شناسهٔ خبر: 67704303 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مطرح کرد

مقام اول خراسان رضوی در حوزه اشتغال فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۲

زهره ابراهیمی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در حوزه اشتغال در سال ۱۴۰۲ استان خراسان رضوی در حوزه فرهنگ و هنر مقاوم اول را در کشور کسب کرده است و در دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر رشد ۲۲۰ درصدی در استان خراسان رضوی به وجود آمده است.

صاحب‌خبر -

محمد حسین‌زاده امروز ۲۷ تیرماه، در نشست رونمایی از دستاوردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دولت سیزدهم که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه این روزها، روزهای پایانی دولت سیزدهم است، مجموعه اقداماتی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره صورت گرفته بسیار ارزنده بوده است. 

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب‌وکارها متحمل آسیب شدند و در حوزه فرهنگ و هنر سطح آسیب‌پذیری بسیار زیاد بوده است، زیرا اکثر فعالیت‌های هنری و فرهنگی در اجتماع صورت می‌گیرد و به صورت جمعی برگزار می‌شود. اهتمام شهید خدمت در این خصوص بسیار مطلوب بوده است و شهید رئیسی پس از آغاز خدمت خود و کاهش شیوع کرونا به این امر مهم رسیدگی کردند.

حسین‌زاده ادامه داد: باتوجه به اینکه شهید جمهور گفته بود که تا می‌توانید بسترساز فعالیت‌های مردمی باشید، ما در این سازمان به این امر مهم توجه کردیم و بسیاری از اقداماتی که در اداره فرهنگ و هنر در این سال‌های اخیر رخ داده، ثمره موسسات و تشکلات مردمی بوده است. دومین اقدام در دولت سیزدهم این بود که ما نقش خود را در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جدی بازنگری کردیم و طی آن تصدی‌گری را به حداقل ممکن رساندیم و نقش سیاست‌گذاری و هماهنگ‌کنندگی را به طور جدی دنبال کردیم که حداقل آسیب به جامعه فرهنگی هنری تحمیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: اقدام سوم در خصوص تقویت شبکه تولید، توزیع و ترویج برنامه‌های فرهنگی هنری در حوزه‌های مختلف بوده که به نحو مطلوبی صورت گرفته است. همچنین همراهی خوب تمامی همکاران در اداره فرهنگ و ارشاد استان باعث شده است که رویدادهای فرهنگی و هنری جهش داشته باشد.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم در کنار دستگاه‌های فرهنگی یکی از اولویت‌های خود را رجوع دستگاه‌های فرهنگی قرار دادیم و در حوزه‌های اجتماعی، صنعتی، اقتصادی و ... هر فردی که ظرفیتی داشت را شناسایی کردیم و با او در خصوص اقدامات فرهنگی هنری که می‌تواند انجام دهد، گفت‌وگو کردیم و پس از آن بر خود لازم دانستیم که در قالب سبدهای فرهنگی و هنری محتوای خاصی را برای عموم شهر ارائه دهیم و فرهنگ‌سازی مطلوبی در شهر انجام دهیم.

حسین‌زاده ادامه داد: شوراهای هماهنگی متعددی در دولت سیزدهم شکل گرفته است که مواردی از جمله شوراهای مروجین کتاب، شورای هنر، شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی، کمیته فرهنگی اجتماعی حوزه زیارت و … را شامل می‌شود که این موارد از ابزارهای جدی و محکمی بوده است که با ظرفیت‌های ارگانی، سازمانی و مردمی خدمت‌رسانی بهتری را برای مردم رقم بزنیم. علاوه بر این موارد رویددهای مختلف فرهنگی و هنری در استان، در سطح بین‌الملل و کشوری در طول این دوره رونق بسیاری گرفته است که در طی آن رویدادهای مختلفی از قبیل رویداد بین‌المللی رسانه خورشید، تئاتر، جشنواره ملی مقاومت، ایثار و شهادت و ... در شهر مشهد برگزار شده است.

