شناسهٔ خبر: 67693163 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی

کنعانی: آمریکا به برجام بازگردد؛ به رفتار محترمانه، پاسخ متناسب خواهیم داد

مسکو- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه، مسئولیت وضعیت کنونی روابط تهران و واشنگتن را بر عهده دولت آمریکا دانست و گفت: با این وجود، ایران به رفتار منطقی و درست و به رفتار احترام‌آمیز پاسخ متناسب خواهد داد و در این راستا، انتظار است که آمریکا به برجام بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شامگاه سه‌شنبه ایرنا، ناصر کنعانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی (RT) روسیه و در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز مناسبات ایران و آمریکا در دولت‌های جدید دو کشور یادآور شد:‌ دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز سیاست خصمانه و مداخله‌جویانه‌ای در ارتباط با ملت ایران در پیش گرفته است.
وی تصریح کرد: دولت آمریکا حتی به بزرگترین توافق بدست آمده از یک رویکرد دیپلماتیک چندجانبه یعنی توافق برجام هم پایبند باقی نماند و به طور غیرقانونی از آن خارج شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ به اعتقاد من، زمانی شرایط در روابط ایران و آمریکا تغییر خواهد کرد که آمریکا در سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران تغییر اساسی و ملموسی ایجاد کند.

این دولت آمریکا است که باید اثبات کند به دنبال فضای جدید است
کنعانی خاطرنشان کرد:‌ دولت جدید (در ایران) هم تشکیل شود، این دولت آمریکا است که باید اثبات کند در راستای باز شدن یک فضای جدید در مسائل مرتبط با منطقه و روابط با ایران، مایل است از رویکردهای غلط گذشته خود عقب‌نشینی کند و رویکردهای نادرست را تصحیح کند.
وی ادامه داد: البته سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه صرفا متوجه جمهوری اسلامی ایران نیست؛ بسیاری از کشورهای منطقه از سیاست‌های غلط، نادرست، خصمانه و مداخله‌جویانه دولت آمریکا ناراضی هستند.

به رفتار منطقی و مبتنی بر احترام، پاسخ متناسب خواهیم داد
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه یادآور شد:‌ تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی ایران نشان داد که جمهوری اسلامی ایران تسلیم فشار نخواهد شد اما به یک رفتار منطقی و درست و به رفتار احترام‌آمیز پاسخ متناسب خواهد داد
کنعانی تأکید کرد:‌ در این زمینه، بیش از هر چیز، انتظار آن است که دولت آمریکا،‌ چه دولت فعلی و چه دولت آینده آمریکا به تعهدات خود در خصوص توافق برجام برگردد و پایبندی خود را در عمل به این توافقات نشان دهد.

کنعانی: آمریکا به برجام بازگردد؛ به رفتار محترمانه، پاسخ متناسب خواهیم داد

سیاست‌های کلی دولت‌ها در ایران ثابت است، رویکردها و تاکتیک‌ها می‌تواند متفاوت باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌خارجی ایران در دولت جدید نیز ابتدا به فرایند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اشاره کرد و گفت:‌ ملت ایران حدود پنجاه روز بعد از شهادت رئیس‌جمهور و همراهان عزیز ایشان در سانحه تلخ هوایی در یک انتخابات سراسری،‌ رئیس‌جمهور جدید کشور خود را انتخاب کردند.
وی ادامه داد: برگزاری یک انتخابات سراسری در فاصله زمانی ۵۰ روز نشان‌دهنده عمق مردم‌سالاری و مشارکت مؤثر مردم در تعیین سرنوشت سیاسی کشور و همچنین نظام تعهد دولت به اخذ رأی مردم و جلب مشارکت آنها در اداره سیاسی کشور است.
کنعانی گفت:‌ دولت جدیدی که ظرف حدود یک ماه آینده تشکیل خواهد شد، چهاردهمین دولت مردمی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۴۵ سال گذشته خواهد بود.
وی یادآور شد: سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی به طور مشخص تابع سیاست‌های کلی نظام، قانون اساسی و رویکردهای اساسی است که رهبر معظم انقلاب، آنها را تعیین می‌کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد:‌ سیاست‌های کلی (در دولت‌های ایران) ثابت است، (اما) رویکردها، برنامه‌ها و یا تاکتیک‌ها در دولت‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

