شناسهٔ خبر: 67688216 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مدرس حوزه و دانشگاه:

اقامه عزا برای امام حسین (ع) شناسنامه شیعه است

فاطمه فریح‌زاده

یک مدرس حوزه و دانشگاه معتقد است: در طول تاریخ اقامه عزا برای امام حسین (ع) به هویت، شناسنامه و علامتی برای شیعه تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفر علوی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ شیعه با اقامه عزا برای امام حسین (ع) و برای رسیدن و نیل به اهداف و منویات اهل بیت (علیهم السلام) هزاران هزار مسلم بن عوسجه، حبیب بن مظاهر، عباس بن علی، علی‌اکبر، قاسم، ام وهب و زینب و کلثوم تربیت کرد.

وی ادامه داد: شاید به همین دلیل است که دشمن به شدت نسبت به اقامه عزا برای امام حسین (ع) حساسیت دارد. در طول تاریخ بعد از شهادت امام حسین (ع) حکام جور و دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) برخورد بسیار خشن و سختی با شیعیان هنگام اقامه عزا برای امام حسین (ع) از خود نشان دادند.

او بیان کرد: شیعیان در قالب اقامه عزا برای امام حسین (ع) در ماه محرم و ماه صفر تعلیمات دینی، سیاست‌ها و راهبردهای شیعه را زنده نگه داشتند و از نسلی به نسل دیگر انتقال دادند.

علوی‌کیا گفت: اگر به فلسفه اقامه عزا برای امام حسین (ع) و زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا توجه نشود این کار شاید آنچنان که مخالفین انتقاد می‌کنند و ایراد می‌گیرند یک کار عبث، بیهوده و خلاف نگاه شرعی است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که اهل بیت پیامبر (ص) به ویژه امامان بعد از امام حسین (ع) بر زنده نگه‌ داشتن مساله عاشورا و اقامه عزا برای امام حسین (ع) بسیار تاکید داشتند، ادامه داد: این‌که امامان معصوم تا چه اندازه به زنده نگه ‌داشتن فرهنگ عاشورایی اهمیت می‌دادند نشانگر این است که فلسفه و حکمت درخور توجهی در اصل این موضوع نهفته است.

علوی‌کیا عنوان کرد: اقامه عزا برای امام حسین (ع) به استخدام گرفتن احساسات و عواطف مومنان است برای به نتیجه رسیدن اهداف و منویات اهل بیت (علیهم السلام) است.

او تاکید کرد: هر جلسه اقامه عزا برای امام حسین (ع) یک کلاس و یک برنامه آموزشی و تربیتی برای آماده‌سازی جانبازی و سربازی برای اهل بیت (علیهم السلام) است. رمز این عملیات را نیز خود امام حسین (ع) با جمله هل من ناصر ینصرنی آغاز کردند.

انتهای پیام

نظر شما