شناسهٔ خبر: 67679146 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نوای حزن و ماتم تاسوعا در آسمان کردستان پیچید

کردستان، سرزمینی که در هر گوشه و کنارش عشق به اباعبدالله الحسین (ع) ریشه دوانده است، در روز تاسوعا غرق در ماتم و سوگ می‌شود. کردستان، سرزمینی که در هر گوشه و کنارش عشق به اباعبدالله الحسین (ع) ریشه دوانده است، در روز تاسوعا غرق در ماتم و سوگ می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ در نهمین روز از ماه محرم الحرام، زمانی که خورشید طلوع خود را آغاز می‌کند، نغمه حزن و ماتم فراق امام حسین (ع) و یاران باوفایش نیز در کردستان طنین‌انداز می‌شود.

از صبح زود، کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها و روستاهای کردستان سیاه‌پوش عزای سیدالشهدا (ع) می‌شوند.

پرچم‌های عزا به اهتزاز در می‌آیند و نوحه‌ها و مرثیه‌ها در وصف رشادت‌ها و مظلومیت‌های امام حسین (ع) و یاران با وفایش در فضا طنین انداز می‌شوند.

مردم با چشمانی اشکبار و دلی پر از غم و اندوه به سوگ شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش می‌نشینند و ندای «یا حسین (ع)» و «یا ابوالفضل (ع)» سر می‌دهند. زنان نذری‌های خود را آماده می‌کنند و مردان سینه زنان و زنجیر زنان به سمت حسینیه‌ها و تکایا رهسپار می‌شوند.

در حسینیه‌ها و تکایا، مداحان اهل بیت (ع) با مرثیه خوانی و نوحه سرایی، حماسه عاشورا و مظلومیت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را به تصویر می‌کشند. اشک از چشمان عزاداران سرازیر می‌شود و ناله‌های حزن و اندوه در فضا می‌پیچد.

عزاداران حسینی در این روز با برپایی دسته‌های عزاداری، در خیابان‌ها و میادین شهر به سوگ شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش می‌پردازند. عَلَم‌های عزا بر دوش عاشقان حسینی برافراشته می‌شود و نوحه‌ها و مرثیه‌ها با سوز و غم خاصی در فضا طنین‌ انداز می‌شود.

در این روز، عشق و ارادت مردم کردستان به خاندان عصمت و طهارت (ع) به وضوح به نمایش گذاشته می‌شود. پیر و جوان، زن و مرد، همه و همه با یک قلب به سوگ شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش می‌نشینند و ندای یا حسین و یا ابوالفضل سر می‌دهند.

تاسوعا در کردستان، روزی پر از حزن و ماتم، اما در عین حال روزی پر از عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع) است. روزی که مردم این دیار با حضور گسترده خود در مراسم عزاداری، ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش به نمایش می‌گذارند.

امروز یکی از باشکوه‌ترین مراسم عزاداری روز تاسوعا در شهر سنندج، مرکز استان کردستان، مراسم هیئت انصار الرسول بود که از ساعت هفت صبح از شهرک شهید کاظمی و میدان لشکر حرکت خود را آغاز کرد.

این هیئت از خیابان استانداری و سپس به میدان انقلاب شهر سنندج رسید و در این میدان و خیابان طالقانی به عزاداری و سوگواری پرداختند.

مراسم عزاداری این هیئت ظهر امروز در حسینیه سنندج با سخنرانی و روضه‌خوانی مداحان اهل بیت (ع) و اقامه نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان ادامه یافت.

نظر شما