شناسهٔ خبر: 67692968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین نمادین وداع حضرت زینب(س) و اسیران کربلا در خراسان شمالی برگزار شد

بجنورد-ایرنا- آیین شام غریبان و وداع حضرت زینب(س) و اسیران کربلا در شب دهم محرم سه شنبه شب در نقاط مختلف استان خراسان شمالی با عزاداری و روشن کردن شمع برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم عزادار خراسان شمالی آیین شام غریبان امام حسین (ع) و یارانش را با روشن کردن شمع و نوحه خوانی هم‌نوا با بازماندگان دشت نینوا و سوگواری برگزار کردند.

نوحه‌های این مراسم یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین (ع)، اسیران و کودکان بازمانده از واقعه کربلا است که در غروب عاشورا، بی‌سرپناه در تاریکی شب و در بیابان‌های کربلا به سر می‌بردند.

در جای جای کوچه و خیابان و نقاط مختلف شهرها و روستاهای این استان پیر و جوان، زن و مرد از همه‌ اقشار در قالب هیات‌های مذهبی برای شهادت امام حسین(ع) و یارانش که در برابر ظلم یزیدیان سر خم نکرده و تسلیم زر و زور نشدند عزاداری کرده و نوحه‌ "شمع غم را روشن کنید، شام غریبان امشب است، شام هجران امشب است" را زمزمه می‌کردند تا ارادت خود را به اهل‌بیت عصمت و طهارت نشان دهند.

در پایان شب دهم محرم مردم عزادار مراسم شام غریبان را طبق آیین برگزار کرده و برای روز سختی که بر خاندان امام حسین(ع) و یاران باوفایشان گذشت به روضه خوانی و عزاداری پرداختند.

به گزارش ایرنا، واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین(ع) و یارانش شد در ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری اتفاق افتاد و شیعیان هر ساله دهه اول این ماه را برای امام حسین(ع) و یارانش سوگواری می‌کنند.

مردم عزادار خراسان شمالی در دهه نخست محرم با حضور در تکایا، حسینیه ها، مساجد و امامزادگان آیین‌های عزاداری برپا کردند و ارادات خود را به وفاداری حضرت ابوالفضل (ع) نشان دادند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

نظر شما