ایران به دنبال توسعه روابط با همه کشورهای علاقه‌مند به مناسبات متقابل و سازنده
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ایران گفت:‌ ما به دنبال توسعه روابط با همه کشورهایی هستیم که علاقه مند هستند بر اساس احترام متقابل و بنا بر اصل برابری،‌ با جمهوری اسلامی ایران رابطه متقابل، ‌دوستانه و سازنده داشته باشند.
وی افزود: ما (در دولت جدید نیز) به دنبال رابطه سازنده برای تقویت روابط دوستانه در همه زمینه‌های سیاسی،‌اقتصادی،‌ تجاری و فرهنگی و روابط مردمی با کشورهای مختلف جهان خواهیم بود.

چشم‌انداز سیاست‌خارجی ایران در دولت چهاردهم
کنعانی اظهار داشت: آقای دکتر پزشکیان (رئیس‌جمهور منتخب) در همین یک هفته گذشته در دو یادداشتی که در رسانه‌ها منتشر شد،‌ نگاه خود را در سیاست‌ خارجی را به اطلاع مردم ایران و به اطلاع همه کشورها و ملت‌های دنیا رساند.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: مایل نیستم اکنون از طرف دولت آینده ایران صحبت کنم اما معتقد هستم که دولت آینده ایران رویکرد خود را در تعامل با کشورهای مختلف دنیا بر اساس ایجاد جهانی بهتر برای زندگی همه بر اساس همکاری سازنده برای ایجاد امنیت جمعی به ویژه در ارتباط سازنده با همسایگان منطقه‌ای قرار خواهد داد و در همین چارچوب حرکت خواهد کرد.

ایران، شریک جدی و مؤثر برای تقویت صلح و امنیت
وی تأکید کرد: بی‌تردید در دوره دولت چهاردهم هم جمهوری اسلامی ایران یک شریک جدی و مؤثر برای تقویت صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای و توسعه مشترک برای همه کشورهای منطقه خواهد بود.

محبوبیت شهید رئیسی در ایران و احترام جهانیان
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: رئیس‌جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران محبوبیت مردمی بسیار زیادی در داخل کشور دارد. حضور میلیون‌ها نفر از مردم ایران در تشییع جنازه او، نشان‌دهنده میزان بالای محبوبیت او در داخل کشور است. این، تنها جهت موضوع نبود، او همچنین در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی هم بسیار مورد احترام بود.
وی یادآور شد:‌ در دوره تقریبا سه ساله ریاست‌جمهوری آقای رئیسی شاهد پیشرفت‌های بسیار زیادی در روابط با کشورهای همسایه، نزدیک و دوردست بودیم.
کنعانی گفت: مقامات بیش از ۶۰ کشور دنیا در سطوح پادشاه، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان، ‌وزیران خارجه و دیگر وزیران دولت‌ها در مراسم احترام به پیکر رئیس‌جمهور شهید ایران در تهران شرکت کردند.

مقامات کشورهای اروپایی هم پیام همدردی فرستادند
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ایران افزود: (به دنبال شهادت رئیس‌جمهور ایران) صدها پیام تسلیت از سوی مقامات بسیاری از کشورهای جهان پس از شهادت او دریافت کردیم.
وی ادامه داد: در میان این پیام‌ها،‌ پیام‌های زیادی ازمقامات کشورهای اروپایی بود که با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند و همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تعداد دیگری از نشست‌های بین‌المللی به احترام شهید رئیسی، یک دقیقه سکوت در نشست‌های خود اعلام کردند.

