شناسهٔ خبر: 67688544 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شور و شعور حسینی در قم/ آه و ناله در حرم بانوی کرامت در عاشورای حسینی

قم - ایرنا - شهر مقدس قم و آشیانه اهل بیت«ع»، در روز عاشورای حسینی، غرق در ماتم و اندوه جانسوز امام حسین (ع) و یاران باوفایش است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا،از بامداد این روز، خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) مملو از انبوه جمعیت عزادار است که با دلی سوخته و چشمانی اشکبار، نغمه‌های غم و اندوه سر داده و در سوگ شهادت مظلومانه سرور آزادگان جهان، به سوگواری و عزاداری می‌پردازند.

حضور پرشور هیات‌های عزاداری

شور و شعور حسینی در قم/ آه و ناله در حرم بانوی کرامت در عاشورای حسینی

از گوشه و کنار شهر، دسته‌های عزاداری با پرچم‌های سیاه و علم‌های سبز و کبود، راهی حرم مطهر شده و نوای سینه‌زنی و زنجیرزنی در هم آمیخته و شور و شعوری وصف‌ناپذیر در فضای شهر حاکم شده است.

حضور دسته جات عزاداری از شهرهای مختلف کشور امروز در قم پررنگ است و هر هیات با نوا و سبک خاص خود، مرثیه‌سرایی و عزاداری می‌کند و حزن و اندوه عزاداران را به اوج خود می‌رساند.

در گوشه و کنار شهر همچنین عزاداران و دسته‌های سینه زنی با حمل پرچم فلسطین و تصاویر کودکان بی‌گناه غزه، جنایات وحشیانه یزیدیان زمان را محکوم می‌کنند.

حرم مطهر، مأمن عاشقان حسینی

شور و شعور حسینی در قم/ آه و ناله در حرم بانوی کرامت در عاشورای حسینی

شور و شعور حسینی در قم/ آه و ناله در حرم بانوی کرامت در عاشورای حسینیحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، قلب تپنده عزاداری در این روز است و خیل عظیمی از زائران و مجاوران با حضور در حرم، به سوگ و ماتم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان نشسته اند. حرم مطهر بانوی کرامت، غرق در ماتم است و زائران با اشک و آه و ناله‌های جانسوز، با امام حسین (ع) و یاران شهیدش نجوای عاشقانه از سر وفاداری می‌کنند.

چهره‌های غم‌زده و اشک‌آلوده عزاداران، حکایت از عمق اندوه و ارادت آنان به خاندان رسالت دارد. کودکان و پیران، زن و مرد، همگی در غم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش شریک هستند.

برخی سینه‌زنی می‌کنند و ناله‌های جانسوز سر می‌دهند، برخی دیگر زنجیر بر سر و شانه می‌زنند و با نوحه‌های حزن‌انگیز، اشک ماتم می‌ریزنند و برخی نیز در گوشه کنار معابر مشغول خدمت رسانی به عزاداران هستند.

مداحان اهل بیت با مرثیه‌سرایی و ذکر مصائب کربلا، حزن و اندوه عزاداران را دوچندان کرده‌اند و شور و شعور حسینی را به اوج خود می‌رساندند.

در یکی از صحنه‌های به یاد ماندنی این روز، دسته عزاداری از کودکان خردسال، با لباس‌های مشکی و پرچم‌های سبز و کبود، در حالی که اشک از چشمانشان جاری است، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به عزاداری می‌کنند.

نوازش پرچم سبز توسط دستان کوچک و معصوم این کودکان، صحنه‌ای دلخراش و در عین حال زیبایی را خلق کرده بود که اشک را در چشمان بسیاری از حاضران جاری می‌کند.

عاشورای قم، تبلور عشق و ارادت

شور و شعور حسینی در قم/ آه و ناله در حرم بانوی کرامت در عاشورای حسینی

عاشورای حسینی در قم، تبلور عشق و ارادت مردم این شهر به خاندان رسالت و امام حسین (ع) است. این روز، یادآور ظلم و ستمی بود که بر خاندان رسالت و امام حسین (ع) در واقعه کربلا روا شد و درس‌های ایثار، فداکاری و آزادگی را به بشریت آموخت.

عزاداری مردم قم در روز عاشورا، نشان‌دهنده زنده بودن نهضت عاشورا و پایبندی آنان به آرمان‌های والای امام حسین (ع) است، عاشورای امسال روزی بود که مردم قم با حضور پرشور خود در عزاداری‌ها، بار دیگر با امام حسین (ع) و یاران باوفایش بیعت کرده و عهد و پیمان خود را با راه و مرام آن امام همام تجدید نمودند.

نظر شما