شناسهٔ خبر: 67691759 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

هشدار دو نهاد امنیتی آمریکا دربارهٔ احتمال «تلافی» سوءقصد به ترامپ

اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا در یک بولتن مشترک کم‌سابقه از وقوع حملات احتمالی با هدف انتقام‌گیری از تلاش برای سوءقصد به جان دونالد ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند. نهاد‌های مجری قانون در سطح فدرال یا ایالت‌ها با هدف جلوگیری از خشونت سیاسی و حملات احتمالی توسط «گرگ‌های تنها» اقدامات امنیتی را افزایش داده و نگران حمله به مقامات منتخب، مقامات دولت فدرال، نامزدها، مجریان قانون و کارکنان رسانه‌ها هستند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا در یک بولتن مشترک کم‌سابقه از وقوع حملات احتمالی با هدف انتقام‌گیری از تلاش برای سوءقصد به جان دونالد ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند.
 
این بیانیه سه روز پس از حمله مسلحانه توماس متیو کروکس، یک مرد ۲۰ ساله اهل شهر باتلر در ایالت پنسیلوانیا به دونالد ترامپ صادر شده است.
 
ترامپ روز شنبه هنگام سخنرانی در یک تجمع انتخاباتی ریاست‌جمهوری از ناحیه گوش راست با یکی از گلوله‌های شلیک شده از اسلحه نیمه خودکار کروکس زخمی شد و یک گلوله دیگر به فاصله چند میلیمتری از کنار گردن او عبور کرد.
 
ضارب نیز با شلیک یک تک‌تیرانداز تشکیلات اطلاعاتی مخفی آمریکا کشته شد.
 
تلاش برای سوءقصد علیه آقای ترامپ، نخستین سوء قصد به یک رئیس‌جمهور یا یک نامزد پست ریاست‌جمهوری در ۴۳ سال گذشته، بعد از ترور سال ۱۹۸۱ علیه رونالد ریگان، بود و جامعه آمریکا و جهان را تکان داده است.
 
اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا در بولتن مشترک خود که سایت آمریکایی پولیتیکو آن را به دست آورده است، هشدار داده‌اند که افراط گرایان خشن یا عوامل دیگر ممکن است در واکنش به سوء قصد به جان ترامپ، اقدام به عملیات خشونت‌بار کرده یا درصدد تلافی‌جویی برآیند.
 
به نوشته پولیتیکو در روز دوشنبه ۲۴ تیر، بولتن چهار صفحه‌ای مشترک اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی به هدف مشخصی اشاره نکرده، اما یادآوری کرده است که افراط گرایان در گذشته مرتکب حملاتی علیه مخالفان سیاسی یا عواملی دیگر از روی انگیزه‌های ایدئولوژیک شده‌اند.
 
این بولتن به تهدیدهای مطرح شده در فضای آنلاین پس از تلاش برای ترور دونالد ترامپ اشاره کرده و نوشته که اعمال خشونت‌آمیز در واکنش به این ترور تشویق شده است.
 
کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی سوء قصد به ترامپ را حمله به دموکراسی خواند.
 
به گزارش ای‌بی‌سی در روز دوشنبه، کیمبرلی چیتل، مدیر سرویس مخفی آمریکا، در واکنش به انتقادها از عملکرد این تشکیلات گفته است که از سمت خود کناره‌گیری نمی‌کند.
 
به گفته خانم چیتل، او اهمیت بررسی مستقلی را که جو بایدن اعلام کرده، درک می‌کند و سرویس مخفی به‌طور کامل در این تحقیقات مشارکت خواهد کرد.
 
او افزوده است که باید مطمئن بود که ما این رویداد را بررسی می‌کنیم و همه منابع لازم را برای آن در اختیار کارکنان سرویس مخفی قرار می‌دهیم.
 
جو بایدن قول تحقیقات مستقل و انتشار علنی نتایج آن را داده است.
 
الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا، دوشنبه به شبکه ای‌بی‌سی گفت این اتفاق نبایست رخ می‌داد. ضارب نمی‌بایست به جایی برسد که  ترامپ در خط مستقیم دید او باشد.
 
مایورکاس نیز بر تشکیل یک گروه مستقل خارج از وزارت امنیت داخلی برای یکپارچگی روند تحقیقات و نتایج تأکید کرد.
 
این احتمال مطرح است که توماس متیو کروکس به‌طور مستقل و بدون ارتباط با گروه بزرگ‌تر یا تشکیلات خاصی اقدام به ترور آقای ترامپ کرد. این نوع مهاجمان معمولاً توسط مقامات نهادهای اطلاعاتی «گرگ‌های تنها» نامیده می‌شوند.
 
نهادهای مجری قانون در سطح فدرال یا ایالت‌ها با هدف جلوگیری از خشونت سیاسی و حملات احتمالی توسط «گرگ‌های تنها» اقدامات امنیتی را افزایش داده و نگران حمله به مقامات منتخب، مقامات دولت فدرال، نامزدها، مجریان قانون و کارکنان رسانه‌ها هستند.
 
تهدید در تمامی طیف سیاسی آمریکا افزایش یافته است.
 
اف‌بی‌آی پس از سه روز توانسته تلفن موبایل توماس متیو کروکس را رمزگشایی کند اما هنوز به انگیزه او از این ترور نرسیده است. تحقیقات در مورد داده‌های ذخیره شده در موبایل مهاجم ادامه دارد.
 
به گزارش فاکس‌نیوز از خانه ضارب ۱۲ اسلحه به دست آمد. او با اسلحه‌ای که پدرش شش ماه پیش خریداری کرده بود، اقدام به ترور کرد. والدین توماس متیو کروکس به همکاری با اف‌بی‌آی برای روشن کردن انگیزه پسرشان از این حمله ادامه داده‌اند.
 
به نوشته‌ای‌بی‌سی، تحقیقات از خانه و خودروی توماس متیو کروکس دوشنبه تکمیل شد. در خودروی او نیز چند بسته که احتمالاً حاوی مواد خطرناک بوده، بدست آمده است.
 
در ادامه تحقیقات معلوم شد که کروکس در روز تیراندازی ۵۰ گلوله را از یک مغازه اسلحه‌فروشی در شهر محل زندگی‌اش خریداری کرد.
 
او به پدرش در آن روز گفت برای «تمرین تیراندازی» به «میدان تیر» می‌رود و اسلحه پدرش را مانند موارد مشابه پیشین از او قرض کرد.
 
 ترامپ دوشنبه در نخستین روز از مجمع ملی جمهوری‌خواهان حضور یافت و رسماً عنوان نامزدی این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۵ آبان امسال را دریافت کرد و جیمز دیوید (جی‌دی) ونس، سناتور ۳۹ ساله ایالت اوهایو را به عنوان معاون خود در صورت بازگشت به کاخ سفید معرفی کرد.
 
 ترامپ دوشنبه به نیویورک پست در مورد ترور خود گفت به توصیف پزشکش او با «معجزه» زنده مانده و گرنه می‌بایست مرده بود. او افزود یا بخت یارش بوده یا آن‌گونه که مردم می‌گویند لطف خدا او را زنده نگاه داشته است.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما