شناسهٔ خبر: 67693805 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

شمع هایی که در غم سوگ حسین بی صدا می سوزند و آب می شوند

غروب روز عاشورا که فرا می رسد اهالی آذربایجان غربی به یاد عاشورای ۶۱ هجری برای شهیدان دشت کربلا مجالس شام غریبان برگزار می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دهه اول ماه‌ محرم  آیین‌های مختلفی در شهرها و روستاهای آذربایجان غربی با حضور مردم و شور حسینی برگزار می‌شود و عاشقان امام حسین (ع) با نشان دادن ارادت و محبت خود، عهدشان را با اهل بیت محکم‌تر می‌کنند.

با فرارسیدن غروب روز عاشورا جمعیت زیادی از آذربایجانی ها با حضور در دستجات، تکایا، مساجد و حتی محله ها مراسم شام غریبان برگزار کرده و به یاد شهدای دشت کربلا شمع روشن می کنند.

در مساجد و حسینیه‌های شهر ارومیه به خصوص چند محل قدیمی شهر_ مهدی القدم_ آقا قبری_ بازار باش و ... مراسم شام غریبان با نیت روشن کردن شمعی برای اموات و یا نذر و نیاز بر روی سینی‌های گِلی که بر روی یک منبر در سرای مسجد یا در ورودی گذاشته شده انجام می‌شود که این آیین از گذشته تا امروز به یادگار مانده است.

زمان اجرای این آیین عزاداری مذهبی بعد از نماز مغرب و عشای شب عاشورا بوده و تا پاسی از شب ادامه دارد. مردم عزادار ارومیه در قالب دسته‌های عزاداری و به شکل گروهی و انفرادی از مسجدی به مسجد دیگر و از محله‌ای به محله دیگر رفته و شمع روشن می‌کنند.

در این آیین مادران نیت کرده و برای نوزادانشان شمع نذر می‌کنند، بعضی از عاشقان حسین (ع) هم که از سال‌های گذشته نذرشان برآورده شده، شمع های بیشتری روشن می‌کنند و یا برای ادای نذر خود شمع به حاجت مندان می‌دهند. برخی نیز برای رفتگان و درگذشتگان خود این کار را انجام می‌دهند.

سنت‌های قدیم  مردم آذربایجان در گذر زمان فراموش نشده‌اند و اهالی این استان در دهه اول محرم، و شب‌های تاسوعا و عاشورا و شام غریبان این رسوم را به جا می‌آوردند. شب عاشورا حسینیه‌ها، مساجد و تکیه‌های این استان میزبان زنان و مردانی است که با شمع‌هایی در دست به نیت روشنایی از ظلمت و غربت و تاریکی این شب گلایه می‌کنند.

شمع‌هایی که در این آیین روشن می‌شوند نباید خاموش شوند و به رسم دیرین شمع و پروانه خود می‌سوزند و آب می‌شوند. حاجتمندان شمع روشن می‌کنند و گاه با نیتی و آرزویی در دل، شمع‌های نیم‌سوز را برداشته و منتظر اجابت می‌مانند.

شام غریبان حسین شاهدی بر دل‌های دردمند و عزادار این دیار است، شمع هایی که بی‌صدا می‌سوزند و حاجت‌هایی که با اشک تا آسمان بدرقه می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما