شناسهٔ خبر: 67695954 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مردم سیستان و بلوچستان در شام غریبان با حضرت زینب کبری(س) همنوا شدند

زاهدان - ایرنا - مراسم شام غریبان شامگاه سه شنبه در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان برگزار و عزاداران حسینی بویژه در زاهدان به نیت شهدای دشت کربلا شمع روشن کرده و برای شفای بیماران دست به دعا شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مراسم شام غریبان امام حسین (ع) و یاران باوفایش با حضور ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان برگزار و عزاداران ضمن برگزاری دسته روی و سینه زنی بر غم غربت و اسارت خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، اشک ماتم ریختند.

این مراسم یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین(ع) و اسیران و کودکان بازمانده از واقعه کربلا است که در غروب عاشورا، بی‌پناه در تاریکی شب، در بیابان کربلا به سر می‌بردند.بعضی رسوم خاص، مانند روشن‌کردن شمع یا نشستن در تاریکی، باعث تفاوت عزاداری این شب با دیگر شب‌های محرم می‌شود.

در این زمینه عزاداران حسینی در سیستان و بلوچستان بعد از برگزاری ۱۰ شبانه روز مراسم روضه خوانی و عزاداری در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا، پس از اقامه نماز مغرب و عشا در غروب غم گرفته عاشورا به یاد بی پناهی و غربت اهل بیت (ع)، در سوگ سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایشان در گلزار شهدای گمنام واقع در خیابان خرمشهر اشک ماتم ریختند.

آیین سنتی «خیمه سوزان» و تعزیه عصر عاشورای حسینی در مصیبت خاندان پیامبر و اسیران دشت کربلا از برنامه های مهم این روز در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان بود.

مردم سیستان و بلوچستان در شام غریبان با حضرت زینب کبری(س) همنوا شدند

برگزاری مراسم عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا در ۵۰ نقطه سیستان و بلوچستان

مشاور امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: مراسم عزاداری متمرکز صبح روزهای تاسوعا و عاشورا در ۵۰ نقطه جمعیتی این استان برگزار شد.

حجت الاسلام سعید جان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن عرض تسلیت به مناسب ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، افزود: مراسم تجمع و عزاداری متمرکز در زاهدان روز دوشنبه در روز تاسوعا ساعت هفت صبح در خیابان خرمشهر با حضور عزاداران برگزار شد.

وی با بیان اینکه مراسم دسته‌روی، عزاداری و تجمع عزاداران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به صورت زنده پخش شد، ادامه داد: مراسم شام غریبان نیز در جوار شهدای گمنام واقع در خیابان خرمشهر به صورت محوری در زاهدان برگزار شد.

مشاور امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: به صورت رسمی عزاداری‌های محرم الحرام همزمان با سراسر دنیا در بیش از ۲ هزار مسجد، هیات مذهبی، حسینیه، تکیه‌ها، خانه‌های دین و زندگی، هیات‌های خانگی و سیار برگزار شد و مردم این استان پهناور تا پاسی از شب به عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام پرداختند.

وی ادامه داد: برگزاری مراسماتی همچون مقتل خوانی، اجرای تعزیه، اجرای تئاتر، نمایشگاه‌های مختلف، دسته‌روی‌ها، پذیرایی از عزاداران حسینی توسط مواکب و ایستگاه‌های صلواتی، اجرای برنامه خیمه سوزان و تجلیل از پیرغلامان حسینی از جمله برنامه‌های محرم الحرام امسال در سیستان و بلوچستان است.

مردم سیستان و بلوچستان در شام غریبان با حضرت زینب کبری(س) همنوا شدند

روزه داری مردم بلوچ در تاسوعا و عاشورا

پژوهشگر ستاد میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این خصوص بیان کرد: بیشتر مردمان بلوچستان و برادران و خواهران اهل تسنن روزهای تاسوعا و عاشورا روزه می‌گیرند، آنها بر این باورند که گرفتن روزه در این ایام اجر و ثواب بسیاری دارد.

محمد علی ابراهیمی افزود: در روز عاشورا با توجه به فضیلت‌های الهی آن، مردم به فقرا بیشتر کمک می‌کنند. پخت غذاهای محلی از قبیل حلوا، خورشت، برنج و همچنین پخش شیر و خرما میان خانواده‌های کم درآمد از دیگر آیین‌های روزهای تاسوعا و عاشورا در نقاط مختلف بلوچستان است.

وی گفت: یکی از این رسوم قابل توجه که از گذشته‌های بسیار دور در دلگان که مردم آن از دوست‌داران مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند، رواج داشته «خرج امام» است، از گذشته های بسیار دور مردم این منطقه در شب‌های دهه اول محرم با دورهم نشینی به عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) می‌پرداختند؛ به این صورت که بانی مجلس که عموما از افراد ریش‌سفید و یا معتمد روستا است مردم را قبل از نماز مغرب و عشا جهت عزاداری حضرت امام حسین (ع)به منزل خود دعوت می‌کرد و علاوه‌بر خرج دادن و پخش نذورات مراسم روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی با حضور اهل سنت و تشیع برگزار می‌شده است.

پژوهشگر ستاد میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: مردم اهل تسنن با آغاز ماه محرم خود را در سوگ سرور و سالار شهیدان سهیم دانسته و با اجرای برنامه‌های وعظ و سخنرانی در محافل مذهبی به استقبال از این ماه می‌روند.

وی ادامه داد: یکی از آیین‌های خاص مناطق شیعه‌نشین در بلوچستان که در سال‌های اخیر رواج یافته اجرای آیینی موسوم به «مقتل‌خوانی» بعد از نماز ظهر عاشورا است.

ابراهیمی اظهار کرد: در عزاداری تاسوعا و عاشورا که از بامداد آغاز و تا عصر ادامه دارد هیات‌ها با حرکت از مقابل حسینیه‌ها و تکایا با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به سمت امامزاده‌ها و گلزار شهدا هر منطقه رفته و در این محل به عزادارای می پردازند، خیل عظیم جمعیت که یک پارچه سیاه‌پوش هستند شور خاصی به آیین عزاداری می‌دهند و بیشتر خیابان‌های منتهی به امامزاده‌ها و گلزار شهدا مملو از سوگوارانی است که در دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن حرکت می‌کنند.

نظر شما