شناسهٔ خبر: 67697930 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

شهروند معرفی می‌کند؛ آلبوم‌های موسیقایی درباره تراژدی کربلا

نت‌هایی به رنگ خون و قیام

صاحب‌خبر -

  [ شهروند ]  همه‌ساله در ماه محرم فضای شنیداری شهر به یک‌باره دگرگون می‌شود و از ماشین‌هایی که تا همین چند روز پیش محل پخش انواع و اقسام موسیقی‌های پاپ و رپ و سنتی بودند، ترانه‌های عاشورایی به گوش می‌رسد. عاشقانه‌هایی در سوگ خاندانی که عمری است تمام شهر سیاه‌پوش عزایشان است. ادای دینی به حماسه‌ترین حماسه تاریخ، شهیدترین شهید تاریخ، سرخ‌ترین خون تاریخ. این مطلب می‌کوشد درباره این قبیل آثار باشد که به بهانه محرم و عاشورا، ماه خیزش و جوشش و رویش فطرت اصیل انسانی گوش‌های شهر را جلا می‌دهند. آثاری- چه در قالب آلبوم و چه تک‌آهنگ- در وصف واقعه عاشورا برای عرض ارادت به پیشگاه امام حسین(ع)- که هر آن‌چه که بر ایشان و خاندان و یارانشان در کربلا و پس از آن گذشته، با زبان موسیقایی روایت می‌کنند. فهرستی پروپیمان که می‌تواند پیشنهادی برای علاقمندان این حوزه نیز به شمار آید...

نی‌نوا
حسین علیزاده در سال ۶۱، مهمترین آلبوم هنری خود را روانه بازار کرد. «نی‌نوا» یک آلبوم بی‌کلام است در دستگاه نوا- که از زمان انتشار تاکنون یکی از مراجع اصلی موسیقی عاشورایی بوده و هست. علیزاده در تمام این سال‌ها بارها اشاره کرده که این آلبوم را متاثر از حادثه عاشورا و در سال‌هایی تولید کرده که عمیقا تحت تاثیر شهدای دفاع مقدس قرار داشته...

عطش و آتش
صادق آهنگران در سال ۷۴، «عطش و آتش» را منتشر کرد. آلبومی متفاوت در گونه‌ای متمایل به پاپ که فضایش مبتنی بر فضای نوحه‌خوانی‌های قدیمی آهنگران است. این آلبوم که در همان زمان نیز با استقبال خوبی مواجه شد، تا سال‌ها بعد نیز خط و ربطی ساختاری به آلبوم‌های این حوزه داد.

گلچین
محمد اصفهانی- که معروف است به این که اراداتی قلبی به امام حسین (ع) دارد- در آلبوم «گلچین» بخشی از ارادت خود را در قالب اثری هنری پیاده کرده است. آلبومی پاپ- سنتی که در زمان انتشار با استقبال خوبی مواجه شد و ساختار حرفه‌ایش باعث شده تا امروز هم مخاطبان وفادار بسیاری داشته باشد.

مولای عشق
«مولای عشق» علیرضا عصار تا به امروز یکی از باکیفیت‌ترین آلبوم‌های عاشورایی بوده است. آلبومی که عصار در محرم سال ۱۳۸۲ با آهنگسازی فواد حجازی منتشر- و یک اتفاق بزرگ در حیطه موسیقی عاشورایی کشور موجب شد. این آلبوم که از زمان حرکت کاروان حسین (ع) به سمت کربلا تا پس از شهادت را در برگرفته، با بهره‌مندی از ترانه‌های پرمغز و ملودی‌های تاثیرگذار، تبدیل به یکی از تکنیکی‌ترین و حرفه‌ترین آلبوم‌های عاشورایی کشور شده که هنوز و هم‌چنان مورد توجه مخاطبان قرار دارد.

وداع سراج
حسام‌الدین سراج نیز یکی از مهم‌ترین آلبوم‌های مرثیه عاشورایی را به نام خودش به ثبت رسانده. آلبومی به نام «وداع» با اشعاری از عمان سامانی که در سال ۸۴ به گفته سراج بعد از چند سال کار بی‌وقفه به بازار آمد و مورد توجه خاص و عام نیز قرار گرفت. سراج البته پیش از این در سال ۵۹ نیز در نخستین آلبوم حرفه‌ای خود تحت عنوان «نینوا» ابراز ارادتی به امام حسین (ع) کرده بود.
ماه مهربون
شاید در ظاهر باورش سخت باشد که یکی از پرمخاطب‌ترین و مورد توجه‌ترین آلبوم‌های عاشورایی متعلق به بنیامین بهادری بوده باشد. ولی این موضوع صحت دارد و بنیامین قبل از انتشار نخستین آلبوم رسمی خود، در سال ۸۴، آلبوم «ماه مهربون» را به صورت غیررسمی منتشر کرده بود که برخی از قطعاتش از جمله «بوی محرم» با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند.

خروش بحر
علیرضا افتخاری در سال ۸۶، آلبوم متفاوت «خروش بحر» را منتشر کرد. قطعات مشهور کاروان، وداع و سرو خدا از این آلبوم هستند که به شهرت بسیاری دست یافتند. این آلبوم به لحاظ فضاسازی و مضمون، یکی از متفاوت‌ترین آلبوم‌های افتخاری است.

