شناسهٔ خبر: 67697920 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«توافق آتش‌بس» عامل شکاف جناح سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی

حمید محمدطاهری

منابع رسانه‌ای عبری از اختلاف شدید میان جناح سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی بر سر ادامه جنگ یا امضای توافق آتش‌بس در غزه پرده برداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، نشست سه‌شنبه کابینه امنیتی در شرایطی برگزار شد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم بر ضرورت افزایش فشار نظامی بر جنبش حماس در نوار غزه تاکید کرد و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم و نهاد نظامی و امنیتی شرایط را برای امضای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا فراهم می‌دانند.

در همین راستا، یک مقام امنیتی صهیونیست گفت نتانیاهو روسای نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی را متهم به تحمیل طرح «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بر وی کرد.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از این مقام امنیتی گزارش داد: نتانیاهو گفت طرح بایدن توسط روسای نهادهای امنیتی اسرائیل بر وی تحمیل شده است.

این مقام امنیتی صهیونیستی در ادامه فاش کرد: نتانیاهو شروطی را به تیم مذاکره‌کننده اسرائیل تحمیل می‌کند که جنبش حماس هیچگاه آن‌ها را نخواهد پذیرفت، از جمله این شروط حضور ارتش در محور «نتزاریم» است و این امر مانع از تکمیل قرارداد مبادله اسرا می‌شود.

یک منبع امنیتی دیگر نیز گفت: یکی از دلایل تصمیم نگرفتن اسرائیل درباره فردای جنگ این است که نتانیاهو تنها به دلایل شخصی طرح ارائه شده توسط گالانت را نپذیرفته است.

بحران بی‌اعتمادی میان مسؤولان رژیم صهیونیستی از جمله نخست وزیر و وزیر جنگ این رژیم به سطحی رسیده که مسؤولان امنیتی تل‌آویو هشدار دادند که این اختلافات می‌تواند بر نحوه مدیریت جنگ تاثیر بگذارد. همچنین این بحران در محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی به گونه‌ای بوده که نتانیاهو در ابتدای جنگ از نمایندگان ارتش خواسته مسائل مطرح شده در نشست‌ها را ثبت و گزارش نکرده و این کار را به دفتر او واگذار کنند.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد، اختلاف‌نظرهای آشکار میان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم و «یوآو گالانت» وزیر جنگ کابینه آن موجب نگرانی مسؤولان ارشد دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی این رژیم شده و تعداد زیادی از مقامات ارشد ارتش و سرویس‌های جاسوسی شاباک و موساد هشدار دادند که تقابل و اختلاف‌نظرهای شخصی و سیاسی میان سران جنگ، به نحوه مدیریت آن ضربه وارد می‌کند.

به گفته منابع این شبکه عبری، نتانیاهو و گالانت خارج از نشست‌های رسمی با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کنند و به گفته یکی از این مسؤولان اختلاف‌نظرها میان نتانیاهو و گالانت، ارتش، شاباک و موساد را به میانجی‌هایی در زمان جنگ تبدیل کرده و روابط بد میان این ۲ مانع از تحقق اهداف جنگ از نظر آنها می‌شود.

همچنین شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود که میان نتانیاهو و سران موسسه امنیتی این رژیم درباره قرارداد تبادل اسرا با مقاومت فلسطین اختلاف‌نظرها و اتهام‌زنی‌هایی وجود دارد و نتانیاهو سران این موسسه را متهم کرده که پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را به او تحمیل می‌کنند.

این شبکه به نقل از یک مسؤول عالی رتبه امنیتی اعلام کرد، وضعیت قرارداد مبهم است چراکه نتانیاهو شروطی را تعیین کرده که حماس نمی‌تواند آنها را بپذیرد، از جمله این شروط، حضور نیروهای ارتش در محور نتزاریم برای جلوگیری از عبور «نیروهای مسلح» است.

یکی دیگر از مسؤولان رژیم صهیونیستی به شبکه ۱۳ تلویزیون این رژیم گفت: یکی از دلایلی که تل‌آویو به تصمیمی درباره مساله روز پس از جنگ نرسیده، این است که نتانیاهو طرح ارائه شده از سوی گالانت را هرگز نخواهد پذیرفت هرچند که این پیشنهاد تفاوت چندانی با پیشنهاد خود او ندارد و این مخالفت تنها به دلایل شخصی است.

 یک منبع امنیتی دیگر تاکید کرد، مدت‌ها است نشست سه‌جانبه‌ای میان نتانیاهو، گالانت و رئیس ستاد کل ارتش (هرتزی هالوی) برگزار نشده است.

