شناسهٔ خبر: 67722470 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سهل انگاری انسان، عامل نابودی جنگل

۴۵ هزار هکتار جنگل استان همدان، نیازمند مراقبت ویژه

خبرگزاری صدا و سیما

گرم شدن هوا و سهل‌انگاری انسان، سوز آتش را بر جان مراتع و جنگل‌ها انداخته و در این روز‌ها شاهد آتش گرفتن جنگل‌ها و مراتع در مناطق مختلف همدان هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در سال‌هایی که بارش باران زیاد بوده پوشش گیاهی هم انبوه خواهد بود، اما در نهایت در فصل گرم سال همین پوشش انبوه با بی احتیاطی مردم خطرآفرین بوده و منجر به وقوع آتش سوزی‌های زیاد خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان همدان گفت: در حقیقت از بین رفتن بخشی از عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور، از بین رفتن حیات وحش و کاهش تنوع زیستی گیاهی و جانوری، آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین، تشدید فرسایش خاک، تحمیل هزینه زیاد اطفای حریق و بازسازی منطقه سوخته، از بین رفتن معیشت جامعه محلی وابسته به مرتع و جنگل از جمله پیامد‌های آتش سوزی‌های این نواحی است.

آقای نوری اقدام‌های صورت گرفته در سال جاری برای کاهش و اطفای حریق را شامل آموزش ۲۷۵ نفر از مجریان، بهره برداران و دانش آموزان، آموزش ۲۴۶ محافظ همیار برای جلوگیری و اطفا حریق و آموزش ۱۳۰ دهیار دانست.

<div id="video-display-embed-code_11330452"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4286187/11330452?width=600&height=350"></script></div>

او همچنین گفت: پارسال ۱۲ دستگاه دمنده برای اطفای حریق تحویل این مجموعه شد که ۲ دستگاه در اختیار اداره کل محیط زیست همدان به منظور مهار حریق در مناطق چهارگانه قرار گرفت.

طبق اعلام آمار رسمی بیشترین میزان آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها بیشتر ناشی از نیروی انسانی به طور عمد و سهوی بوده و درصد کمی از آن ناشی از بلایای طبیعی برخورد صاعقه و خودسوزی جنگل‌ها در اثر وزش باد‌های گرم است.

همدان دارای ۴۵ هزار و ۱۶۶ هکتار جنگل، اراضی جنگلی، جنگل کاری و ذخیره گاه جنگلی است که با وجود کمترین مساحت جنگل نسبت به کشور، غنی‌ترین جنگل را در خود جای داده است.

وسعت اراضی بیابانی استان همدان به ۲۶ هزار هکتار و مراتع به ۶۶۵ هزار هکتار می‌رسد که بر اساس ماده ۵۰ قانون اساسی انفال جزو ثروت‌های عمومی است و حراست و نگهداری از محیط زیست و منابع طبیعی از وظایف عمومی تلقی می‌شود.

استان همدان به لحاظ تعداد و وسعت آتش سوزی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کمترین میزان آتش سوزی را تجربه کرد و از استان‌های عالی در پهنه زاگرس قرار گرفت.

تنها افزایش پوشش گیاهی موجب افزایش آتش سوزی نمی‌شود چرا که همدان به واسطه داشتن گون زار در فصل‌های خشک سال هم به علت ضعف فیژیولوژیکی گیاه، آتش سوزی در عرصه طبیعی را تجربه کرده است.

سال ۹۸ با افزایش بارندگی ها، ۹۲ فقره با ۲۱۳ هکتار آتش سوزی رخ داد و امسال از نظر بارندگی و پوشش گیاهی در شرایط سال ۱۳۹۸ قرار دارد هر چند در سال‌های بعد از ۱۳۹۸ میزان بروز آتش سوزی به کمتر از ۱۰ هکتار رسید و امسال هم سعی در کاهش دامنه حریق است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان هم در عرصه‌های تحت حفاظت محیط زیست خوشبختانه شاهد آتش سوزی قابل توجهی نبوده ایم.

سیده مریم محمدی افزود: جرایمی که برای متخلفین در نظر گرفته شده است از ۳ تا ۱۰ سال حبس به همراه جریمه نقدی خواهد بود.

هم استانی‌ها در صورت مشاهده تخلف و آتش سوزی غیر عمد با شماره تلفن‌های ۱۵۴۰ یگان حفاظت منابع طبیعی و ۱۵۰۴ اداره کل حفاظت محیط زیست تماس بگیرند.

نظر شما