شناسهٔ خبر: 67704842 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فضاهای عمومی به کمک اقتصاد محلی می‌آیند

فضاهای عمومی پتانسیل ایجاد ارزش اقتصادی قابل‌توجه در محله‌ها و تقویت اقتصادهای محلی را به روش‌های پایدار و چندوجهی دارند. ارزش اقتصادی ایجادشده توسط پارک‌ها، پیاده‌روها، میدان‌ها و فضاهای عمومی دیگر می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری در محله‌ها و گسترش فعالیت‌های نوآورانه‌ کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فضای عمومی عامل اصلی توسعه اقتصادی در شهرها است. خیابان‌ها، پیاده‌روها، بازارها، میادین و پارک‌هایی که در دسترس، امن و فراگیر هستند، بخشی از زیرساخت‌های اساسی هستند که از نشاط اقتصادی و رشد محله‌ها حمایت می‌کنند.

برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد مطالعه‌ای بر نقش فضاهای عمومی محله‌ها در رونق اقتصادی انجام داده است و نتایج آن نشان می‌دهد که اگر سرمایه‌گذاری در فضاهای عمومی به صورت هدفمند انجام شود، این فضاها می‌توانند به تسریع فرصت‌های اقتصادی عادلانه در شهرها و محله‌ها کمک کنند و در عین حال هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی و تغییرات آب‌وهوایی را کاهش دهند. برای مثال هر یک دلار که برای نگهداری و تعمیر پارک‌ها در فیلادلفیا هزینه می‌شود، نزدیک به ۱۰۰ دلار ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند.

فضاهای عمومی می‌توانند با روش‌های گوناگونی به رشد اقتصادی و رونق محله‌ها کمک کنند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌شود.

فضاهای عمومی به کمک اقتصاد محلی می‌آیند

جذب مردم برای سکونت و گردشگری

وجود فضاهای عمومی در یک شهر می‌تواند افراد را به بازدید، گذران وقت و زندگی در آنجا دعوت کند. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۸۵ درصد از افراد هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب محل زندگی، نزدیکی به پارک‌ها، زمین‌های بازی، فضای باز یا مراکز تفریحی را عامل مهمی می‌دانند و ۶۵ درصد معتقدند که پارک‌ها تأثیر بسیاری بر تصمیم آنها برای نقل مکان به یک محله دارند.

تحقیقی که به احیای شهرک‌های صنعتی سابق در غرب میانه پرداخته است، نشان می‌دهد که امکانات رفاهی باکیفیت مانند فرصت‌های تفریحی و فعالیت‌های فرهنگی بیشتر از اقدامات دوستدار کسب‌وکار همچون طرح‌های مالیاتی و هزینه‌های پایین نیروی کار به رشد اقتصادی کمک می‌کند. در دریاچه‌های بزرگ منطقه غرب میانه، ۱۰ هزار مایل خط ساحلی و هزاران دریاچه و رودخانه کوچک وجود دارد که استفاده از این دارایی‌های طبیعی یک مسیر قدرتمند برای توسعه اقتصادی است. در واقع، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کیفیت محل زندگی برای رشد جمعیت، افزایش اشتغال و کاهش نرخ فقر بیشتر از کیفیت محیط کسب‌وکار اهمیت دارد.

فضاهای عمومی با تشویق گردشگری منجر به ایجاد شغل، توسعه کسب‌وکارهای محلی و تقویت اقتصاد محلی می‌شوند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم هنگام انتخاب مقصد تعطیلات به دنبال امکانات رفاهی و تفریحی از جمله سواحل، پارک‌ها و مسیرهای پیاده‌روی هستند. وقتی مردم از یک مکان بازدید می‌کنند، مزایای فراوانی برای اقتصاد محلی از جمله افزایش فروش در رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها و مغازه‌های محلی به همراه دارند.

