شناسهٔ خبر: 67691760 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اقامه عزای حسینی درگلستان/۷

عاشورا تجلی ارادت اهل سنت گلستان به سالار شهیدان

مریم شریفی

ترکمن‌های اهل سنت گلستان با پخت غذای نذری، صدق دادن و تلاوت قرآن ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز می‌کنند.

صاحب‌خبر -

عشق به ارباب بی‌کفن، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مرز ندارد، همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی و حتی اقلیت‌های دینی  با مشارکت در آیین‌های سوگواری سلاله رسول‌الله در روز عاشورا، ارادت خود را به امام حسین (ع) و دیگر شهدای کربلا به‌نمایش می‌گذراند.

حلیمه کم، مسئول کتابخانه روستایی شهدای خواجه نفس گمیشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه ترکمن‌های اهل سنت گلستان به اهل بیت پیامبر (ص) بویژه امام حسن (ع) و امام حسین (ع) علاقه و ارادت ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: ترکمن‌ها به پاس حرمت و ارادت به سید مظلومان حسین ابن علی (ع) نام فرزندان ذکور خود را که در ماه محرم به دنیا می‌آیند، عاشور گلدی، عاشوردردی، ملاعاشور، عاشورمحمد، عاشوربردی، عاشورقلی، حسن، حسین و ... و نام فرزندان دختر خود را عاشور بی‌بی، عاشور گل، عاشورتاج و ... می‌گذارند.

عاشورا تجلی ارادت اهل سنت گلستان به سالار شهیدان

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم ترکمن در دهه محرم بویژه روز عاشورا به یاد تشنگی و گرسنگی امام حسین (ع) و یارانش روزه می‌گیرند، گفت: یکی دیگر از آیین‌های مردم ترکمن در بزرگداشت ایام محرم، برگزاری مراسم ختم قرآن و ختم صلوات است. به این ترتیب که به‌صورت گروهی یا فردی به خواندن قرآن می‌پردازند و اجر معنوی آن را به شهدای کربلا هدیه می‌کنند.

مسئول کتابخانه شهدای خواجه نفس با اشاره به اینکه پختن غذای نذری (صدق عاشر آی) در روز عاشورا در شهرهای ترکمن‌نشین گلستان مرسوم است، بیان کرد: در روز عاشورا زنان ترکمن غذای نذری و نان‌های محلی طبخ و آن را بین همسایگان توزیع می‌کنند یا به مساجد می‌فرستند.

کم ادامه داد: برخی زنان آیران قاینار، اوناش، غذای برنجی مانند چکدرمه نیز در روز عاشورا می‌پزند و بین همسایه‌ها پخش می‌کنند. البته برخی نیز آخوندی برای دعا خواندن دعوت و در خانه از مهمانان به‌عنوان نذری در این ماه پذیرایی می‌کنند.

عاشورا تجلی ارادت اهل سنت گلستان به سالار شهیدان

این فعال فرهنگی با بیان اینکه روز عاشورا به «آغرگونی» یا اصطلاحاً «روز سنگین» بین ترکمن‌ها مشهور است، اظهار کرد: ترکمن‌های اهل سنت با آغاز ماه محرم به احترام امام حسین (ع)، مجالس عروسی و جشن و شادی را تعطیل و به زمان دیگری موکول می‌کنند.

وی ادامه داد: ترکمن‌های استان گلستان در روزهای تاسوعا و عاشورا کسب و کار خود را به احترام امام حسین (ع) تعطیل می‌کنند و در برخی روستاها خیمه عزا برپا می‌کنند.

مسئول کتابخانه شهدای خواجه نفس گفت: در فرهنگ ترکمن، علما و خانواده‌ها مرید اهل بیت هستند و اعتقادات، آداب و رسوم، محبت و مودت ویژه‌ای به امام حسین (ع) دارند و شهادت ایشان را بسیار مظلومانه می‌دانند و از کسانی که به ایشان اهانت کردند، تنفر دارند.

انتهای پیام

نظر شما