شناسهٔ خبر: 67697074 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

تحلیل جالب از ترکیب اعضای کارگروه وزارت نیرو پزشکیان!

بالاخره ترکیب اعضای کارگروه نیرو برای انتخاب وزیر نیروی دولت چهاردهم مشخص شد. چند موضوع مهم در انتخاب کارگروه انتقادات گسترده‌ای را در پی داشت. وضعیت چنان خراب است که در همان ساعات اولیه انتشار لیست، موجی از اعتراضات و گلایه‌ها در محافل تشکیلاتی و صنفی برق ایجاد کرد. حلقه اطرافیان پزشکیان در بخش نیرو را افرادی تشکیل داده اند که خود از مسببان وضعیت فعلی اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بالاخره ترکیب اعضای کارگروه نیرو برای انتخاب وزیر نیروی دولت چهاردهم مشخص شد. ترکیبی که شوکه کننده بود و خیلی از فعالان و اعضای تشکل‌های صنفی آب و برق در همان ساعات اولیه انتشار این کارگروه نسبت به چیدمان و خیلی از افراد حاضر در کارگروه معترض شدند.

شوک صنعت برقی‌ها از انتخاب اعضای کارگروه نیرو/ تعیین وزیر نیرو با ترکیب مهندسی شده و سالخورده

رئیس کمیته این کارگروه که متولی هدایت جلسات و بررسی گزینه‌های پیشنهادی نیروست به رضا حدادیان رئیس هیات مدیره، مدیرعامل سابق و سهامدار شرکت آرین مهتاب گستر بزرگترین هلدینگ خصوصی نیروگاهی ایران سپرده شده است.

از نخبه‌های دانشگاهی، علینقی مشایخی (بازنشسته دانشگاه شریف) که استاد مدیریت دانشگاه شریف و دانش‌آموخته دانشگاه ام‌آی‌تی بوده و محمد مروتی هیات علمی دانشگاه خاتم (کارشناسی برق شریف و دکتری اقتصاد از تگزاس آستین) استفاده شده است. این دو نفر تقریبا هیچ رزومه قابل ذکری در صنعت آب و برق نداشته اند.

در بخش نخبه تخصصی (غیردانشگاهی) محمد ملاکی (معاون اسبق وزیر نیرو و رئیس هیات مدیره آرین مهتاب گستر) و وفا تابش دارای مدرک دکتری عمران و از دانشجویان خط امام (دانشجویانی که در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا حضور داشتند) که جزو مدیران زمان بیطرف و‌مسول سد‌های کرخه و‌کارون بوده استفاده شده است. هر دو از بازنشسته‌های قدیمی وزارت نیرو هستند.

نماینده جبهه اصلاحات در این ترکیب، عزت الله تقوائیان دبیرکل مجمع دانش‌آموختگان ایران، از مدیران سد‌های کارون ۲ و ۳ در زمان بیطرف که سال‌ها قبل بازنشسته شده می‌باشد.

از بخش تشکل‌های تخصصی، صنفی و مردم نهاد، رضا ریاحی (مدیرعامل سابق شرکت مدیریت شبکه برق ایران و نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای تولید کنندگان برق) و محمد کیافر نایب رئیس جامعه مهندسان مشاور ایران، نماینده سابق میانه، مدیرعامل سابق مهاب قدس و مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی انتخاب شده اند. هر دو از بازنشسته‌های وزارت نیرو هستند.

در قسمت نماینده‌های بخش خصوصی داوود مددی رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر و رضا حاجی کریم از اعضای هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران عضو اتاق انتخاب شده اند. هر دو از پیشکسوتان حوزه کاری خود بشمار میروند.

در بخش وزرای ادوار، حمیدرضا چیت چیان وزیر سابق نیرو انتخاب شده که وی نیز بازنشسته شده است.

از میان اعضای ستاد مرکزی پزشکیان، بهرام فیاضی عضو شورای مرکزی کارگزاران، قائم مقام ستاد استان تهران پزشکیان و دبیر سابق انجمن صنفی شرکت‌های صنعت آب و فاضلاب، مجتبی شایسته عضو شورای مرکزی اتحاد ملت/مشارکت سابق و حمید بادامی نجات از حزب اراده ملت (عارف) و‌عضو‌سابق شورای شهر همدان در کارگروه نیرو قرار گرفته اند.

همچنین از بخش بانوان و اقلیت ها، صدیقه ترابی مدیرکل سابق دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا (بانوان)، گئورک قره پتیان هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون سابق پژوهشگاه نیرو (اقلیتها) و وهاب مکاری زاده از گروه پژوهشی مدیریت انرژی پژوهشگاه نیرو انتخاب شدند.

عضو معرفی شده توسط رئیس کارگروه، عبدالمجید امامی مدیر کل فروش تجاری شرکت مخابرات ایران، بهمن مسعودی قائم مقام شرکت آرین ماهتاب گستر و محمدرضا شهبازبگیان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس هستند. این افراد مسن بوده و بجز مسعودی بقیه سابقه قابل ذکری در صنعت آب و‌برق ندارند.

چند موضوع مهم در انتخاب کارگروه انتقادات گسترده‌ای را در پی داشت. بیش از پنجاه درصد افراد بصورت مستقیم و غیر مستقیم به یک هلدینگ نیروگاهی غیرخوشنام بخش خصوصی منتسب می‌باشند. افرادی نظیر ملاکی، ریاحی، مسعودی، مروتی، حدادیان، شهبازبگیان و؛ که انتخاب این افراد کاملا شائبه تعیین وزیر نیرو توسط این شرکت را بین فعالان صنعت آب و برق ایجاد کرده است. این شرکت از رانت‌های عظیم در دوره‌های قبل استفاده کرده و با نفوذ در بدنه مدیریتی نیرو توانسته بخش مهمی از منابع را به نغع خود بهره برداری نماید. این هلدینگ بعنوان یکی از ابر بدهکاران صندوق توسعه ملی شناخته میشود.

جالبتر اینکه روز یکشنبه جلسه کارگروه نیرو جهت تعیین وزرای پیشنهادی در محل شرکت ماهتاب گستر برگزار شده است که با این رویه کاملا خلاف قانون تعارض منافع وزیر بعدی نیروست.

ترکیب کارگروه نیرو، مجمع بازنشستگان و پبرمردانی است که برخلاف شعار پزشکیان در استفاده از جوانان چیده شده و بدیهی است که از این افراد و مهندسی انتخاب اعضای کارگروه نیرو، احتمالا گزینه‌های پیشنهادی با عدم مقبولیت عام رو به رو گردد. وضعیت چنان خراب است که در همان ساعات اولیه انتشار لیست، موجی از اعتراضات و گلایه‌ها در محافل تشکیلاتی و صنفی برق ایجاد کرد.

امروز جلسه مهم این کارگروه برگزار خواهد شد، اما با گزینه‌هایی که فعلا مطرح کرده اند، انتقادات بیشتری را شاهد خواهیم بود. بر این اساس، حدادیان، ملاکی و هم قطارانش گزینه‌ای را به کارگروه تحمیل خواهند کرد که منافع آن‌ها را تضمین نماید نه لزوما منافع ملی و صنعت برق را. حلقه اطرافیان پزشکیان در بخش نیرو را افرادی تشکیل داده اند که خود از مسببان وضعیت فعلی اند.

نظر شما