فضاهای عمومی به کمک اقتصاد محلی می‌آیند

یکی از نمونه‌های بارز پارک Riverwalk در سن آنتونیوی تگزاس است که با سرمایه ۴۲۵ هزار دلار در کنار دریاچه میشیگان ساخته شده است، محلی که مملو از تجارت و کسب‌وکار در فضای باز است. این پارک از کلیسای آلامو به‌عنوان محبوب‌ترین جاذبه در صنعت گردشگری شهر پیشی گرفته است و سالانه ۳.۵ میلیارد دلار برای بخش گردشگری این شهر درآمد دارد. در شهر تالسای ایالت اوکلاهما، پارک Guthrie Green که قبلاً یک مرکز بارگیری کامیون بود، به مقصد اصلی گردشگری منطقه و الگویی برای پایداری تبدیل شده است. این پارک هر هفته بیش از سه هزار نفر را برای شرکت در فعالیت‌هایی همچون کنسرت، جشنواره، بازارهای سبز، کلاس‌های تناسب اندام و کافه‌های زیبا جذب می‌کند که بیش از ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های تجاری و مسکونی در مرکز شهر فراهم می‌کند و از این طریق به ارتقای اقتصاد شهر کمک می‌کند.

بستری برای نوآوری و اشتغال

فضاهای عمومی پیوندهای اجتماعی ایجاد می‌کنند که باعث نوآوری و اشتغال می‌شود. همه‌گیری کووید -۱۹ دورنمای محیط کار را به‌گونه‌ای تغییر داد که به وجود فضاهای عمومی پر جنب‌وجوش در شهرها اهمیت بیشتری داده شود و به نظر می‌رسد که این تغییر ماندگار است. از سال ۲۰۲۲ بسیاری از کارکنان اداری فعالیت‌های خود را به‌صورت دورکاری انجام می‌دهند و این موضوع نشان‌دهنده نیاز به تطبیق و تغییر کاربری مناطق تجاری به مکان‌های فرهنگی و اجتماعی است که افراد مختلف را برای تعامل و تبادل نظر جذب می‌کند.

فضاهای عمومی به کمک اقتصاد محلی می‌آیند

فضاهای عمومی همچون میدان‌ها و پارک‌ها با جذب افراد مختلف برای تعامل و اشتراک فضا، پیوندهای اجتماعی را تقویت می‌کنند که می‌تواند منجر به ارائه و رشد فرصت‌های حرفه‌ای شود. این فضاها می‌توانند با عملکرد به عنوان «مکان سوم» یعنی مکانی به‌غیر از محل کار و خانه که در آن تعامل با افراد جدید آسان است، باعث افزایش نوآوری شوند.

فعالیت‌های تجاری در فضاهای عمومی با جذب مستقیم مشتری، کارمند و خدمات رونق بیشتری دارد. برای مثال، فروشگاه‌های Dunkin’ Donuts در بروکلین که در مجاورت پارک‌ها قرار دارند، به‌طور میانگین بیش از دو برابر بیشتر از فروشگاه‌هایی مشتری دارند که در کنار پارک‌ها نیستند.

افزایش ارزش دارایی‌ها و املاک

تحقیقات اقتصادی نشان می‌دهد که خانه‌ها و املاک واقع در نزدیکی پارک‌ها ارزش بیشتری نسبت به خانه‌های دورتر دارند که نه‌تنها به نفع صاحبان این املاک است، بلکه به پایه مالیاتی دولت‌های محلی نیز می‌افزاید. با این حال، این تأثیرات فراگیر نیست، به‌عنوان مثال، درحالی‌که تقریباً نیمی از سفیدپوستان در ایالات متحده در چندقدمی یک پارک زندگی می‌کنند، تنها یک‌سوم از لاتین‌تبارها از این امتیاز برخوردارند.

فضاهای عمومی به کمک اقتصاد محلی می‌آیند

علاوه بر این، مردم در محله‌های کم‌درآمد در طول تاریخ با موانعی برای دسترسی به فضاهای عمومی با کیفیت بالا مواجه بوده‌اند و پارک‌های ضعیفی که در این محله‌ها موجود است، می‌تواند ارزش املاک مجاور را کاهش دهد. برای حمایت از برابری، شهرها در حال توسعه مدل‌هایی هستند تا ارزش‌های ملکی را به روش‌هایی افزایش دهند که به نفع ساکنان باشد.

