شناسهٔ خبر: 67691849 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گفتگو با مهندس اهوازی که ستاره فضای مجازی شد | روایتی از روز جهنمی نیروگاه رامین‌ و کار در دمای 70 درجه

۱۸ ساعت عملیات نجات برای خارج نشدن شبکه و از دست نرفتن برق و خاموشی کشور، فداکاری 7 نفر از مهندسان و اپراتورهای نیروگاه رامین در اهواز بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین،عملیات نشت‌یابی این مهندسان و اپراتورها در شرایطی انجام شد که نیروگاه خاموش نشد. نیروگاه رامین تا خرابی و توقف فعالیت به دلیل نشتی کندانسور فاصله چندانی نداشت اما مهندسان و اپراتورها با تعمیر توربین در حالت آماده به کار، مانع توقف تولید برق نیروگاه شدند.

تصاویر منتشر شده از این عملیات و دو تن از مهندسان نیروگاه برق در روزهای اخیر دست به دست شد. رضا خسروی یکی از این دو نفر است که به همشهری می گوید: «اینکه عکس یک نفر را می بینید، در واقع یک نفر نیست. زیرا 6 تا 7 نفر به صورت مستقیم در این عملیات حضور داشتند. محسن رئیسی پور، مصطفی کرمی فرار، مرتضی خزائی نیا، محمد امیری، علی منصوری، عبداله عطایی و بنده در آن روز که 18 ساعت عملیات طول کشید، حضور داشتیم. حالا یک نفر 4 ساعت فعال بود، یک نفر 6 ساعت و یک نفر هم تمام 18 ساعت در این عملیات فعالیت کرد. در واقع هر کسی به فراخور شیفت و توانش انجام وظیفه کرد.»

گفتگو با مهندس اهوازی که ستاره فضای مجازی شد | روایتی از روز جهنمی نیروگاه رامین‌ و کار در دمای 70 درجه

تغییر ناگهانی

خسروی معتقد است از روزی که عکس او و محمد امیری منتشر شد، زندگیشان دچار دردسر شده است. او می‌گوید: «خودم شخصا یک فرد درون‌گرا هستم و برای من خیلی سخت بود که عکسم در فضای مجازی منتشر شود و از همسایه‌ها گرفته تا دیگران درباره‌ام صحبت کنند. راستش خیلی علاقه‌مند نبودم که اینطور شود ولی ماجرای ما به صدا وسیما کشیده شد و آقای مخبر از من و بقیه بچه‌ها تقدیر کرد.»

خسروی ادامه می‌دهد: «حالا قرار است به تهران سفر کنیم تا صبح روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شویم و عصر در یک برنامه دیگر. برای من این چیزها قشنگ نیست، چون هیچ چیزی دست خودم نیست. من هنرپیشه یا فوتبالیست نیستم که بابت در اختیار نبودن وقت شخصی‌ام مبلغی را دریافت کنم یا به طور کلی کارم این باشد.»

گفتگو با مهندس اهوازی که ستاره فضای مجازی شد | روایتی از روز جهنمی نیروگاه رامین‌ و کار در دمای 70 درجه تقدیر سرپرست ریاست‌جمهوری از فداکاری مهندسان اهوازی


اسیدشویی

رضا خسروی توضیح می‌دهد: «معمولا سالی یک یا دو بار عملیات اسیدشویی انجام می‌شود که آن ماده اسیدی سبب سیاه شدن صورت و دست‌هایمان می‌شود. وقتی عملیات اسیدشویی شروع می‌شود، لاجرم باید سیاه شوید و آن لباسی که بر تن ماست، بعد اتمام کار دور انداخته می‌شود. بعد از اسیدشویی نیز عملیات نشت‌یابی صورت می‌گیرد.» او عنوان می‌کند: «کندانسور 20 هزار لوله 9 متری به قطر 2.5 تا 3 سانتی متر دارد که به دلیل قطر کم آن برخی از لوله‌ها سوراخ می‌شود. سوراخ شدن لوله کار ما را خراب می‌کند و شرایط بریا کار کردن به شدت سخت می‌شود. در بخش نشت‌یابی ما به شناسایی لوله‌های سوراخ شده می‌پردازیم.» خسروی تاکید می‌کند: «الان هم هوا گرم است و به ویژه در آن چند روز مدام هشدار صرفه‌جویی در مصرف برق صادر می‌شد.»

گفتگو با مهندس اهوازی که ستاره فضای مجازی شد | روایتی از روز جهنمی نیروگاه رامین‌ و کار در دمای 70 درجه

گاهی 2 ساعت و گاهی 18 ساعت

«گاهی وقت‌ها کار 2 ساعته تمام می‌شود گاهی 6 ساعته. وقت‌هایی هم هست که کار 18 ساعت زمان می‌برد.» رضا خسروی با گفتن این جملات ادامه می‌دهد: «از ساعت 7 صبح وارد نیروگاه شدیم، مقدمات کار فراهم شد تا ساعت 9 فرایند کار آغاز شد. راستش فکر می‌کردیم ساعت 12 ظهر کار تمام است، اما این عملیات به قدری زمان برد که یکدفعه دیدیم که ساعت 3 بامداد است.» او عنوان می‌کند: «گرما البته بیرون کندانسور است و از آنجایی که فلز است، گرمای آن به بیرون منتقل شده و حرارت آن را به 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد می‌رساند. این کار ما را سخت می‌کند و علاوه بر آن رطوبت هم 90 درصد است. »

خسروی توضیح می دهد: «کسی نمی تواند تصور کند که فضایی که ما در آن فعالیت می کنیم، چه شکلی است، اما شما در یک اتاق فلزی قرار گرفتید که ارتفاع آن 6 متر با عرض 1.5 الی 2 متر است به طوری که فقط دو دریچه دارد که آدم سختی به آن داخل و خارج می شود.» او اضافه می‌کند: «در حین فعالیت سوزش چشم ها را داریم. همچنین موهای سرمان، دست ها و پوست بدن‌مان می‌سوزد. خوشخبتانه برق نیروگاه های خوزستان را خودم مردم استان استفاده می‌کنند و به همین دلیل، ما با عشق کار انجام می‌دهیم.»

فیلم فداکاری مهندسان اهوازی را اینجا ببینید.

نظر شما