کنعانی: آمریکا به برجام بازگردد؛ به رفتار محترمانه، پاسخ متناسب خواهیم داد

روابط تهران و مسکو تقویت خواهد شد
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی که در مسکو انجام شد، در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز مناسبات تهران و مسکو گفت: روابط ایران با روسیه در حال حاضر یکی از بهترین دوران تاریخی خود را تجربه می‌کند. ما با یکدیگر همکاری‌های سازنده و سودمندی را هم در روابط دوجانبه و هم در حوزه منطقه‌ای بنیانگذاری کرده‌ایم.
وی افزود: دو کشور انتخاب کرده‌اند که با یکدیگر برای ایجاد شرایط بهتر در منطقه، همکاری‌های متقابل و مشترک داشته باشند.
کنعانی خاطرنشان کرد:‌ منطقه به همکاری‌های سازنده ایران و روسیه بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد؛ ضمن اینکه، تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، تأمین‌کننده منافع دو ملت خواهد بود.

ایران و روسیه، دوستان سال‌های سخت
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ایران در ادامه گفت:‌ تقویت روابط با همسایگان که در دولت سیزدهم بر آن تمرکز ویژه‌ای شده بود، در دوره دولت چهاردهم نیز با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد:‌ فدراسیون روسیه، همسایه بسیار مهم ما در منطقه است؛ ما دوست دوران سختی یکدیگر در سال‌های گذشته بوده‌ایم. ما در زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی، پروژه‌های راهبردی مشترکی را کلید زده‌ایم که باید ادامه یابد.

منطقه نیازمند همکاری‌ راهبردی ایران و روسیه
کنعانی گفت:‌ ایران و روسیه در مبارزه علیه تروریسم در منطقه همکاری و شراکت راهبردی داشته‌اند و منطقه ما همچنان برای صلح و ثبات نیازمند این همکاری و شراکت راهبردی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت:‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بعد از شهادت دکتر رئیسی تأکید کردند که روابط ایران و روسیه با قوت به پیش خواهد رفت.
وی ادامه داد: رئیس‌جمهور منتخب هم در دو یادداشتی که در رسانه‌ها منتشر کردند، تأکید کردند که تقویت روابط با همسایگان جزو اولویت‌های اصلی دولت من خواهد بود. آقای پزشکیان هم تأکید کرد که روابط با روسیه با قوت به پیش خواهد رفت.

اولین تماس تبریک به پزشکیان از طرف پوتین بود
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ایران در ادامه گفت:‌من معتقد هستم که فرصت‌های جدید برای تقویت روابط دوجانبه در مسیر تأمین منافع مشترک و همچنین کمک به توسعه منطقه و تحکیم صلح و ثبات و امنیت پیش‌روی ما – ایران و روسیه – است.
وی یادآور شد:‌ اولین تماس تلفنی دریافت شده توسط دکتر پزشکیان از سوی یک مقام عالیرتبه خارجی،‌ تماس تلفنی آقای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه بود و این نشانه روشنی دال بر تداوم روابط دوستانه و سازنده دو کشور در دوره پیش‌رو خواهد بود.

سوءاستفاده آمریکا از دلار برای تحکیم سلطه
کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد ایران برای ایجاد سازوکار تراکنش‌های مالی کشورهای عضو بریکس بر مبنای ارزهای ملی نیز به ریشه‌یابی موضوع و علت گرایش کشورها به دلارزدایی اشاره کرد و گفت:‌ دولت آمریکا، متأسفانه در طول سالیان متوالی گذشته و به ویژه در سال‌های اخیر از دلار به عنوان یک ابزار برای تحکیم سلطه یکجانبه خود بر دولت‌ها و ملت‌ها سوء استفاده کرده است.
وی افزود: سلطه‌طلبی آمریکا و فشارهای ظالمانه سیاسی این دولت بر کشورهای مستقل به ویژه با استفاده از ابزار دلار، باعث شد که کشورهای مستقل به سمت استفاده از پول‌های ملی در تجارت خارجی و روابط تجاری خارجی خود گام بردارند.