سلام آقا
آلبوم «سلام آقا» نیز ابراز اراداتی به سالار شهیدان است که در محرم سال ۸۸ روانه بازار شد و طی آن محسن چاوشی، رضا صادقی، محمد علیزاده و مهدی یغمایی در آذرماه سال ۸۸ منتشر شد. این آلبوم نیز با حضور چند خواننده نسل جوان، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. خوانندگانی که پس از آن در انتشار تک‌آهنگ‌های عاشورایی نیز گوی سبقت را از بقیه خوانندگان ربوده و بی‌شمار ثار مختلف در این زمینه منتشر کرده‌اند.

تک‌آهنگ‌های عاشورایی
فارغ از این آلبوم‌ها، تاکنون ده‌ها قطعه عاشورایی توسط خوانندگان مختلف روانه بازار شده است که عمده این کارها، به صورت دلی صورت گرفته و اغلب این آثار با اقبال بسیار بالایی از جانب مخاطب مواجه شده است. روندی که البته هم‌چنان هم ادامه دارد و حتی در دو سه سال اخیر شدت بیشتری هم گرفته است. «غریب مادر» و «تکیه‌ کوچیک» محسن چاوشی، «مرثیه» و «با حسین (ع) حرف بزن» رضا صادقی، «گره‌گشا» و «راز فریاد» مصطفی راغب، «داغ نهان» محمد اصفهانی، «هیهات» و «ام‌المصائب» حامد همایون، «تعزیه» قاسم افشار، «کربلا»ی محسن یگانه، «من عاشقم» احسان خواجه‌امیری، «دیوونه کن» با خوانندگی مسیح و آرش، «گهواره» امیرعباس گلاب و «روز واقعه» علی زندوکیلی از تک‌آهنگ‌های پاپ هستند که به مناسبت ماه محرم منتشر شده‌اند.

محسن چاوشی؛ ای شسته به خون پیراهن برخیز

بیراه نیست اگر بگوییم که محسن چاوشی پرکارترین خواننده پاپ در حیطه موسیقی عاشورایی بوده و در کارنامه ۲۰ ساله‌اش آثار مختلفی در این حوزه دارد. چاوشی البته برای کمک به نیازمندان و ایتام هم پیش‌قدم بوده و در این حوزه نیز کمپین‌ها و کارزارهای مختلفی را سامان داده است که مهم‌ترین‌هاشان تامین هزینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و تأمین مبلغ دیه برای نجات از اعدام بوده است.محسن چاوشی در سال‌های اخیر بنا به اعتقادات و باورهای شخصی خود با موضوع شهادت امام حسین (ع) آثار پرشماری منتشر کرده است. این خواننده در سال ۱۳۸۳ قطعه «غریب مادر» را با ترانه‌ای از مریم حیدرزاده در رثای واقعه جانسوز عاشورا منتشر کرد. قطعه «راه کربلا» نیز در سال ۱۳۸۴ از این هنرمند منتشر شده است. «ظهر عطش» با شعری از مرحوم محمدرضا آقاسی و «غدیر خون» با شعری از امیر ارجینی از دیگر آثار چاوشی است که در آلبوم «سلام آقا» در سال ۱۳۸۸ منتشر شده است. «حسین (ع)»، «عباس (ع)»، «آوازه خون» و «تکیه‌ کوچیک» دیگر تک‌آهنگ‌های محسن چاوشی هستند که این خواننده پاپ در رثای شهیدان کربلا منتشر کرده است.

رضا صادقی؛ قرص ماه خونی

رضا صادقی خواننده بندرعباسی موسیقی پاپ نیز آثار پرشماری در فضای موسیقی عاشورایی دارد که همه و همه نشان از ارادت بی‌بدیل این هنرمند به سیدالشهدا (ع) دارند- که خود رضا صادقی به این شکل توصیف کرده است: «آدم با باورهاش زنده است، هر باوری تعریفی داره و تعریف هر باوری اگر باعث رنج کسی نباشه محترمه... حسین برای من تعریف احترامه و باورم به شعور حسینی حالم و از بچگی خوب نگه داشته... نه خوشایند کسی برام سند و حجته، نه بدگویی کسی، حالم رو مکدر می‌کنه... بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم».
رضا صادقی که در مراسم و آیین‌های سوگواری جنوب کشور مداحی هم کرده؛ قطعاتی چون «مرثیه» و «امیر کائنات» را در قالب موسیقی عاشورایی در آلبوم «سلام آقا» منتشر کرده- که جمله «بر سر نی همه سرهای جوانان و عزیزان» که در بخشی از شعر «مرثیه» آمده، بسیار در این سال‌ها مورد توجه قرار گرفته است.«قرص ماه خونی»، «رنگ بارون» و «با حسین (ع) حرف بزن» دیگر قطعاتی هستند که رضا صادقی در قالب موسیقی تیتراژ برنامه‌های تلویزیونی با تم موسیقی عاشورایی منتشر کرده است.

نظر شما