شناسهٔ خبر: 67686434 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجلس عزای حسین (ع) در روسیه نیز برپا است

مسکو- ایرنا- دهه نخست محرم همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، مجلس عزای حسین (ع) در مناطق مختلف جهان از جمله کشور روسیه نیز برپا است.

صاحب‌خبر -

دوستداران مکتب عاشورا و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در روسیه، بر اساس سنتی دیرین، هرسال با برپایی مجالس عزای حسینی، در سوگواری محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (س) اعلام می‌کنند.
مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان، با حضور شیعیانی از ملیت‌های مختلف در حسینیه‌ها و مساجد مسکو، سن‌پترزبورگ، یکاترینبورگ، پودولسک، کازان، آستراخان، ماخاچ‌قلعه، دربند و برخی دیگر از مناطق روسیه برپا شده است.

فیلم/ شمار عزاداران سوگواری در مسجد خاتم الانبیا (ص) مسکو در شب عاشورا همانند شب قبل به حدی گسترده بود که جمعیت زیادی نیز خارج از ساختمان مسجد و نیز مدرسه ایرانیان به عزاداری پرداختند.


بنا بر رسمی دیرین، عزاداران حسینی از غروب تاسوعا خود را به مجالس عزای سالار شهیدان در پایتخت و دیگر شهرهای روسیه رساندند تا جلوه‌هایی از ارادت و مکتب عاشورا و قیام کربلا را به نمایش بگذارند.
در برخی مجالس، عزاداران پس از اقامه نماز مغرب و عشا، تا اذان صبح عزاداری می‌کنند و پس از قرائت زیارت عاشورا و اجرای تعزیه به زبان روسی، تا اذان ظهر عاشورا و اقامه نماز جماعت، عزاداری و سینه‌زنی می‌کنند.
مراسم عزاداری روز عاشورا نیز روز سه‌شنبه در مسجد خاتم‌الانبیاء (ص)، حسینیه حضرت فاطمه‌ زهرا(س) مسکو، حسینیه کنسولگری های ایران در کازان و آستراخان ، حسینیه امام علی(ع) سن‌پترزبورگ، مسجد جامع و حسینیه‌های شهر شیعه نشین دربند، مسجد شیعیان ماخاچ‌قلعه، حسینیه شیعیان یکاترینبورگ، حسینیه امام مهدی (عج) شهر پودولسک با حضور صدها نفر از دلدادگان مکتب عاشورا برپا است.

مجلس عزای حسین (ع) در روسیه نیز برپا است

کربلا و عاشورا پایان نیافته است
آیین سوگواری شب عاشورای حسینی، شامگاه دوشنبه با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه و حجت الاسلام و المسلمین مهدی بخت‌آور رئیس مرکز اسلامی مسکو در این مرکز برگزار شد.
در این مراسم پرشور جمعیت انبوهی از ارادتمندان اهل بیت (س) به عزاداری پرداختند و فریاد لبیک یا حسین (ع) سر دادند.

سفیر ایران در مسکو در سخنانی در این آیین یادآور شد: امروز نیز دو جبهه حق و باطل همچنان در نبرد با هم هستند و کربلا و عاشورا پایان نیافته است.
جلالی افزود:‌ آنچه در غزه می‌گذرد گواه زنده‌ای است از جنگ حق و باطل و امروز می‌توان به وضوح رفتار یزیدیان را با مردمی محاصره شده و مظلوم و بی پناه را در غزه دید و عاشورای کاملا زنده در جلو چشمان ماست و امروز باید مراقب باشیم در کدام سمت تاریخ ایستاده ایم.

خراش گوش ترامپ را دیدند اما ظلم و ستم بر فلسطینیان را خیر
وی خاطرنشان کرد: در حالیکه در ماه‌های اخیر، بیش از چهل هزار نفر در غزه به شهادت رسیده اند و این حجم از ظلم و جنایت صورت پذیرفته که انسان از وجود خود بر کره خاکی شرمسار است خراشی کوچک بر گوش یک جانی و سردمدار ظلم با واکنش شدید همه قدرتمندان مواجه شده است اینان همان کسانی هستند که در مقابل این میزان از جنایت در غزه سکوت کرده‌اند.
سفیر ایران در روسیه با تجلیل از مقاومت بر محور قیام امام حسین (ع) اظهار داشت: روز به روز نام حسین (ع) در عالم بیش از پیش می درخشد و امید در قلب محرومان تقویت می شود که منجی خواهد آمد.

نظر شما