شناسهٔ خبر: 67687590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

کار سرویس مخفی آمریکا چیست ؟

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: روز شنبه سرویس مخفی و نیروهای محافظ دونالد ترامپ در پنسیلوانیا، در پی تیراندازی، رئيس جمهوری سابق آمریکا را به سرعت از صحنه سخنرانی در یک گردهمایی انتخاباتی بیرون بردند.
تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد همزمان با شنیده شدن چند صدای شبیه شلیک گلوله،  ترامپ دستش را به طرف گوشش می‌برد و بعد سر خود را به زیر می‌کشد. پس از آن ماموران سرویس مخفی دور او حلقه می‌زنند. آنها سپس در حالی که از همه طرف خود را جلوی او سپر کرده‌اند رئیس جمهور سابق را به طرف یک خودرو هدایت می‌کنند. در تصاویر منتشر شده دیده می‌شود که برای لحظاتی  ترامپ سر خود را از بین حلقه محافظان بیرون می‌آورد و دستان مشت کرده خود را بالا می‌برد و خطاب به جمعیت فریاد می زند: بجنگید، بجنگید، بجنگید.
به نظر می‌رسد این تصاویر باور نکردنی در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها و بارها به نمایش درآیند. اما این سوقصد نگاه‌ها را متوجه سرویس مخفی آمریکا هم کرده است. برای بسیاری از مخاطبین در سراسر دنیا نام این نهاد نمادی از امنیت و اقتدار آمریکا است که حالا عملکردش مورد پرسش قرار گرفته است.
در پی این حادثه سوالی که مرتب در اغلب رسانه‌ها مطرح می‌شود این است که چطور فرد ضارب موفق شده بدون ردیابی نیروهای سرویس مخفی و نهادهای امنیتی دیگر در جایی مشرف به محل سخنرانی ترامپ مستقر شود. این سوالات و سوالات دیگر احتمالا موضوع تحقیقات مفصل درباره عملکرد این نیرو خواهد بود.
سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا مسئول محافظت از رهبران ارشد سیاسی در این کشور است.رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، و رئیس جمهور منتخب به همراه اعضای درجه اول خانواده‌شان در دایره محافظت سرویس مخفی می‌گنجند، همچنین روسای جمهور سابق و همسر و فرزندان خردسالشان.
ماموران این نیرو حفاظت فیزیکی از چند ساختمان‌ مهم، از جمله کاخ سفید را هم به عهده دارند.حفاظت سرویس مخفی چنان سختگیرانه است که رئیس جمهور آمریکا یا معاون او مطابق قانون حق ندارند بهره‌مندی از این محافظت را رد کنند.نامزدهای عمده ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری نیز تحت حفاظت سرویس مخفی هستند.
در هنگام سفر شخص اول کشور یا دولتی خارجی به آمریکا هم سرویس مخفی محافظت از او را بر عهده دارد.
سرویس مخفی آمریکا حدود ۳۲۰۰ مامور ویژه و ۱۳۰۰ مامور با لباس رسمی دارد و بودجه‌اش در سال‌های اخیر حدود دو و نیم میلیارد دلار بوده است.
بر اساس تاریخچه این نهاد که در سایتش منتشر شده، سرویس مخفی ایالات متحده در سال ۱۸۶۵ پس از جنگ داخلی برای مبارزه با جعل پول تاسیس شد. اما حفاظت از رئیس‌جمهورهای این کشور در سال ۱۹۰۱ و پس از ترور رئیس‌جمهور ویلیام مک‌کینلی در بوفالو نیویورک آغاز شد.
از سال ۱۹۶۵، حفاظت مادام العمر رئیس‌جمهوران سابق و همسرانشان به مسئولیت‌های این نهاد اضافه شد.
اما سطح امنیت روسای جمهور سابق بر اساس برآوردهای این نهاد تعیین می‌شود. تعداد مأمورانی که به یک رئیس‌جمهور سابق اختصاص داده می‌شود هم به تهدیدات احتمالی بستگی دارد.
با توجه به اینکه دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری است و مرتب در حال سفر و دیدارهای عمومی است، سطحی امنیتی او بیش از دیگر روسای جمهور پیشین این کشور است.
آمریکا ۶۵ نهاد امنیتی و انتظامی مجزا در سطح دولت فدرال دارد.علت تعدد و متمرکز نبودن این نهادهای امنیتی به تاریخ آمریکا و ماهیت آن به عنوان اتحادیه‌ای از ایالت‌هایی با اختیارات وسیع برمی‌گردد.بسیاری از نهادهای حکومتی آمریکا بازوی امنیتی خود را در محافظت از مقام‌ها به کار می‌گیرند.وزارت راه آمریکا یک دفتر "اطلاعات، امنیت و واکنش سریع" دارد و حتی محافظت از وزیر کشاورزی آمریکا به عهده دفتری در خود این وزارتخانه است.پس از سرویس مخفی و دفتر امنیت دیپلماتیک، پلیس کنگره یکی از مهمترین نیروهای انتظامی در محافظت از مقام‌های آمریکا است.
محافظان شخصی رهبران اکثریت و اقلیت در سنا و مجلس نمایندگان از طرف پلیس کنگره تامین می‌شود.علاوه بر این اگر پلیس کنگره با ارزیابی تهدیدها ضروری تشخیص دهد برای سناتورها و نمایندگان نیز ممکن است محافظانی بگمارد.شمار ماموران و کارکنان پلیس کنگره بیش از دو هزار نفر است و بودجه سالانه آن نزدیک به نیم میلیارد دلار.پلیس فدرال آمریکا و سرویس مارشال‌ها دو نیروی تحت امر دادگستری هستند که محافظت از مقام‌های قضایی را به عهده دارند.پلیس فدرال مامور محافظت از وزیر دادگستری است و در موارد استثنائی ممکن است در محافظت از شاهدان یا قربانیان سطح بالا نیز به کار گرفته شود.مارشال‌ها هم مامورانی هستند که در محافظت از کسانی به کار گرفته می‌شوند که قانون برای آنها محافظی تعیین نکرده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما