شناسهٔ خبر: 67712178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بیشتر صادرات قزوین راهی اربیل و کردستان عراق می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: بیشترین آمار صادرات استان قزوین، یعنی حدود ۵۰ درصد در سال‌های گذشته به کشور عراق، به ویژه منطقه اربیل و کردستان عراق اختصاص داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مهدی عبدیان صبح امروز _پنج‌شنبه بیست‌وهشتم تیر_ در نشست با نوزاد غفور کریم رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق، اظهار کرد: در استان قزوین ۳۷۴۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری و ۱۰۵۰ واحد کشاورزی و صنایع تبدیلی فعال هستند و ۲۶۰ معدن فعال با پروانه معدنی در این استان وجود دارد.

وی افزود: استان قزوین با اینکه تنها یک درصد از مساحت ایران را شامل می‌شود، هشت درصد منابع و GDP اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده است و استان ما دارای ۲۱ شهرک صنعتی خصوصی و دولتی است که ۹۹ درصد صنعت استان قزوین متعلق به بخش خصوصی است.

عراق مقصد ۵۰ درصد صادرات قزوین است

رئیس پارلمان بخش خصوصی در استان قزوین با بیان اینکه آماده سرمایه‌گذاری در سلیمانیه هستیم و شهر قزوین هم آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری از سلیمانیه را دارد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران می‌توانند از تمام امکانات شهرک‌ها و مناطق صنعتی قزوین بهره‌مند شوند.

عبدیان اضافه کرد: با توجه به ظرفیت بالای سیلیس در قزوین و استان‌های همجوار ۹۹ درصد کاشی و سرامیک، شیشه (مسکونی، صنعتی، بهداشتی و دارویی) و محصولات سلولزی کشور در استان ما تولید می‌شود، همچنین تولید ۶۰ درصد شوینده‌های کشور در قزوین انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه بین دو تا ۳ میلیارد دلار مبادلات تجاری بین ایران و عراق انجام می‌شود، ادامه داد: دومین استان کشور در تولید زیتون، انگور و کشمش هستیم و بیشترین آمار صادرات استان قزوین یعنی حدود ۵۰ درصد در سال‌های گذشته به کشور عراق، به ویژه منطقه اربیل و کردستان عراق اختصاص داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین از رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق و تجار سلیمانیه برای حضور در آئین افتتاح و بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان قزوین در اربیل عراق دعوت کرد و گفت: این دعوت به عنوان نشانه‌ای از تلاش‌های دوطرفه برای تقویت روابط تجاری و توسعه همکاری‌های اقتصادی بین استان قزوین و سلیمانیه عراق صورت می‌گیرد.

آمادگی سلیمانیه عراق برای واردات مرغ و تخم مرغ از قزوین

نوزاد غفور کریم، رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق نیز در این نشست با اشاره به سطح بالای روابط تجاری بین دو کشور ایران و عراق عنوان کرد: روابط تجاری بین سلیمانیه و تجار ایرانی بسیار مثبت است و اتاق بازرگانی سلیمانیه با اکثر اتاق‌های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران همکاری نزدیکی دارد.

وی اضافه کرد: تفاهم‌نامه همکاری با اتاق بازرگانی کردستان ایران امضا شده است تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به این توافق‌نامه مراجعه شود و پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت ارتباط بین تجار ایرانی و عراقی، هیأتی از اتاق بازرگانی قزوین به سلیمانیه اعزام شود.

رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی سلیمانیه، از لحاظ حقیقی و حقوقی، به اتاق بازرگانی سلیمانیه تعلق دارد و آماده همکاری در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و توسعه روابط تجاری است، ادامه داد: برای مدیریت این نمایشگاه، یک شرکت تخصصی منصوب شده است.

غفور کریم گفت: منطقه سلیمانیه آماده همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله تخم‌مرغ و مرغ است و تمایل بیشتری به همکاری در مرز باشماق دارد.

نظر شما