افزایش اعتبارات فرهنگی شهرستان‌ها در دولت سیزدهم

وی در خصوص عدالت فرهنگی ابراز کرد: یکی دیگر از اقدامات متفاوتی که در این دوره شکل گرفته در حوزه عدالت فرهنگی بوده است، زیرا حضور مکرر این شهید جمهور در سراسر کشور به ما یادآوری می‌کرد که در حوزه فرهنگ و هنر روستاها و شهرستان‌ها توجه بیشتری داشته باشیم. این امر به‌گونه‌ای در خراسان رضوی تاثیر داشته است که اعتبارات فرهنگی شهرستان‌ها که در سال ۱۴۰۰، سالانه ۵ میلیون تا ۷ میلیون تومان بوده، رشد بسیاری یافته است و امروزه حداقل هر شهرستان به صورت سالانه ۷۰ میلیون تومان برای اقدامات فرهنگی و هنری دریافت می‌کند. همچنین در خراسان رضوی تلاش کرده‌ایم که رویدادهای فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها نیز موجود و از ظرفیت‌های شهرستان‌ها استفاده شود. در این میان رویدادهای سینما سیار، حوزه تئاتر، موسیقی، جریان نقل، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه قرآن و ... در شهرستان‌های خراسان رضوی اجرا شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲ بیشترین فیلم و تعداد اکران را در مشهد داشته‌ایم، گفت: در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲ بیشترین فیلم و اکران را در مشهد داشته‌ایم و تعداد بسیاری از سینماهای مشهد درگیر اجرا شده بودند. علاوه بر جشنواره فیلم فجر، رویدادهای استانی ما در حوزه سینما شامل جشنواره فیلم سیما و جشن مهر سینما بوده که بی‌وقفه برگزار شده است.

وی ادامه داد: همچنین ترویج و تسهیل حضور مردم در سینما به ویژه آموزش و پرورش در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است که نتیجه خوبی را به ارمغان آورده است و با برنامه‌ریزی‌های متعدد رشد بسیاری از حضور دانش‌آموزان در سینماها نمایان شده است.

حسین‌زاده اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ مخاطب سینما در خراسان رضوی یک میلیون و ۱۰هزار نفر بوده است و این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۳۶۸ هزار نفر رسیده است. لذا علی‌رغم اینکه ما افزایش قیمت بلیت را داشته‌ایم اما رشد سه‌ برابری برای حضور مردم در سینما را دارا بودیم. همچنین از ۷۹۶۴ صندلی به ۹۶۹۰ صندلی دست یافته‌ایم و تا اواخر پاییز با اضافه شدن ۳ سینما دیگر این عدد افزایش خواهد یافت. همچنین در دولت سیزدهم سینماها در شهرستان‌های استان خراسان رضوی رونق بسیاری داشته و در شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و تربت جام سینما افتتاح شده است.

رشد ۱۳ درصدی صادرات صنعت چاپ خراسان رضوی 

وی تصریح کرد: رشد صادرات صنعت چاپ یکی دیگر از اقداماتی است که در دولت سیزدهم افزایش یافته است، زیرا در سال ۱۴۰۰ صادرات صنعت چاپ در استان خراسان رضوی یک همت بوده است و این رقم در سال ۱۴۰۲ به سیزده همت رسیده است که نشان از رشد ۱۳ درصدی دارد. خراسان رضوی به واسطه زائرین و همجواری با مرزهای کشورهای دیگر، نیاز ممتدی به صنعت چاپ دارد و تاکنون اقدامات مطلوبی برای آن صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص افتتاح هنرستان هنرهای زیبای دختران ادامه داد: افتتاح هنرستان هنرهای زیبای دختران در مشهد با فاصله مطلوبی از هنرستان هنرهای زیبای پسران، در دولت سیزدهم رخ داده است. همچنین المپیاد ملی آموزش‌های هنری در استان شکل گرفته است که طی آن جشنواره‌های متعددی در هنرستان‌ها برگزار شده است. علاوه بر این موارد اجراهای موسیقی در استان و توجه به هنرهای بومی استان خراسان آمیخته با مباحث مذهبی ما شده است و در حوزه رسانه، خلاقیت ویژه‌ای رخ داده است و طی آن ارزیابی‌های عملکرد روابط عمومی دستگاه‌های متعدد را برعهده رسانه‌های استان گذاشته‌ایم. علاوه بر این موارد در حوزه تبلیغات اکران‌های شهری انجام شده است و از ظرفیت‌های اکران شهری به صورت مکرر متناسب با آیین‌ها استفاده شده است.

