شناسهٔ خبر: 67690509 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

روایت نُت‌ها از واقعه عاشورا

صاحب‌خبر -

برخی از هنرمندان موسیقی به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یاران وفادارشان آثاری را برای روایت واقعه عاشورا منتشر کردند.

به گزارش ایرنا، هر ساله همزمان با ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع)، نصب پرچم‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) در سطح شهرها و سیاه‌پوش شدن آنها و برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری در مساجد و تکیه‌ها، برخی از هنرمندان موسیقی و نهادهای فرهنگی و هنری آثار مختلفی را در وصف واقعه عاشورا برای عرض ارادت به پیشگاه امام حسین(ع) و خاندان ایشان تولید و منتشر کرده و سعی می‌کنند آنچه که بر سیدالشهدا(ع) و خاندان و یارانشان در کربلا و پس از آن گذشته را با زبان موسیقایی روایت کنند، هر چند که این آثار بیشتر در ماه محرم مورد توجه قرار می‌گیرند و شنیده می‌شوند.

در این گزارش به معرفی بعضی از تک‌آهنگ‌ها و نماهنگ‌هایی که به مناسبت ماه محرم، ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع)، خاندان و یاران با وفای ایشان و واقعه عاشورا منتشر شدند، می‌پردازیم.

«غریب مادر» تا «تکیه‌ کوچیک» چاوشی

محسن چاوشی آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ از هنرمندانی است که در طول بیش از ۲۰ سال فعالیت در این حوزه، با سبک و سیاق خاص خود آثار موسیقایی مختلفی را منتشر کرده است. وی برای کمک به نیازمندان و ایتام هم پیش قدم است. چاوشی علاوه بر راه‌اندازی «جمعیت حیدر» برای حمایت از ایتام، نیازمندان و تهیه و توزیع ارزاق با راه‌اندازی پویش‌هایی در صفحه‌های شخصی خود در فضای مجازی، فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه بسیاری از جمله تامین کمک هزینه درمان، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و تأمین مبلغ دیه برای نجات از اعدام را انجام داده است.

این آهنگساز و خواننده طی سال‌های اخیر بنا به اعتقادات و باورهای شخصی خود با موضوع شهادت امام حسین (ع) و ایام سوگواری ماه محرم آثاری را ساخته و منتشر کرده است. چاوشی سال ۱۳۸۳ قطعه «غریب مادر» را با ترانه‌ای از مریم حیدر زاده در رثای حضرت سیدالشهدا (ع) و واقعه جانسوز عاشورا منتشر کرد. این قطعه اثری از آلبوم «نفرین» با آهنگسازی و تنظیم چاوشی است.

قطعه «راه کربلا» سال ۱۳۸۴ با ترانه‌ای از امیر ارجینی، آهنگسازی و خوانندگی چاوشی و تنظیم رضا فوادیانمنتشر شد.

«ظهر عطش» با شعری از مرحوم محمدرضا آقاسی و آهنگسازی و تنظیم چاوشی از آثار آلبوم «سلام آقا» سال ۱۳۸۸ منتشر شد. «غدیر خون» با شعری از امیر ارجینی با روایتی از مظلومیت سرور و سالار شهیدان و خانواده وی از دیگر آثار چاوشی در این آلبوم است.

روایت نُت‌ها از واقعه عاشورا؛ ای شسته به خون پیراهن برخیز

چاوشی سال ۱۳۹۹ تک‌آهنگ «حسین (ع)» را در شرایط شیوع کرونا که مردم عزاداری‌های متفاوتی را تجربه کردند، با ترانه‌سرایی، آهنگسازی، خوانندگی، تنظیم و میکس و مسترینگ خود و نوازندگی ساز دودوک امیرحسین کیانپور منتشر کرد.

قطعه «عباس (ع)» نیز همان سال با ترانه‌سرایی، آهنگسازی و خوانندگی چاوشی، تنظیم، میکس و مسترینگ امیر جمال‌فرد و نوازندگی ساز دودوک امیرحسین کیانپور منتشر شد.

این خواننده پاپ، تیرماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع)، تک‌آهنگ و نماهنگ «آوازه خون» را با برداشتی از یک نوحه قدیمی و شعری از امید روزبه، تنظیم رضا فوادیان و میکس و مستر عابد بسطامی و کارگردانی محمدرضا آهاری منتشر کرد.