دفتر نتانیاهو در واکنش به گزارش این شبکه عبری اعلام کرد، نخست وزیر، وزیر جنگ و دیگر وزرای کابینه جنگ در حال حاضر در کنار یکدیگر برای تحقق تمامی اهداف از جمله آزادسازی افراد ربوده شده (صهیونیست‌های بازداشت شده در نوار غزه)، « نابودی» حماس و جلوگیری از هرگونه تهدیدی در آینده از سوی غزه علیه اسرائیل تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر دفتر گالانت اعلام کرد نخست وزیر و وزیر جنگ در کنار یکدیگر برای تحقق اهداف جنگ تلاش می‌کنند و در صورت لزوم در چهارچوب‌های مناسب دیدارهایی را انجام می‌دهند.

روزنامه عبری «هاآرتص» نوشت: نتانیاهو در روزهای اول جنگ دستور داد ثبت گزارش رایزنی‌های امنیتی و گفت‌وگوهای کابینه جنگ که  در مکانی زیر زمین در «الکریاه» (مقر وزارت جنگ و دستگاه‌های امنیتی و دفاتر دولتی) در تل‌آویو متوقف شود و ارتش نیز به این دستور عمل کرد.

دفتر نتانیاهو تاکید کرد که ثبت گفت‌وگوها تنها باید توسط کادر این دفتر و نه ارتش انجام شود.

به نوشته هاآرتص، به این ترتیب ثبت گزارش‌هایی که معمولاً در همان محل نشست‌های کابینه و دیگر نشست‌ها انجام می‌شد، متوقف شدند و نتانیاهو پس از آن عامدانه نشست‌ها را به دفتر خود در الکریاه منتقل کرد.

این روزنامه عبری به نقل از یکی از مسؤولان نزدیک به نتانیاهو نوشت که او ترجیح داد نشست‌ها در مکانی برگزار شود که او در آنجا از کنترل بیشتری بر روند کارها برخوردار است و او به ارتش در خصوص ثبت گفت‌وگوها و مناقشات اعتماد نکرد.

مرکز رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز یکشنبه اعلام کرد که اختلاف‌نظر اصلی نتانیاهو و تیم مذاکره‌کننده این رژیم بازگشت ساکنان غزه به شمال نوار غزه است و نتانیاهو از میانجی‌ها طرحی را می‌خواهد که مانع از بازگشت نیروهای حماس به شمال نوار غزه شود.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که سران هیئت مذاکره‌کننده این رژیم در نشست روز شنبه خود به شدت از نتانیاهو انتقاد کردند.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» به نقل از برخی مسؤولان امنیتی این رژیم نوشت صحبت‌های نتانیاهو درباره پایبندی‌اش به پیشنهاد بایدن درست نیست چراکه او شروطی را تعیین کرد که مانع از دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و قرارداد تبادل اسرا با حماس می‌شود.

آحارونوت در ادامه به نقل از این منابع نوشت با بروز اختلافاتی میان نتانیاهو و روسای موساد و شاباک بر سر برخی بندهای پیشنهاد قرارداد، نگرانی‌هایی در «اسرائیل» وجود دارد که نتانیاهو مانع از امضای قرارداد تبادل اسرا شود.

به نوشته این روزنامه عبری، ‌مهمترین اختلاف‌نظر این است که روسای موساد و شاباک موافق بازگشت به جنگ در صورت نقض هر یک از بندهای توافق توسط حماس نیستند اما نتانیاهو در هر صورتی می‌خواهد جنگ ازسرگرفته شود.

آحارونوت در ادامه افزود تشدید آشکار مواضع نتانیاهو درباره مسائل اصلی مذاکرات و پافشاری او بر آنها می‌تواند موجب فروپاشی مذاکرات و اختلال در روند امضای قرارداد شود.

همچنین این رسانه عبری تاکید کرد اختلاف‌نظرها میان نتانیاهو و روسای موساد و شاباک می‌تواند بر آمادگی‌های ارتش اسرائیل برای اجرای مرحله اول طرح قرارداد تبادل که بایدن ارائه کرد و مورد تایید سازمان ملل قرار گرفت، تاثیر بگذارد.

همزمان منابع رسانه‌ای صهیونیستی از تنش و اختلافات میان نتانیاهو و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم اشغالگر پرده برداشتند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره فاش کرد، هالوی از نتانیاهو خواسته تا به خاطر «اظهارات خطرناک مربوط به ارتش» عذرخواهی کند. طبق گزارش این شبکه، هرتزی هالوی، نتانیاهو را به بیان اظهارات خطرناکی متهم کرد که نشان می‌دهد ارتش از ادامه فشار نظامی بر حماس خودداری می‌کند.

این شبکه در ادامه گزارش داد: نتانیاهو از هالوی به خاطر اظهاراتش درباره ارتش عذرخواهی نکرد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش داد، نتانیاهو روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت «ماه‌هاست که هیچ پیشرفتی در نبرد در نوار غزه حاصل نشده است؛ چراکه فشار نظامی به اندازه کافی قوی نبوده است.»

انتهای پیام

نظر شما