌کنند در زمان کمتر به استیج‌های بین المللی برسند. البته میانگین وزن کشورهای شرق آسیا معمولا بین ۶۵ تا ۷۰ کیلوگرم است که این مسئله رسیدن به رقابت سنگین وزن را سخت می‌کند.

رئیس سازمان تیم‌های ملی بدنسازی با اشاره به سختی‌ مسیر کشور مغولستان عنوان کرد: راه خیلی دور بود و تقریبا ۲۴ ساعت طول کشید. حریف‌های سرسخت جهانی که در شرق آسیا هستند، مسیر نزدیک‌تری داشتند و به همین دلیل با تیم‌های کامل‌تر حاضر شدند.

وی افزود: با حساب نتیجه‌ای که گرفتیم مشخص شد که تصمیم برای کم‌تر کردن تعداد نفرات اعزامی به مسابقات آسیایی و جهانی درست است. ما با ۱۰ نفر می‌توانیم در آسیا و جهان، جایگاه اول را بدست آوریم زیرا همه مدال‌هایی که کسب می‌شود را برای تعیین جایگاه تیمی در نظر نمی‌گیرند و برای حساب مدال‌ها در هر رشته، برخی از بالاترین جایگاه‌ها را انتخاب و امتیاز دهی می‌کنند. از این پس نیز برای گزینش تیم ملی روی کیفیت تمرکز می‌کنیم نه آنکه کمیت‌ را مد نظر بگیریم.

از محدود کردن نفرات تیم ملی بدنسازی تا نگرانی بابت استقبال از رقابت‌های جهانی در ایران

پیشکسوت بدنسازی ایران در مورد اختلاف نتیجه ورزشکاران در مسابقات آسیایی نسبت به رقابت‌های انتخابی گفت: رضا بیرانوند در انتخابی تیم ملی سوم شد و مهران رئیسی مقام اول را کسب کرد اما در مسابقات قهرمانی آسیا، رضا مقام اول را کسب کرد و مهران در جایگاه نایب قهرمانی ایستاد. این مسئله را نمی‌توان به اشتباهات و اختلاف داوری ایران نسبت داد زیرا در ورزش بدنسازی، لحظه به لحظه بدن ورزشکاران می‌تواند دستخوش تغییر باشد و نتیجه را نیز عوض کند. در لحظه‌ رقابت آسیایی، رضا بهتر از مهران بود و باعث شد نتیجه نیز تغییر کند.

وی تاکید کرد: یک مریضی، یک وعده غذایی یا یک روز تمرین خارج از برنامه می‌تواند بدن را طوری تغییر دهد که ورزشکار در یک استیج نتواند موفق شود. مسیر رسیدن به مغولستان خیلی طولانی بود ولی یکی از بچه‌ها هم کوچک‌ترین اعتراضی نکرد و همه با این که در فشار رژیم و تمرین بودند، واقعا پهلوانانه رفتار کردند.

سلطانی‌نژاد نگرانی‌هایی را بابت مسابقات قهرمانی جهان مطرح کرد: متاسفانه با وضعیتی که در قهرمانی آسیا دیدیم و صحبت‌هایی که با تیم‌های مختلف انجام شد، نگرانی‌هایی به وجود آمد که مسابقات قهرمانی جهان که به میزبانی ایران در آبان برگزار می‌شود، شاید آنطور که باید مورد استقبال قرار نگیرد. کشورهای اروپایی مسافت کمی با هم دارند و از طرف دیگر تبلیغات دشمنان و معاندین، کمی فضا را مسموم کرده است اما هر کسی که به ایران سفر می‌کند نظرش تغییر می‌کند و متوجه می‌شود که وضعیت ایران چقدر مناسب است. باید در زمان باقی مانده تمام تلاشمان را انجام دهیم که وضعیت مناسب میزبانی را به همه جهان نشان دهیم تا بهترین رقابت ممکن شکل بگیرد.

وی با اشاره به سطح بدنسازان ایرانی خاطرنشان کرد: برای بچه‌های ما حریف فرقی نمی‌کند و هر کجای دنیا که مسابقه دهند، قهرمانی را کسب خواهند کرد. بچه‌های تیم ملی، همه ورزشکاران ایرانی را شکست می‌دهند که در این جایگاه قرار می‌گیرند، پس دیگر کسی که در پرورش اندام جایگاهی ندارد، نمی‌تواند آن‌ها را نقد کند. حتی ورزشکارانی همچون هادی چوپان، وحید بادپی و مهدی جابری که امروز در مسترالمپیا و بخش‌های حرفه‌ای رقابت می‌کنند، روزی در تیم ملی بودند و برای ایران افتخار آفرینی کردند. چنین قهرمانانی، شناسنامه و زیرساخت ورزشی خود را با فعالیت در ایران و تیم ملی شکل دادند.

نظر شما