صندوق محله استراتژیک (SNF) که در سال ۲۰۱۶ در سه محله شهر دیترویت ایالت میشیگان راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۸ به هفت محله دیگر گسترش یافت، پروژه‌های جامعه‌محوری را تأمین مالی می‌کند که فضاهای عمومی و مناظر خیابانی را بهبود می‌بخشند، مسیرهای تجاری را توسعه می‌دهند و از قیمت مناسب برای خانه‌های تک‌خانوار پشتیبانی می‌کنند. این ابتکار پتانسیل توسعه مجدد عادلانه را نشان می‌دهد به‌طوری که سه سال بعد، ارزش املاک ۶۵ درصد از ساکنان سه محله اولیه SNF افزایش یافت، در حالی که املاک محله‌های غیر SNF تنها ۲۹ درصد افزایش را تجربه کرد.

فضاهای عمومی به کمک اقتصاد محلی می‌آیند

کاهش هزینه‌های عمومی در محله‌ها

فضاهای عمومی به صرفه‌جویی قابل‌توجه و متنوع در هزینه‌های عمومی محله‌ها، از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا کاهش اثرات تغییرات اقلیمی کمک می‌کنند. نزدیکی به پارک‌ها، فضای سبز و پوشش‌های درختی با افزایش فعالیت بدنی همراه است که در صورت برگزاری برنامه‌های تفریحی و اطلاع‌رسانی مناسب تقویت می‌شود.

نتیجه این فعالیت‌های بدنی کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و بهبود بهره‌وری در محله‌ها است. در ماساچوست، پارک‌ها و فضاهای سبز حدود دو میلیارد دلار در کاهش هزینه‌های بهداشتی مربوط به فعالیت بدنی کمک می‌کنند و در پارک مرکزی نیویورک، فعالیت‌های بدنی به‌تنهایی هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و زیان‌های مرتبط با بهره‌وری نیروی کار را سالانه ۵۳ میلیون دلار کاهش می‌دهد.

فضاهای عمومی به کمک اقتصاد محلی می‌آیند

فضاهای عمومی نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های مربوط به تغییرات آب‌وهوایی و آلودگی‌های زیست‌محیطی دارند. یک مطالعه میدانی نشان داده است که پوشش درختان شهری ۷۰۰ میلیون تن ذخیره کربن و نرخ جداسازی ۲۲.۸ میلیون تن در سال را به خود اختصاص می‌دهد که سود خالص آن نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار است. علاوه بر این، وجود پوشش درختی توسعه‌یافته در شهرها می‌تواند افزایش دمای ناشی از اثر جزیره گرمایی شهری را خنثی کند.

فضای عمومی به‌عنوان محرک عدالت

فضاهای عمومی برای بهره‌وری و رفاه کارگران و کسب‌وکارهای رسمی و غیررسمی به‌طور یکسان کلیدی هستند زیرا مکان‌های اصلی تبادلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند. دسترسی قابل‌اعتماد و تنظیم‌شده به فضای عمومی پتانسیل خاصی به‌عنوان اهرمی برای مسیرهای رشد عادلانه‌تر و فراگیرتر دارد، به‌ویژه به دلیل اهمیت آن برای فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی که بر اقتصاد بسیاری از محله‌ها تسلط دارند.

کارگران و مشاغل در بخش غیررسمی همچون دست‌فروشان خیابانی و زباله جمع‌کن‌ها به دسترسی منظم به فضای عمومی وابسته هستند. فضای عمومی دارایی مولد برای معیشت بسیاری از این کارگران غیررسمی است و به همین دلیل تضمین دسترسی منظم و پایدار به فضای عمومی در برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد از اولویت بالایی برخوردار است.

فضاهای عمومی به کمک اقتصاد محلی می‌آیند

نظر شما