چاوشی با انتشار این اثر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ««آواز خون» نذر محرم است و ادای دین شخصی من و دوستان هم‌دل به اهل کربلا.»

این خواننده و آهنگساز امسال هم قطعه موسیقی «تکیه‌ کوچیک» را با ترانه‌ای از امید روزبه، آهنگسازی خود و تنظیم‌ رضا فوادیان و میکس و مسترینگ مهدی کریمی در رثای حضرت ابوالفضل العباس (ع) در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی منتشر کرد.

صادقی؛«مرثیه» تا «با حسین (ع) حرف بزن»

رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ آثاری را در قالب‌های مختلف موسیقایی در سال‌های گذشته به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) منتشر و عرض ارادت خود را به ایشان اعلام کرده است.

وی امسال نیز همچون سال‌های گذشته در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار فیلمی از عزاداری‌های ماه محرم نوشت: «آدم با باورهاش زنده است، هر باوری تعریفی داره و تعریف هر باوری اگر باعث رنج کسی نباشه محترمه .. حسین برای من تعریف احترامه و باورم به شعور حسینی حالم و از بچگی خوب نگه داشته.. نه خوشایند کسی برام سند و حجته، نه بدگویی کسی، حالم و مکدر میکنه .. بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم .. خلاصه که ارادت ما، از مهر حضرت عشقه. واسلام …محرم صفر شعور حسینی مقدم بر شور حسینی».

صادقی سال‌های گذشته در مراسم و آیین‌های سوگواری جنوب کشور و زادگاه خود، بندرعباس حضور پیدا کرده و در هیات عزاداری مداحی کرده است.

قطعه «مرثیه» یکی از نخستین آثار صادقی در قالب یک نوحه‌خوانی ویژه جنوب کشور است که سال ۱۳۸۸ در قالب آلبوم «سلام آقا» منتشر شد. شعر این اثر بحر طویلی قدیمی است و آهنگسازی و تنظیم آن برعهده صادقی بوده است. «امیر کائنات» در وصف حضرت عباس (ع) از دیگر آثار این خواننده در آلبوم «سلام آقا» است.

در بخشی از شعر «مرثیه» آمده است: «زینب از سوز جگر رو به سوی شاه نجف کرد و بگفت/ ای پدر از بهر چه امداد عیالت ننمایی که شویم خوار/همه در دست خسان گشته گرفتار بیا ای شه ابرار/ببین ساجد بیمار بشد آل علی زار مرا بیش مکن خوار و/ سر از خاک برون آر و بکش تیغ و بکُش لشکر کفار/ بر سر نی همه سرهای جوانان و عزیزان»

روایت نُت‌ها از واقعه عاشورا؛ ای شسته به خون پیراهن برخیز

قطعه «قرص ماه خونی» با ترانه‌ای از امیرحسین الهیاری، آهنگسازی و خوانندگی صادقی و تنظیم شجاعت شفائی سال ۱۳۹۲ در توصیف رشادت‌های حضرت عباس (ع) در عاشورای حسینی منتشر شد که بعدها به عنوان تیتراژ انیمیشن «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند مورد استفاده قرار گرفت.

«رنگ بارون» دیگر اثر صادقی است که سال ۱۳۹۶ با ترانه‌ای از حمیدرضا برقعی و آهنگسازی حسام ناصری برای تیتراژ برنامه تلویزیونی «حب الحسین» به مناسبت ماه‌های محرم و صفر با اجرا و کارگردانی حامد نگارش خوانده شد.

قطعه «با حسین (ع) حرف بزن» با شعری از حسین متولیان، آهنگسازی و خوانندگی صادقی و تنظیم شعیب عرب سال ۱۳۹۹ به عنوان تیتراژ برنامه‌ تلویزیونی به همین نام منتشر شد. «با حسین (ع) حرف بزن» با ایجاد فضایی معنوی، واگویه‌های قلبی و عاشقانه افراد مختلف را به تصویر می‌کشید.

حامد محضرنیا؛ «شرمندتم» و «جانان حسین»

قطعه «شرمندتم» نیز سال ۱۳۹۲ با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی حامد محضرنیا و تنظیم استار باند به مناسبت ماه محرم منتشر شد، این اثر در همان سال به عنوان تیتراژ برنامه تلویزیونی «امروز هنوز تموم نشده» پخش شد.

