شناسهٔ خبر: 67712105 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه:

دادگاه‌های صلح برای ایجاد سازش در میان مردم تشکیل می‌شود

فاطمه احمدیان

رییس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه با بیان اینکه در قانون جدید شوراهای حل اختلاف دادگاه‌های صلح تشکیل می‌شوند، گفت: هدف از تشکیل این دادگاه‌ها ایجاد صلح و سازش بین مردم است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام هادی صادقی در مراسم تودیع و معارفه معاون شورای حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه، با اشاره به قانون جدید شوراهای حل اختلاف در تشکیل دادگاه‌های صلح، اظهار کرد: این قانون مهم، سرنوشت تعداد زیادی از پرونده‌های دادگستری را تعیین خواهد کرد.

وی افزود: لایحه دو فوریتی ایجاد دادگاه‌های صلح طی سه سال، چهار نوبت بین شورای نگهبان و مجلس رد و بدل و ایراداتی به لحاظ قانون اساسی از آن گرفته می‌شد که نهایتاً پس از کش و قوس‌های فراوان قانون جدید شوراهای حل اختلاف به سرانجام رسید.

 رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با اشاره به اینکه قضات دادگاه صلح از قضات موجود در محاکم انتخاب می‌شوند، اضافه کرد: به منظور ایجاد و افزایش انگیزه، امتیازاتی برای قضات دادگاه‌های صلح در نظر گرفته شده که از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی این دادگاه‌ها صلح و سازش بین مردم است، افزود: یکی از مزایای دادگاه‌های صلح این است که احکام صادره تک مرحله‌ای و قطعی است و به همین علت موجب افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی خواهد شد. همچنین به علت وجود شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه‌های صلح، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها افزایش می‌یابد.

رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با تاکید بر اینکه قاضی دادگاه صلح بایستی در جلب رضایت طرفین تلاش کند، خاطرنشان کرد: مراجع قضائی مختار هستند که در تمام مراحل رسیدگی، در صورتی که ظرفیت صلح و سازش در پرونده وجود داشته باشد پرونده را به دادگاه‌های صلح ارجاع دهند.

وی یادآور شد: دعاوی در صلاحیت دادگاه‌های صلح، ترکیبی از دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده است و فلسفه وجودی دادگاه صلح، ایجاد و ترویج صلح و سازش در میان مردم است و شوراهای حل اختلاف در کنار این دادگاه می‌توانند از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

 شهرام کرمی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه نیز با اشاره به قانون جدید شوراهای حل اختلاف، اظهار کرد: ایجاد نهاد جدید دادگاه‌های صلح به موجب قانون رسمیت یافته و به زودی در سراسر استان کرمانشاه نیز اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با راه اندازی دادگاه‌های صلح از حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاسته خواهد شد، تصریح کرد: با تشکیل این دادگاه‌ها، به دنبال ایجاد صلح و سازش در میان مردم و حل اختلافات موجود در پرونده‌های آنها هستیم. 

در پایان این نشست تقدیر از زحمات و خدمات یزدان فلاحی، سعید قادری فصیح به عنوان معاون قضایی رئیس کل و معاون جدید حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه منصوب شد.

انتهای پیام 

نظر شما