شناسهٔ خبر: 67711335 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

۸ روز تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

چشم تنیس روی میز ایران به یک زن و دو برادر/ برای طلسم‌شکنی و ادامه تاریخ‌سازی

سه ملی‌پوش تنیس روی میز ایران که در رقابت‌های اخیر درخشیدند، در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دنبال تکمیل تاریخ‌سازی خود هستند.

صاحب‌خبر -

چشم تنیس روی میز ایران به یک زن و دو برادر

به گزارش تابناک ورزشی، یکی از محبوب‌ترین کاروان‌های ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدون شک ملی‌پوشان تنیس‌روی میز هستند؛ نفراتی که در سال‌های اخیر با مدال‌های ارزشمند خود توانایی‌شان به رخ مسئولان کشیدند و حالا با ۳ سهمیه راهی پاریس می‌شوند. نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و ندا شهسواری نمایندگان تنیس روی میز در المپیک ۲۰۲۴ پاریس خواهند بود.

برادران عالمیان در سال‌های اخیر به خصوص در بازی‌های آسیایی عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشتند. ستاد عالی بازی‌ها در نظر داشت فقط یک مرد را برای حضور در هانگژو اعزام کند و حتی نام نوشاد عالمیان به عنوان نفر اعزامی هم به میان آمد. به هرشکل با وجود شعار من درآوردی «کیفی سازی» امیرحسین هدایی، نیما و نوشاد عالمیان راهی بازی‌های آسیایی شدند و به خوبی جواب بی اعتمادی مسئولان را دادند!

تیم دو نفره برادران عالمیان برای اولین بار ایران را به مدال دوبل بازی ها رساندند و توانستند مدال برنز را کسب کنند. شگفتی‌سازی و موفقیت تنیس روی میز ایران در هانگژو به همین مدال ختم نشد و در بخش تیمی هم هدایی، نیما و نوشاد بعد از ۶۵ سال برنز ایران در بازی‌ها را تکرار کردند. با توجه به روند مردان تنیس روی میز این پیش‌بینی وجود داشت که آنها بتوانند در انتخابی المپیک هم به موفقیت برسند.

در رقابت‌های انتخابی آسیای میانه، برادران عالمیان راهی فینال شدند تا سهمیه ایران قطعی شود. نیما در فینال در جدال با برادر بزرگش ۴ بر یک به پیروزی رسید و المپیکی شدند. نوشاد هم خیالش از کسب سهمیه از طریق رنکینگ راحت بود، همراه با برادرش دو سهمیه گرفتند. نوشاد عالمیان در رده ۵۱ و نیما عالمیان در رده ۱۹۰ رنکینگ جهانی قرار دارند.

شاید اگر اهمیت بیشتری به این رشته صورت می‌گرفت و مدال و موفقیت آنها به مصاحبه و عکس‌های یادگاری مسئولان ختم نمی‌شد، کسب سهمیه تیمی هم اتفاق دور از دسترسی نبود. در رقابت‌های کسب سهمیه تیمی ایران با شکست مقابل آلمان از رسیدن به یک چهارم نهایی بازماند. از طریق رنکینگ هم ایران به خاطر یک رده پایین‌تر نتوانست به سهمیه برسد.

چشم تنیس روی میز ایران به یک زن و دو برادر

در بخش زنان ندا شهسواری زن همیشه المپیکی ایران توانست برای سومین بار سهمیه بازی‌ها را بگیرد و یک رکورد استثنایی به نام خود ثبت کند. شهسواری در انتخابی المپیک منطقه آسیای میانه در قزاقستان قهرمان شد و به المپیک رسید. او در فینال سروناز از کشور میزبان را ۴ بر ۳ برد. شهسواری در حال حاضر در رده ۳۹۶ رنگینک جهانی قرار دارد.

اولین حضور تنیس روی میز ایران در المپیک به ۱۹۹۲ باز می‌گردد؛ جایی که ابراهیم علیدخت راهی اسپانیا شد. او در گروه F با ۳ باخت پیاپی در رده سوم گروهش قرار گرفت و در نهایت رده ۴۹ بازی‌ها را ثبت کرد. بعد از یک دوره غیبت ایران در ۲۰۰۰ سیدنی با مجید احتشام‌زاده راهی بازی‌ها شد که او هم به جایگاهی بهتر از چهل‌ونهمی نرسید.

اولین سهمیه تاریخ زنان تنیس روی میز ایران را هم ندا شهسواری در ۲۰۱۲ لندن کسب کرد. او که در پاریس سومین حضورش در بازی‌ها را تجربه می‌کند، هیچ بردی را در المپیک کسب نکرده و در هر دو دوره ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ با شکست در اولین مسابقه از دور رقابت‌ها کنار رفته است. شهسواری در پاریس به دنبال شکستن طلسم نرسیدن به پیروزی در این بازی‌هاست، هرچند که کار بسیار دشواری خواهد بود.

رقابت سه ملی‌پوش ایران در المپیک پاریس از روز شنبه، ۷ مرداد آغاز می‌شود و در صورت پیروزی و صعود رقابت‌هایشان ادامه خواهد داشت.

عملکرد ورزشکاران تنیس روی میز ایران در تاریخ المپیک:

المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا:
ابراهیم علیدخت - ۳ باخت در گروه F و رده ۴۹

المپیک ۲۰۰۰ سیدنی:
مجید احتشام‌زاده - ۲ باخت در گروه J و رده ۴۹

المپیک ۲۰۰۴ آتن:
محمدرضا اخلاق‌پسند، باخت ۴ بر یک مقابل رقیب برزیل و حذف

المپیک ۲۰۰۸ پکن:
افشین نوروزی باخت ۴ بر ۲ مقابل رقیب ایتالیایی و حذف

چشم تنیس روی میز ایران به یک زن و دو برادر

المپیک ۲۰۱۲ لندن:
نوشاد عالمیان ۲ برد (استرالیا و هنگ‌کنگ) و یک باخت (آلمان)
ندا شهسواری یک باخت مقابل رقیب نیجریه و حذف

المپیک ۲۰۱۶ ریو:
نیما عالمیان یک برد (آمریکا) و یک باخت (رومانی)
نوشاد عالمیان باخت به حریف اسلوونی و حذف
ندا شهسواری باخت به حریف بلاروسی و حذف

المپیک ۲۰۲۰ توکیو:
نیما عالمیان باخت به حریف بریتانیا و حذف

نظر شما