محضرنیا درباره این قطعه نوشته بود: «همه انگیزه من در دنیای موسیقی، این است که بتوانم در قالب کارهای مذهبی خاص برای اهل بیت، در حد توانم فرهنگسازی کنم. «شرمندتم» از جمله کارهای خاص من بود که به نظرم کار موفقی هم از آب درآمد. این روزها ما آدم‌ها اینقدر درگیر دنیا شده‌ایم که یادمان می‌رود محرم کی‌ می‌آید و کی‌ تمام می‌شود. این اثر بیشتر به دور شدن ما آدما از گذشته‌مان اشاره می‌کند و اینکه هیچ وقت برای نزدیک شدن به خدا و اهل بیت دیر نیست. و همه حرف من به امام حسین(ع) در یک جمله این است که: آقا نشد هر آنکه برایت گدا نشد…»

همچنین قطعه «جانان حسین» اثر دیگر این خواننده موسیقی پاپ با ترانه‌ای از امین سمیعی، آهنگسازی و تنظیم مهدی معظم و ضبط سجاد راد سال ۱۳۹۷ به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی به همت دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما منتشر شد.

«تعزیه»؛ ادای نذر قاسم افشار

قطعه موسیقی «تعزیه» با ترانه‌ای از عبدالجبار کاکایی، آهنگسازی و تنظیم امیرهوشنگ شاهرخی و خوانندگی قاسم افشار سال ۱۳۹۳ به مناسبت ایام محرم و سوگواری شهادت امام حسین (ع) منتشر شد.

افشار خواننده پیشکسوت موسیقی پاپ در آن زمان در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها درباره انتشار «تعزیه» گفت: من قبل از محرم حاجتی داشتم که برای برآورده شدن آن نذر کرده بودم که اگر این حاجت بر آورده شود در اسرع وقت نسبت به تولید یک تک‌آهنگ با موضوعیت حضرت سید الشهدا (ع) اقدام کنم.

همچنین سال ۱۳۹۹ همزمان با عاشورای حسینی نماهنگی به همت دفتر موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت با موضوع عاشورا و نهضت کربلا با شعری از محمود حبیبی کسبی، آهنگسازی عماد توحیدی و خوانندگی افشار و تنظیم وحید اختری تولید و منتشر شد.

 

Play

00:00
04:23
Mute
Settings

PIPAirPlayEnter fullscreenDownload

 

این نهادها همان سال نماهنگ دیگری را با شعری از علی داوودی، خوانندگی مجید اخشابی و تنظیم وحید اختری با موضوع عاشورا تولید و منتشر کردند.

 

Play

00:00
04:47
Mute
Settings

PIPAirPlayEnter fullscreenDownload

 

«ماه نیزه‌ها»

«ماه نیزه‌ها» سال ۱۳۹۳ همزمان با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) با صدای عبدالرضا هلالی مداح اهل بیت(ع) و حامد زمانی خواننده موسیقی انقلابی با همکاری موسسه سینمای سیمای مهر و هیات الرضا و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و کارگردانی مصطفی هیودی در قالب نماهنگ و تک‌آهنگ منتشر شد.

این اثر با تلفیق موسیقی آیینی و مداحی تولید شده است و مداح و خواننده علاوه بر تک‌خوانی در بخش‌هایی نیز همخوانی دارند. «ماه نیزه‌ها» با صدای «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ» آغاز می‌شود و با «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» به پایان می‌رسد. استفاده از نواهای حماسی مانند سنج و دمام، بازخوانی نواهای مشهور مداحی هلالی در تهران و روایت همزمان واقعه کربلا با ایام جنگ تحمیلی از جمله ویژگی‌های «ماه نیزه‌ها» است.

هلالی و زمانی سال ۱۳۹۲ نیز اثر مشترکی با نام «امام رضا (ع) ۲» تولید کردند که به عنوان تیتراژ برنامه «شهر باران» از رسانه ملی پخش شد.

روایت نُت‌ها از واقعه عاشورا؛ ای شسته به خون پیراهن برخیز

همچنین محرم سال ۱۴۰۱ نماهنگ «نمره عالی» با محوریت عشق و علاقه نوجوانان به امام حسین (ع) با شعر و آهنگسازی سیدجواد پرئی، صدای عبدالرضا هلالی و همخوانی گروه‌های سرود آوای احسان و میعادو تنظیم امید روشن‌بین به همت مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته و منتشر شد.

