شناسهٔ خبر: 67689241 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سالنامه دفاعی ژاپن؛

هشدار ژاپن به وضعیت جدید در شرق آسیا/ نگرانی بی سابقه توکیو در مورد چین، کره شمالی و روسیه

ژاپن در سالنامه دفاعی جدید خود تحت عنوان کاغذ سفید نگرانی بی سابقه خود را در مورد چین، کره شمالی و روسیه ابراز کرده و بر لزوم همکاری با متحدان برای پیشگیری از بحران در قبال کشورهای رقیب تاکید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ روز جمعه مورخ 12 ژوئیه، ژاپن در سالنامه دفاع ملی خود با نام «کاغذ سفید» برای اولین بار هشداری مستقیم نسبت به خطر فزاینده یک وضعیت وخیم مشابه حمله روسیه به اوکراین در شرق آسیا را منتشر کرد.

توکیو در این سند مدعی شد که با شدیدترین و پیچیده‌ترین محیط امنیتی از پایان جنگ جهانی دوم مواجه است.

در این سند امده است که نمیتواند احتمال وضعیت مشابه تجاوز روسیه به اوکراین در آینده در منطقه هند و اقیانوس آرام، به ویژه در شرق آسیا را رد کرد و بودن ذکر نام چین سفید به وضوح اشاره‌ای مستقیم به حمله احتمالی به تایوان داشت.

بخش اول کاغذ سفید دفاعی که با سرفصل «دفاع از ژاپن 2024» منتشر شده، وضعیت امنیتی پیرامون ژاپن را توصیف می‌کند و با توجه به تهاجم طولانی روسیه به اوکراین، افزایش فشار نظامی چین بر تایوان و استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی توسط کره شمالی، پرتنش‌ترین وضعیت ممکن را برای ژاپن متصور شده است.

این سند یک نگرانی جدی را نسبت به مواضع خارجی چین و افزایش فعالیت‌های نظامی ابراز می‌کند و پکن را متهم می‌کند که «یک سیاست بی‌سابقه و بزرگ‌ترین چالش استراتژیک» را ارائه می‌کند که ژاپن باید با قدرت ملی فراگیر و با همکاری متحدان، خود را برای پاسخ در زمان بحران آماده سازد.

کیهارا مینورو؛ وزیر دفاع ژاپن، در صفحه آغازین این سند نوشت: «هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از امنیت خود محافظت کند» و بر لزوم تقویت همکاری با کشورهای همفکری که توکیو با آن‌ها ارزش‌های جهانی و منافع استراتژیک مشترک دارند، تاکید و هشدار خود را نسبت به قاطعیت چین در منطقه افزایش داد.

هراس از خیزش چین

چین فعالیت‌های خود را در سراسر منطقه اطراف ژاپن، از جمله در دریای چین شرقی، به ویژه در منطقه اطراف جزایر سنکاکو، دریای ژاپن، و اقیانوس آرام غربی تشدید کرده که فراتر از به اولین زنجیره جزایر بوده و کمربند دوم از امنیتی-نظامی کردن زنجیره جزایر را شامل می‌شود.

 

senkaku01-0101e - Copy

توکیو جزایر مورد مناقشه «سنکاکو/دیائویو» در دریای چین شرقی را اداره می‌کند و اصرار دارد که آنها بخشی ذاتی از قلمرو ژاپن هستند. با این حال چین مدعی است که آن‌ها باید تحت کنترل پکن باشند.

تشدید فعالیت‌های نظامی چین در اطراف تایوان

در بخشی از این سند دفاعی آمده: «به نظر می‌رسد چین از طریق یک سری فعالیت‌ها در اطراف تایوان تلاش می‌کند تا یک واقعیت جدید را در موقعیتی ایجاد کند که در آن فعالیت‌های نظامی چین عادی است و در عین حال توانایی‌های رزمی خود را بهبود می‌بخشد و در نتیجه این فعالیت‌های نظامی فزاینده از طرف چین، امکان افزایش تنش‌های نظامی بین چین و تایوان را نمی‌توان انکار کرد. تثبیت وضعیت پیرامون تایوان نه تنها برای امنیت ملی ژاپن بلکه برای ثبات جامعه بین‌المللی نیز مهم است. بنابراین لازم است بیش از هر زمان دیگری با احساس بحران به وضعیت توجه کنیم.»

توکیو همچنین درباره تقویت بیشتر همکاری پکن با روسیه از جمله تشدید مانورهای نظامی مشترک چین و روسیه در اطراف ژاپن ابراز نگرانی می‌کند و مدعی است: «پکن با جنگنده‌های بمب افکن و ناوبری دریایی مشترک با روسیه در مجاورت ژاپن، فعالیت‌های مشترک و مکرری را به وضوح برای نمایش قدرت علیه ژاپن در نظر گرفته شده است.»

توسعه هسته‌ای پیونگ یانگ

سند سالنامه دفاعی ژاپن در مورد کره شمالی، با اشاره به پیشرفت سریع پیونگ یانگ در حوزه هسته‌ای و موشکی بیان می‌کند که فعالیت‌های نظامی این کشور در شمال شرق آسیا همچنان «یک تهدید جدی و قریب الوقوع برای امنیت ملی ژاپن بیش از هر زمان دیگری» و پیونگ یانگ بر بهبود کیفیت قابلیت‌های تسلیحات هسته‌ای خود از طریق موشک‌های جدید سوخت جامد و ماهواره‌های جاسوسی برنامه‌های جدیدی را آغاز کرده است.

در این سند آمده است: «کره شمالی بر بهبود کیفی توانمندی‌های هسته‌ای و موشکی خود ، مانند تنوع بخشیدن به سیستم‌های تجهیزاتی و دستیابی به ابزارهای اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی که تکمیل کننده قابلیت‌های عملیاتی هسته‌ای و موشکی این کشور است، تمرکز کرده است.

همچنین در این سند برای اولین بار بعد از جنگ اوکراین به صورت مستقیم به ارسال تجهیزات نظامی از سوی کره شمالی به روسیه اشاره شده و آمده است: «کره شمالی موشک‌های بالستیکی را به روسیه ارائه کرده که از پایان سال 2023 تا آغاز سال 2024 علیه اوکراین استفاده شده است.»

نگرانی بی سابقه از روسیه

در مورد روسیه، توکیو همچنین «نگرانی امنیتی شدید» را ابراز کرد. این سند خاطرنشان می‌کند که تجاوز مستمر روسیه به اوکراین یک وضعیت «بی سابقه» است و مسکو را متهم می‌کند که آشکارا درگیر اقدامات نظامی است که قوانین و نظم بین‌المللی را به چالش کشیده و آشکارا هر کشور مقابل خود را به حمله هسته تهدیدی می‌کند.

این سند همچنین اظهار می‌کند که روسیه فعالیت‌های نظامی فعال خود را در سرزمین‌های شمالی، که سرزمین‌های ذاتی ژاپن بوده، آغاز کرده است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما