شناسهٔ خبر: 67716030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه: فلسفه وجودی دادگاه‌های صلح ایجاد و ترویج صلح و سازش در میان مردم است

رئیس مرکز حل اختلاف کشور با بیان اینکه قاضی دادگاه صلح باید در جلب رضایت طرفین تلاش کند، فلسفه وجودی دادگاه‌های صلح را ترویج صلح و سازش در میان مردم دانست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان-مراسم تکریم و معارفه معاونین پیشین و جدید حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه با حضور حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور، کرمی رئیس کل دادگستری، شورای قضایی استان در سالن جلسات دادگستری کرمانشاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه طی سخنانی با اشاره به قانون جدید شورا‌های حل اختلاف در تشکیل دادگاه‌های صلح، اظهار کرد: این قانون مهم، سرنوشت تعداد زیادی از پرونده‌های دادگستری را تعیین خواهد کرد که بر این اساس باید با برنامه ریزی دقیق و تلاش مؤثر، اقدامات لازم در خصوص اجرای هماهنگ و بدون ابهام این قانون در سراسر کشور صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی افزود: لایحه دو فوریتی ایجاد دادگاه‌های صلح طی سه سال چهار نوبت بین شورای نگهبان و مجلس رد و بدل و ایراداتی به لحاظ قانون اساسی از آن گرفته می‌شد که نهایتاً پس از کش و قوس‌های فراوان قانون جدید شورا‌های حل اختلاف به سرانجام رسید.

وی با اشاره به اینکه قضات دادگاه صلح از قضات موجود در محاکم انتخاب می‌شوند اضافه کرد: به منظور ایجاد و افزایش انگیزه، امتیازاتی برای قضات دادگاه‌های صلح در نظر گرفته شده که از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با بیان اینکه فلسفه وجودی این دادگاه‌ها صلح و سازش بین مردم است افزود: یکی از مزایای دادگاه‌های صلح این است که احکام صادره تک مرحله‌ای و قطعی است و به همین علت موجب افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی خواهد شد. همچنین به علت وجود شورا‌های حل اختلاف در کنار دادگاه‌های صلح، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با بیان اینکه قاضی دادگاه صلح باید در جلب رضایت طرفین تلاش کند و سپس به شورای حل اختلاف ارجاع دهد خاطرنشان کرد: مراجع قضایی مختار هستند که در تمام مراحل رسیدگی، در صورتی که ظرفیت صلح و سازش در پرونده وجود داشته باشد پرونده را به دادگاه‌های صلح ارجاع دهند.

وی در پایان گفت: دعاوی در صلاحیت دادگاه‌های صلح، ترکیبی از دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده است و فلسفه وجودی دادگاه صلح، ایجاد و ترویج صلح و سازش در میان مردم است و شورا‌های حل اختلاف در کنار این دادگاه می‌توانند از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

کرمی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء و یاران باوفایش، با اشاره به قانون جدید شورا‌های حل اختلاف اظهار کرد: ایجاد نهاد جدید دادگاه‌های صلح به موجب قانون رسمیت یافته و به زودی در سراسر استان کرمانشاه نیز اجرایی خواهد شد.

کرمی با بیان این مطلب که با راه اندازی دادگاه‌های صلح از حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاسته خواهد شد، تصریح کرد: با تشکیل این دادگاه‌ها، به دنبال ایجاد صلح و سازش در میان مردم و حل اختلافات موجود در پرونده‌های آنها هستیم.

در پایان ضمن تقدیر از زحمات و خدمات یزدان فلاحی با ابلاغ حکم جدید «سعید قادری فصیح» به عنوان معاون قضایی رئیس کل و معاون جدید حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه منصوب شد.

انتهای پیام/

نظر شما