«نوای نینوا» و «باز این چه شورش است…»

قطعه بی‌کلام «نوای نینوا» بداهه‌نوازی پیانو براساس ملودی‌های ماه محرم با آهنگسازی و نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری سال ۱۳۹۵ همزمان با ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفای ایشان منتشر شد.

صدرنوری در یادداشتی به مناسبت انتشار این قطعه نوشت: «عشق به امام حسین (ع) در خون ایرانیان جریان دارد و بسیاری از جهانیان، حتی بسیاری از پیروان سایر ادیان آسمانی به ایشان به عنوان بزرگمردی آزاده که با خونش به همه درس زندگی و ماندگاری داد، عشق می‌ورزند.

ایرانیان از دیر باز همه ساله در ایام محرم و صفر و به ویژه در دهه اول محرم به پاسداشت سید و سالار شهیدان و بزرگداشت حماسه عاشورا می‌پردازند. همه ما از کودکی از این مراسم که با شعر و موسیقی عجین است، ملودی‌ها و اشعار زیبایی را به یاد داریم؛ ملودی‌هایی چون «امشب به دشت کربلا شام غریبان است» (چندین سال پیش، مرحوم استاد جواد معروفی با الهام از این ملودی، آلبوم عاشورا را اجرا کرد)، «اولاد حسین، سید و سالار نیامد؛ علمدار نیامد»، «شام غریبان حسین، امشب است، امشب است»

به هر ترتیب قطعه «نوای نینوا» برداشتی است آزاد از ملودی‌های عاشورایی و ماه محرم که به صورت بداهه با پیانو نواخته‌ام و ادای دین و تجدید ارادتی است به روح بلند و پرفتوح امام حسین (ع) و یاران شجاعش.»

همچنین صدرنوری بداهه‌نوازی پیانوی «باز این چه شورش است…» را سال ۱۳۹۸ همزمان با فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی منتشر و با تاثیر از محتوای اثر ماندگار محتشم کاشانی به عاشقان حضرت امام حسین (ع) و یاران فداکارشان در واقعه عاشورا تقدیم کرد.

روایت نُت‌ها از واقعه عاشورا؛ ای شسته به خون پیراهن برخیز

حامد همایون؛ «هیهات» و «ام المصائب»

حامد همایون خواننده موسیقی پاپ، قطعه «هیهات» را با ترانه‌ای از سهیل حسینی، آهنگسازی خود، نوازندگی کلارینت هادی جداری، تنظیم سامان امامی و میکس و مسترینگ محمد فلاحی و تهیه‌کنندگی محسن رجب پور سال ۱۳۹۵ همزمان با نخستین روز ماه محرم در مدح امام حسین (ع) و عرض ارادت به ایشان منتشر کرد.

در بخشی از ترانه «هیهات» آمده است: «ولله که من عاشق چشمان تو هستم/ولله که تو با خبر از این دل زاری/مهمان خیالم شده‌ای هر شب و هر شب/ولله شبیه منه دیوانه نداری/ حقا که مرادی و مریدت شده‌ام من/ حقا که تو خورشید زمینی و زمانی»

این خواننده موسیقی پاپ سال ۱۳۹۶ نیز قطعه «ام المصائب» را با ترانه‌ای از سهیل حسینی، آهنگسازی خود، تنظیم سامان امامی، میکس و مستر آرش پاکزاد، نوازندگی پرکاشن همایون نصیری و نوازندگی نی پاشا هنجنی برای عرض ارادت به امام حسین (ع) منتشر کرد.

«داغ نهان»؛ ای آتش پنهان در من برخیز

تک‌آهنگ و نماهنگ «داغ نهان» با ترانه‌ای از عبدالجبار کاکایی، آهنگسازی فرید سعادتمند و خوانندگیمحمد اصفهانی، میکس مسترینگ میلاد فرهودی و کارگردانی سیدمهران علوی سال ۱۳۹۶ همزمان با ماه محرم با محوریت حوادث بعد از واقعه کربلا به همت مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) منتشر و به محضر پیام‌بر عاشورا حضرت زینب کبری (س) پیشکش شده است.

