شناسهٔ خبر: 67692990 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درپی دعوت چین از گروههای فلسطینی صورت گرفت؛

حماس: برای تحقق وحدت ملی مسئولانه در پکن حضور می‌یابیم

تهران- ایرنا- درپی دعوت دولت چین از گروههای فلسطینی برای برگزاری نشستی در شهر پکن، یک عضو دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که این جنبش برای تحقق وحدت ملی بین فلسطینیان به شیوه‌ای مثبت و با مسئولیت‌پذیری ملی در آن شرکت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شهاب، «حماس بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس امروز سه شنبه تایید کرد که این جنبش و دیگر گروههای فلسطینی دعوتنامه‌ای از چین برای برگزاری نشستی در پکن در روزهای ۲۱ و ۲۲ ماه جاری میلادی (۳۰ و ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳) دریافت کرده‌اند.

وی افزود: ما در این نشست فراگیر مشارکت خواهیم کرد و جنبش حماس با توجه به پافشاری بر تحقق وحدت ملی شایسته ملت فلسطین و متناسب با فداکاری‌ها و جانفشانی‌های این ملت به ویژه در نبرد عملیات طوفان الاقصی، به شیوه‌ای مثبت و با مسئولیت‌پذیری ملی این دعوت را پذیرفته است.

بدران در عین حال تاکید کرد: فعلاً برنامه‌ای برای دیدارهای دوجانبه در حاشیه این نشست وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که می‌توان این دیدارها را با تکیه بر نتایج نشست قبلی در پکن در آوریل گذشته ادامه داد و امیدواریم که دیگر طرف‌های فلسطینی نیز از آن عقب ننشینند.

وزارت خارجه چین امروز سه شنبه در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار قریب الوقوع بین مقامات جنبش های فتح و حماس در پکن اعلام کرد که کشورش همواره خواهان تسهیل آشتی بین فلسطینیان بوده و از دستیابی به آشتی و وحدت بین تمامی طرف های فلسطینی از طریق گفت وگو حمایت می کند.

جیان این موضعگیری را پس از آن مطرح کرد که جنبش فتح اعلام کرد که مسئولان این جنبش در ماه جاری با همتایان خود در جنبش حماس در پکن دیدار خواهند کرد. در همین ارتباط، «صبری صیدام» معاون دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح دیروز (دوشنبه) گفته بود که طرف های فلسطینی روزهای ۲۰ و ۲۱ جولای (۳۰ و ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳) با مقامات چینی در پکن دیدار خواهند کرد.

به گفته منابعی در جنبش فتح، قرار است ریاست هیات جنبش حماس را «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش و ریاست هیات جنبش فتح را «محمود العالول» نایب رئیس این جنبش برعهده خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» ۲۵ تیر ۱۴۰۳ به نقل از مقام های فلسطینی بدون ذکر نام اعلام کردند که دیدار بین جنبش های حماس و فتح به عنوان بخشی از تلاش پکن برای رفع اختلافات میان آنها انجام می شود.

پکن در ماه آوریل گذشته، میزبان دور اول دیدارهای مقامات فتح و حماس برای دستیابی به توافق بود.

نظر شما