شناسهٔ خبر: 67691500 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

چگونه اپلیکیشن های پیش فرض اندروید را شناسایی و غیرفعال کنیم؟

صاحب‌خبر -

برخی اپلیکیشن های پیش فرض اندروید قابل حذف نبوده و تنها می‌توان آن‌ها را غیرفعال کرد. اینجا روش انجام غیرفعال کردن این اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های اندرویدی را آموزش خواهیم داد.

بر خلاف اپل که کنترل کامل تمامی نرم افزارهای پیش‌ فرض نصب‌شده روی سیستم عامل iOS را شخصا بر عهده می‌گیرد گوگل دست گوشی‌سازان را کاملا باز گذاشته است. به همین دلیل هریک از کمپانی‌های گوشی‌ساز اندرویدی می‌تواند اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را روی رابط کاربری‌اش نصب کرده و به‌طور اجباری به کاربران ارائه دهد. علیرغم این که برخی از این اپلیکیشن های پیش فرض اندروید قابل حذف هستند، امکان حذف کامل برخی دیگر فراهم نیست و کاربرانی که تمایلی به استفاده از این دسته اپلیکیشن‌ها نداشته باشند، چاره‌ای جز غیرفعال کردن آن‌ها ندارند.

امروز قصد داریم در گجت نیوز روش شناسایی و غیرفعال کردن برخی از این اپلیکیشن های پیش فرض اندرویدی که قضای زیادی از دستگاه را اشغال کرده و کاربری محدودی دارند را آموزش دهیم.

چگونه تشخیص دهیم حذف یک اپلیکیشن به عملکرد گوشی ما آسیب می‌رساند یا خیر؟

پیش از این که تصمیم به حذف یا غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های کم‌اهمیت گوشی خود بگیرید باید برنامه‌های قابل حذف را شناسایی کنید تا با حذف اشتباهی آن‌ها به عملکرد کلی دستگاه خود آسیب نرسانید. خوشبختانه بسیاری از اپلیکیشن های پیش فرض اندرویدی چندان حائز اهمیت نبوده و حذف آن‌ها تاثیر زیادی در عملکرد سیستم عامل اندروید نخواهد داشت. برای مثال اکثر بازی‌ها یا شبکه‌های اجتماعی که هنگام خرید گوشی های اندرویدی روی آن نصب هستند را می‌توان بدون هیچ مشکلی حذف کرد.

گوشی Android گوشی Android

مثال دیگری از این دسته اپلیکیشن های پیش‌فرض که به‌سادگی قابل حذف هستند، سرویس‌های مایکروسافت 365، بازی‌هایی مثل Candy Crush، شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک یا آنتی ویروس‌هایی مثل نورتون 360 هستند که سامسونگ روی اکثر دستگاه‌های گلکسی خود نصب می‌کند.

از سوی دیگر، اپلیکیشن‌های حیاتی و کلیدی که در عملکرد اساسی اندروید تاثیرگذار هستند تقریبا هرگز قابل حذف نیستند. بنابراین اگر قادر به حذف یکی از اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی خود نیستید، احتمالا با یک نرم افزار سیستمی طرف هستید که حذف آن تاثیر بسزایی در عملکرد دستگاه خواهد داشت. البته اپلیکیشن‌های سیستمی معمولا تنها در بخش Apps در قسمت تنظیمات (Settings) قابل مشاهده هستند و آیکون آن‌ها در قفسه اپلیکیشن‌ها مشاهده نخواهد شد.

چگونه اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم عامل اندروید را حذف کنیم؟

همان‌طور که اشاره شد اکثر اپلیکیشن های پیش فرض اندروید قابل حذف نبوده و غیرفعال کردن آن‌ها تنها راه متوقف کردنشان است. با این وجود در برخی مواقع نیز امکان حذف این دسته اپلیکیشن‌ها وجود دارد.

حذف Bloatware حذف Bloatware

آموزش امروز را با اپلیکیشن‌هایی آغاز می‌کنیم که امکان حذفشان وجود دارد. برای حذف این دسته اپلیکیشن‌ها لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد بخش تنظیمات (Settings) شده و به بخش برنامه‌ها (Apps) بروید.
  • اپلیکیشنی که قصد حذفش دارید را انتخاب کنید و روی آن ضربه بزنید.
  • روی گزینه Uninstall ضربه بزنید و با فشردن کلید OK فرآیند را تایید کنید.

همچنین اگر قصد نصب کردن دوباره اپلیکیشن حذف‌شده را داشته باشید می‌توانید با مراجعه مجدد به فروشگاه گوگل پلی استور یا گلکسی استور (برای کاربران گوشی‌های سامسونگ) آن را دوباره دانلود و نصب کنید.

چگونه اپلیکیشن های پیش فرض اندروید را غیرفعال کنیم؟

اگر قادر به حذف یک اپلیکیشن اندرویدی نبوده و حاضر به روت کردن دستگاهتان هم نیستید، تنها راهی که پیش‌روی‌تان قرار دارد غیرفعال کردن آن‌هاست. غیرفعال کردن اپلیکیشن‌ها آن‌ها را حذف نمی‌کند؛ بلکه تمامی آپدیت‌های آن‌ها را پاک کرده و مانع از اجرایشان می‌شود تا نه تنها دسترسی آن به منابع گوشی قطع شود، بلکه آیکون آن نیز در قفسه اپلیکیشن‌ها قابل مشاهده نباشد.

اپلیکیشن پیش فرض اندروید غیرفعال اپلیکیشن پیش فرض اندروید غیرفعال

برای غیرفعال کردن اپلیکیشن های پیش فرض و کم‌اهمیت اندرویدی مراحل زیر را طی کنید:

  • مجددا وارد بخش تنظیمات (Settings) شده و به قسمت Apps بروید.
  • همانند مرحله قبل، اپلیکیشنی که مایل به غیرفعال کردنش هستید را انتخاب کرده و از صفحه نمایش داده شده کلید Disable را فشار دهید.

دقت کنید که برخی اپلیکیشن های پیش‌فرض اندرویدی نه قابل حذف هستند و نه غیرفعال شدن! در این شرایط تنهار کاری که می‌توان انجام داد این است که با آن‌ها بسازید. البته راهکارهایی مانند نصب لانچر سفارشی برای مخفی کردن آیکون اپلیکیشن‌ها یا قرار دادن تمامی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در یک پوشه جداگانه وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را از چشمتان مخفی کند. با این حال هیچ‌یک از این راه حل‌ها نمی‌تواند آن‌ها را به‌طور کامل حذف یا غیرفعال کند.

تنها راه قطعی حذف کردن هر اپلیکیشن اندرویدی روت کردن آن است که دسترسی به هسته سیستم عامل اندروید را به کاربر داده و از طریق آن می‌توان تمامی اپلیکیشن‌ها را حذف کرد. با این وجود در صورتی که کاملا به زیر و بم سیستم عامل اندروید مسلط نیستید توصیه می‌کنیم از روت کردن گوشی خود بپرهیزید.

در گجت نیوز بخوانید:
۱۰ مورد از تنظیمات پیش فرض گوشی های سامسونگ که بهتر است آن‌ها را تغییر دهید چگونه اپلیکیشن های پیش فرض در گوشی های اندرویدی را تغییر دهیم ۵ چیزی که گوشی اندرویدی شما را کند می‌کند + راه حل

برچسب‌ها:

نظر شما