در بخشی از شعر این اثر آمده است: «گریه نکن می‌گذرد این شب محنت بار/ یوسف تو شهره شود بر سر هر بازار/فردا کاروان آید بر چاه/بیند گوهری تابان چون ماه/دارد در دل رازی از این شب کوتاه/ای آتش پنهان در من برخیز/ای شسته به خون پیراهن برخیز/برخیز با داغ نهان/برگیر این بار گران/روشن کن چشم جهان/ خطبه بخوان زینب/ای خواب از چشم تو دور/بیداد از خشم تو کور»

 

Play

00:00
03:37
Mute
Settings

PIPAirPlayEnter fullscreenDownload

 

«قافله»؛ روایتی نغمه‌گونه از عاشورا

قطعه بی‌کلام «قافله» با روایتی نغمه‌گونه از واقعه عاشورا با آهنگسازی امیرحسین حقیقی سال ۱۳۹۸ منتشر شد. ایمان سلیمی (ویولنسل)، سامان امیدی (ویولن و ویولا)، یاسر سبزی نژاد (نی)، احمد رنجبر (بربط)، رامین ترک‌زبان (کمانچه) و ماه‌کمان و امیرحسین حقیقی (سه‌تار) نوازندگان این اثر هستند.

حقیقی درباره «قافله» نوشته بود: «کاروان بشریت به راه می‌افتد/ با چه نغمه‌ها و چه شورها … این میانه یکی می‌شود وارث رسالت نغمه‌های آسمانی، می‌شود قافله سالار. کاروان بشریت به راه خویش ادامه می‌دهد با چه نغمه‌ها، چه شورها.»

«ظهر غیرت» و «قصیده‌سر»

نماهنگ سه زبانه «ظهر غیرت» سال ۱۳۹۹ به مناسبت محرم الحرام ۱۴۴۲ با اشعاری از علی محمد مودب (فارسی)، بیت الله جعفری (عربی)، وهاب ابراهیمی (انگلیسی) با خوانندگی حمید خزاعی (فارسی)، عبدالرضا هدایتی (عربی) و وهاب ابراهیمی (انگلیسی) اجرا و منتشر شد، آهنگسازی این اثر به عهده حسین پارسایی‌فر و تنظیم آن در سبک ارکسترال – پاپ به عهده علی مهربانی بوده است.

همچنین نماهنگ «قصیده‌سر» به مناسبت ماه محرم با شعری از حمیدرضا بُرقعی، آهنگسازی فردین خلعتبری و خوانندگی حامد سلطانی منتشر شد.

 

Play

00:00
06:02
Mute
Settings

PIPAirPlayEnter fullscreenDownload

 

«گره گشا» و «راز فریاد» راغب

مصطفی راغب خواننده موسیقی پاپ آثار آیینی هم اجرا می‌کند، وی پیش از خوانندگی به تلاوت قرآن ومداحی هم علاقه داشته است و در هیات عزاداری در یزد هم مداحی می‌کند. راغب سال ۱۴۰۰، قطعه «گره گشا» (تیتراژ ویژه برنامه تلویزیونی «نشان ارادت» به مناسبت ماه محرم) را با شعری از خود و حسین حیدری، تنظیم آرش آزاد، میکس و مسترینگ رضا پارسائیان منتشر کرد. راغب آهنگسازی این اثر را هم برعهده داشته است.

راغب، «گره گشا» را به امام حسین (ع) تقدیم کرده و در این باره نوشته است: «افتخارم این است که در ۱۰ روز محرم، صدایم وقف ارباب است».

همچنین سال ۱۴۰۲ نماهنگ «راز فریاد» (تیتراژ ویژه برنامه تلویزیونی «نشان ارادت») با شعری از محمدمهدی سیار، تنظیم موسیقی فرید سعادتمند و خوانندگی راغب به کارگردانی سیدجلال اشکذری با حال و هوای ماه محرم منتشر شد. این نماهنگ در حوزه هنری استان یزد با حمایت مرکز تولیدات کوتاه سوره تهیه شده است.

«عشق کوفی» (تیتراژ سریال عشق کوفی به کارگردانی حسن آخوندپور) با شعری از قاسم صرافان، آهنگسازی و خوانندگی راغب و تنظیم‌ مجتبی حبیبی سال گذشته منتشر شد.

راغب سال گذشته نیز به مناسبت ماه صفر و اربعین حسینی در کنسرت آیینی «چهارپایه عشق» با همراهی ارکستری مشتمل بر سازهای زهی، الکترونیک و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران و یک گروه کُر، در قالبی متشکل از دکلمه، روایت و تمهیدات تصویری نوحه‌های قدیمی ترکی، عربی و فارسی را بازخوانی و به صورت رایگان در مرکز همایش‌های برج میلاد اجرا کرد.

«حسینیه دل» دولتمند خالُف و آهنگران

قطعه «حسینیه دل» با شعری از علیرضا قزوه و خوانندگی مشترک زنده یاد دولتمند خالف خواننده و موسیقیدان تاجیکستانی و صادق آهنگران مداح پیشکسوت سال ۱۴۰۲ به مناسبت ایام سوگواری محرم به همت دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما منتشر شد.

آهنگران پیش از این هم تولیدات مشترکی با دولتمند خالف داشته که قطعه «خون خدا» بیش از سایر همکاری‌های این دو، شناخته شده است.

روایت نُت‌ها از واقعه عاشورا؛ ای شسته به خون پیراهن برخیز

«غم تو»

تک‌آهنگ و نماهنگ «غم تو» با شعری از فاضل نظری، آهنگسازی و نوازندگی نی محسن جلیلی، خوانندگی حسین علیشاپور تیرماه امسال به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارشان به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

انوشیروان مانی طراح، یاسر فلاح پور صدابردار و ابوالفضل بزرگ زاده کارگردان از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند.

 

Play

00:00
02:59
Mute
Settings

PIPAirPlayEnter fullscreenDownload

 

سایر تک‌آهنگ‌های خوانندگان پاپ

«کربلا» با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی محسن یگانه، «من عاشقم» با ترانه‌ای از روزبه بمانی، آهنگسازی و خوانندگی احسان خواجه امیری، «کاکا» در وصف رشادت‌های حضرت ابولفضل (ع) با ترانه‌ای از حامد عسگری، آهنگسازی فواد غفاری، خوانندگی علی لهراسبی و تنظیم مهدی خیرخواهی، «موج محرم» و «قلب محرم» با ترانه‌های سید فرید احمدی، آهنگسازی و خوانندگی بنیامین بهادری و سهراب پاکزاد، تنظیم، میکس و مسترینگ علی پاکدامن، «دیوونه کن» با ترانه و آهنگسازی آرش عدل پور و خوانندگی مسیح وآرش عدل پور (نخستین اثر مجوزدار این خوانندگان پاپ)، تنظیم، میکس و مستر سعید انصار و تهیه‌کنندگی محسن رجب‌پور و «مخاطب خاص» (تیتراژ ویژه برنامه تلویزیونی «مخاطب خاص») با ترانه سرایی، آهنگسازی، تنظیم و میکس و مستر حجت اشراف زاده از آثار خوانندگان پاپ هستند که تاکنون به مناسبت ماه محرم منتشر شدند.

تک‌آهنگ‌های «گهواره» با شعری از سعید پاشازاده، آهنگسازی و خوانندگی امیرعباس گلاب و تنظیم مهدی سفیدگر، «نشد» با ترانه‌ای از علیرضا مرتضی قلی، آهنگسازی و خوانندگی علی عبدالمالکی، تنظیم، میکس و مستر امیر حیدری، «روز واقعه» با ترانه‌ای از افشین مقدم، آهنگسازی علیرضا افکاری و خوانندگی علی زندوکیلی (اثری از نمایش‌نامه‌خوانی نمایشنامه‌ای با همین نام نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی محمد رحمانیان)، «بوی محرم» با ترانه‌ای از حامد صوفی پور، آهنگسازی حمید رهنورد، خوانندگی فرشاد شکوری و تنظیم‌ بابک ارجمند، «علمدار حسین» با ترانه‌ای از حمیدرضا نصراللهی، آهنگسازی و تنظیم فربد یزدانفر، «دل‌های حسینی» با ترانه و دکلمه علی بخشی، آهنگسازی مهران کی پیشینیان و خوانندگی مهران و ایمان کی پیشینیان نیز به این مناسبت منتشر شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما