شناسهٔ خبر: 67708222 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس‌ کل دادگستری لرستان:

حادثه کربلا نمایشگاهی از فرهنگ اسلامی است

ابراهیم شریفی

رئیس‌ کل دادگستری لرستان حادثه کربلا را نمایشگاهی از فرهنگ اسلامی دانست و گفت: امام حسین(ع) در حادثه کربلا جلوه‌های عظیمی از انسانیت را به نمایش گذاشته که اگر به آنها توجه شود باید وضع زندگی ما در ابعاد مختلف به گونه دیگری رقم بخورد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سعید شهواری امروز، ۲۷ تیرماه در جلسه شورای معاونین دادگستری لرستان با تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع)، گفت: امام حسین(ع) در حادثه کربلا اسلام را در همه جهاتش به جهان عرضه می‌کند و جلوه‌های عظیمی از انسانیت به نمایش گذاشته که اگر به آنها توجه شود باید وضع زندگی ما در ابعاد مختلف خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به گونه دیگری رقم بخورد و نباید با این میزان از معضلات و مشکلات گوناگون مواجه باشیم.

وی افزود: انسان وقتی به حادثه کربلا نگاه می‌کند، دو صفحه می‌بیند یک صفحه، صفحه سیاه که شمر، سنان و عمرسعد بازیگر آن هستند که صفحه تراژدی و غم اندوه است. عده انسان ظالم و بی‌رحم که شدیدترین جنایت علیه بشریت را مرتکب شده‌اند و وقتی انسان به این صفحه نگاه می‌کند، شرمنده است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان ادامه داد: اما صفحه دیگر صفحه روشن و سفید این حادثه، آن صفحه است که امام حسین(ع) و اصحاب ایشان خلق کرده‌اند صفحه‌ای مملو از شرافت و کرامت و بزرگی و عظمت، ایثار و فداکاری، از خود گذشتگی برابری و مساوات است. شما می‌بینید که در عاشورا فضائل انسانی و کمالات اسلامی در اوج خود است و ما می‌توانیم بگوییم حادثه کربلا نمایشگاهی از فرهنگ اسلامی است که امام حسین(ع) آن را علم کرده که به دنیا نمایش دهد.

شهسواری با بیان اینکه اگر دادگستری در مأموریت اول خود خوب عمل کند در اذهان عمومی جا می‌افتد که دادگستری عدالت‌خانه است و سبب جلب رضایت و اعتماد عمومی می‌شود، علت اصلی گلایه‌های مردم را اطاله رسیدگی دانست و افزود: معاونت‌های دادگستری بایستی در زمینه کاهش اطاله دادرسی ورود جدی داشته و راهکارهای رسیدگی سریع و توأم با دقت را احصاء و اجرایی نمایند.

وی کاهش نقض‌ آرا و افزایش اتقان رأی را ضروری دانست و ادامه داد: آرا بایستی در دادگاه بدوی به‌قدری متقن صادر شود که در دادگاه تجدیدنظر با کمترین تغییر تأیید شود و اطراف پرونده در پیش خود تسلیم به رأی باشند و آن را تحسین کنند.

نماینده عالی دستگاه قضا در لرستان با اشاره به اینکه کثرت ورودی پرونده‌ها فشار زیادی روی قاضی می‌آورد و یکی از علل کاهش اتقان آرا است، اظهار کرد: بایستی در راستای کاهش ورودی پرونده به دادگستری برنامه‌ریزی دقیق انجام داده و در رابطه با پرونده‌هایی که به‌دلیل کم‌کاری ادارات تشکیل می‌شود با مدیران آن ادارات از باب ترک فعل برخورد جدی صورت گرفته تا در آینده از تشکیل پرونده جلوگیری به عمل بیاید.

وی، افزایش دانش قضایی و به روز شدن قضات را امری بسیار ضروری برشمرد و افزودد: کاهش قرارهای منتهی به بازداشت نیز از موارد مورد تأکید بوده که مرتباً بر آن تأکید می‌شود و باید دادستان‌ها و مقامات اظهار نظر بر این قرارها نظارت جدی و ویژه‌ای داشته باشند چرا که فلسفه قرار تأمین در دسترس بودن متهم است.

شهواری با اشاره به بیاناتی از مقام معظم رهبری در رابطه با زندانیان بدهکاران، اظهار کرد: باید برای بدهکاران مالی زندانی چاره‌اندیشی شده و از ظرفیت‌های شورای حل اختلاف، ائمه جمعه، ستاد دیه و دیگر نهادهای استان برای کاهش زندانیان مالی نهایت استفاده را انجام داد.

وی ضمن تأکید بر اینکه پرونده زندانیان محکوم به مهریه بایستی ظرف ۲۰ روز آینده مجدد بررسی شده و تعیین تکلیف شوند، گفت: باید تا جایی که امکان دارد از مجازات‌های جایگزین حبس و تأسیسات نوین حقوقی استفاده کرد چرا که باعث جلوگیری از آسیب‌های حبس و زندانی شدن افراد می‌شود.

شهواری بر اجرای احکام قطعی شده در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کرد و افزود: در برخی از موضوعات اختلاف رویه‌هایی بین قضات وجود دارد که باید احصا شده در نشست‌های قضایی حل و فصل شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه بایستی موارد نقض آرا توسط کمیته اتقان آرا احصا و در اختیار قضات قرار گرفته تا در موارد مشابه از آن پرهیز و خودداری شود، اظهار کرد: باید پرونده‌های ملی و مهم طبق برنامه عملیاتی احصا شده و برای تعیین تکلیف آن‌ها زمان‌بندی و تدبیر لازم انجام پذیرد.

وی برگزاری نشست‌های مشترک بین دادگاه و دادسرا و محاکم بدوی و تجدیدنظر را امری ضروری دانست و افزود: دادستان‌ها بایستی بر ثبت قرارهای تأمین در سامانه مدیریت پرونده قضایی نظارت نمایند.

انتهای پیام

نظر شما