پیشنهاد ایران به بریکس
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: ایران و روسیه در چارچوب تحکیم همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری و تراکنش‌های مالی در طول سال‌های اخیر به توافق خوبی برای ایجاد تراکنش‌های مالی با استفاده از پول‌های ملی دو کشور دست‌ یافته‌اند.
وی افزود: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران این است که این مدل همکاری‌های مالی، ‌بانکی و تجاری در چارچوب گروه بریکس، به همه اعضای این گروه تسری و توسعه یابد.
کنعانی خاطرنشان کرد:‌ گروه بریکس، ظرفیت بسیار خوبی دارد که چندجانبه‌گرایی را در مقابل یکجانبه‌گرایی ظالمانه دولت آمریکا در منطقه، در جهان و در بین کشورهای عضو توسعه دهد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که جهانیان از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه دولت آمریکا خسته شده‌اند و بنابراین، حرکت مشترک ما به سمت توسعه چندجانبه‌گرایی و ایجاد جهانی مناسب‌تر برای توسعه مشترک همه کشورهای مستقل با استقبال گسترده جهانی همراه است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ایران افزود: عضویت ایران و روسیه در بریکس، فرصت‌های جدیدی را برای دو کشور در همکاری‌های دو و چند جانبه ایجاد کرده است.
وی همچنین گفت: بیش از ۲۵۰ برنامه مشترکی که فدراسیون روسیه در سال جاری به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس طراحی و بخش زیادی از آن را اجرایی کرده است، در خور تقدیر است و می‌تواند به تقویت روابط سازنده چندجانبه در بین اعضای گروه بریکس کمک زیادی کند.

عکس‌العمل دنیا به تحریم‌ها: حرکت به سمت چندجانبه‌گرایی
کنعانی در پاسخ به پرسش دیگری نیز تأکید کرد:‌ سیاست‌های تحریم ظالمانه و یکجانبه، نقض فاحش منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل است.
وی افزود:‌ تحریم‌های یکجانبه علیه دولت‌ها بیش از آنکه بر دولت‌ها اثر بگذارد، بر ملت‌ها اثر خواهد گذاشت و این نقض فاحش حقوق‌بشر است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ ملت ایران در طول ۴۵ سال گذشته،‌ تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه دولت آمریکا را با تمام وجود لمس کرده است. این تحریم‌ها حتی مانع ورود دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج شده است. پس، تردیدی نیست که آنها مرتکب نقض فاحش حقوق‌بشر شده‌اند.
وی با طرح این پرسش که عکس‌العمل جامعه جهانی چه بود، به این پرسش چنین پاسخ داد: عکس‌العمل دنیا، حرکت به سمت چندجانبه‌گرایی است که نمونه آن را در داخل گروه بریکس و در سازمان همکاری شانگهای می‌بینیم که یک واکنش طبیعی به سیاست‌های ظالمانه و یکجانبه دولت آمریکا علیه دولت‌های مستقل است.

این دولت آمریکا است که متضرر خواهد شد
کنعانی خاطرنشان کرد:‌ واقعیت امر این است که نفرت جهانی از دولت آمریکا اکنون گسترده‌تر از هر زمان دیگری است.
وی ادامه داد: اگرچه تحریم‌های یکجانبه‌، فشارهای زیادی را بر ما و دولت‌های تحت تحریم وارد و یا مشکلات زیادی را برای مردم ما ایجاد کرده است، ‌اما باعث تشویق ما به سمت تقویت خودکفایی، توسعه ملی و همچنین حرکت به سمت چندجانبه‌گرایی و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه شده است و طبیعتا، این دولت آمریکا است که در نهایت از این روند،‌ متضرر خواهد شد.
وی تأکید کرد:‌ ما معقتدیم که دوران یکجانبه‌گرایی به سر رسیده است و زمان و تاریخ به عقب برنخواهد گشت.

نظر شما