شکل‌گیری ۲۲۰ پایگاه قرآنی در استان خراسان رضوی در دولت سیزدهم

حسین‌زاده اضافه کرد: در حوزه قرآنی اولین اقدامی که شکل گرفته است، جلسه هماهنگی شوراهای قرآنی بوده است که به صورت هفتگی برگزار می‌شود و این شورا سبب شده است که رویدادهای مکرری برگزار شود و طی آن ۲۲۰ پایگاه قرانی در سطح استان شکل گرفته و همچنین نشریه منش استادی که سیره و روش استاد قرانی است آغاز به فعالیت کرده است. همچنین ۲۴ کرسی تلاوت در این مدت صورت گرفته است. در حوزه صنایع خلاق فرهنگی که در اداره فرهنگ و ارشاد تازه متولد شده است، نمایشگاه‌های متعددی برگزار شده که استقبال خوبی نیز از آن شد.

وی در خصوص اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های زنان، عفاف و حجاب افزود: در حوزه زنان و خانواده نیز اقدامات بسیاری صورت گرفته است و باتوجه به اینکه این سازمان با نگاه جنسیت‌زده مخالف است، اداره فرهنگ و ارشاد مبتنی بر شایسته‌سالاری بانوان توانمند بسیاری در این حوزه روی کار آمدند. علاوه بر این مورد در حوزه مبلغین عفاف و حجاب، آموزش‌های بسیاری برای مبلغین انجام شده است که با توجه به آن‌ها افراد بتوانند با دختران جوان و نوجوان در خصوص فلسفه حجاب ارتباط بگیرند و این امر را تبیین سازند، بیش از ۳۰۰ خانم در سطح مشهد در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه رفاهی افزایش اعضای صندوق هنر صورت گرفته است و اقدامات رفاهی برای آن انجام شده است. یکی از این اقدامات دریافت تسهیلات برای اشتغال، خرید و .. است که در خراسان رضوی صورت گرفته است.

مقام اول خراسان رضوی در حوزه اشتغال فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۲

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه اشتغال در سال ۱۴۰۲ خراسان رضوی در حوزه فرهنگ و هنر مقاوم اول را در کشور کسب کرده است. در دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر رشد ۲۲۰ درصدی، ۲۵۰ درصدی حمایت از طرح‌های موسسات فرهنگی، هنری و قرآنی استان، ۱۱۵۴ درصدی اعتبارات فعالیت‌های قرآنی فرهنگی در خراسان رضوی، ۵۴۰ درصدی فروش سینما و تئاتر در استان خراسان رضوی، ۴۳۳ درصدی پرداخت تسهیلات به مراکز و مشاغل خانگی در حوزه فرهنگ و هنر، ۴۸ درصدی رویدادهای فرهنگی هنری، ۸۱ درصدی صدور هنرکارت، ۹۲ درصدی تولیدات فرهنگی و هنری، ۱۸۶ درصدی زیرساخت‌های سینما و رشد ۳۱ درصدی مراکز قرآنی، فرهنگی و رسانه‌ای در استان خراسان رضوی به وجود آمده است.

حسین زاده خاطرنشان کرد: هنگامی که جمعیت خراسان رضوی با سایر استان‌ها مقایسه می‌شد، متوجه عقب‌افتادگی اعتبارات در این حوزه می‌شویم که در دولت سیزدهم به نسبت استان‌های دیگر مقدار زیادی از این عقب‌افتادگی رفع شده است و در حوزه اعتبارات ملی توانسته‌ایم یکی از استان‌های پیشرو در جذب اعتبارات و حمایت از تشکل‌های مردمی باشیم.

انتهای پیام

نظر شما