شناسهٔ خبر: 67699245 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

توقف روابط با مسکو از طریق عدم خرید برق از این کشور

ابراتورهای برق کشورهای حوزه بالتیک رسما به روسیه و بلاروس اطلاع داده‌ اند که از توافق ۲۰۰۱ مبنی بر حفظ اتصال به سیستم توزیع شبکه برق تحت کنترل مسکو خارج خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، طرح های مختلف کشورهای اروپایی برای تحریم روسیه همچنان اجرایی می شود تا اینکه نوبت به تامین برق و عدم خرید برق از روسیه توسط کشورهای حوزه بالتیک رسید.

آنچه که به عنوان «پروژه بلندپروازانه مستقل انرژی» توسط کشورهای حوزه بالتیک مطرح و در حال اجرا است، سیستم‌ های توزیع برق کشورهای حوزه بالتیک قرار است با سیستم برق قاره اروپا در ۹ فوریه ۲۰۲۵ همگام‌ سازی شوند.

در واقع این طرحی است که سال گذشته میلادی به عنوان بخشی از توقف روابط با مسکو به دلیل حمله روسیه به اوکراین مطرح شد.

آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده، لتونی، لیتوانی و استونی سه کشور حوزه بالتیک در سال ۲۰۱۹ با کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا برای هماهنگی برای اتصال کشورهای بالتیک به شبکه برق اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۵ به توافق رسیدند.

رئیس شرکت توزیع برق لتونی در این خصوص گفته است: «بازار برق بالتیک بدون برق وارداتی از روسیه نیز کار می‌ کند و فعال است. از زمان حمله روسیه به اوکراین، لتونی به طور کامل واردات برق از روسیه و بلاروس را متوقف کرده و همگام شدن با قاره اروپا جدیدترین گام برای دستیابی به استقلال کشور در زمینه تامین برق است.»

این در حالی است که رسانه های غربی گزارش داده اند، بسیاری از کشورهای غربی همچنان در حال فاصله گرفتن از روسیه هستند. اروپا که بزرگترین مشتری کالاهای انرژی روسیه به خصوص گاز طبیعی بوده است، پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین، وارداتش را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. صادرات گاز از سوی شرکت گازپروم به سوئیس و اتحادیه اروپا، کاهش ۵۵ درصدی در سال ۲۰۲۲ پیدا کرد. آمریکا هم واردات نفت از روسیه را متوقف کرده اما همچنان عمده اورانیوم غنی شده خود را از روسیه خریداری می‌ کند.

با وجود این شرایط و قطع ارتباط کشورهای غربی با روسیه، وزارت دارایی روسیه گزارشی از شرایط اقتصادی، تولید، صادرات و واردات این کشور را منتشر کرد، براساس گزارش این وزارتخانه، درآمد حاصل از فروش نفت و گاز برای بودجه فدرال روسیه در نیمه اول سال، حدود ۴۱ درصد افزایش یافت و به ۵.۶۹۸ تریلیون روبل (۶۵.۱۲ میلیارد دلار) رسیده است.

در نیمه اول سال ۲۰۲۴، قیمت هر بشکه نفت اورال روسیه به ۶۹ دلار و ۱۰ سنت رسید که بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار گروه هفت و بالاتر از ۵۲ دلار و ۵۰ سنت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بود. در همین مدت، ارزش روبل کاهش یافت و نرخ مبادله روبل در برابر هر دلار آمریکا، به ۹۰.۸ روبل در مقایسه با ۷۶.۹ در فاصله ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۳ رسید.

داده‌ های رسمی نشان داد پرداخت به پالایشگاه ها تحت مکانیزم دامپینگ که برای تشویق شرکت‌ ها به فروش در بازار داخلی به جای صادرات با قیمت بالاتر معرفی شده است، در ژوئن به ۱۵۸.۱ میلیارد روبل رسید که کمتر از ۲۰۱.۷ میلیارد روبل در ماه مه بود.

برچسب‌ها:

نظر شما